Mens jeg således fór rundt ude på
Internettet fra min husarrest var Vibeke i fuld gang med at
bringe verden indenfor dørene. Den største Afrikafestival,
verden endnu havde set, var ved at gå i gang, og da nogle af
kunstnerne ikke var tilfredse med deres lejligheder, endte de
med at flytte ind hos os. I mere end en måned blev vores seng
og soveværelse overtaget af fire prinsesser fra Ndbelestammen
i Sydafrika, mens vi selv rykkede ned i stuen. Det var et flot
syn at have dem siddende der belæsset med de tykke guldringe
op og ned af arme og ben og omkring den forlængede hals. Og
det var skam rigtige prinsesser fik jeg overbevist mig selv om
gennem H.C. Andersens lille ærtetest. Men sure var de nu
alligevel og tavse som graven. Faktisk skulle jeg igennem to måneder
bespise dem morgen, middag og aften, men ligegyldigt hvilke spændende
eksotiske og økologiske retter jeg serverede, lod de mig med
et forstenet ansigt forstå at jeg ikke havde nogen fremtid
som kongelig hofleverandør. Indtil jeg en dag selv blev sur
og serverede gamle kogte kartofler for dem, som de kastede sig
over med største royale appetit. Der sad jeg så med mine 4
sure prinsesser til tre timelange måltider hver dag uden at
vi ytrede et ord. Børnene var som altid upåvirkede af vore gæster
- indtil vor søn, Daniel, en nat tilfældigt så og
lynhurtigt fik optaget en stor udsendelse om dem på BBC af
selveste USA's største sorte forfatter, Maya Angelou. Så kan
det nok være, de pludselig fik respekt for dem! Og da vi så
på BBC det store hvide kongelige afrikanske slot, de kom fra,
kunne vi også bedre forstå at de var sure over de trange
forhold, vi bød dem. Vibeke havde fået den idé at bringe
dem til Danmark for at de skulle udsmykke bl.a. gavle i
Esbjerg og Ålborg med deres kendte Mondrian'ske vægmalerier
i stærke farver, men de var næsten umulige at drive ud i den
danske maj-kulde. Derimod var Woodabi-stammen, som også
havnede hjemme hos os, et festfyrværkeri af farver, energi og
ydmyghed. Denne stolte ørkenstamme, som minder om Masaierne,
havde aldrig været i den vestlige civilisation før - endsige
i en afrikansk storby. Vibeke havde fået den idé at sende en
antropolog ned for at håndplukke 14 mænd og to kvinder til -
mod betaling af et par geder og en ko hver - at optræde med
deres særprægede rituelle danse. Tilfældigvis ankom de
samtidigt som vore prinsesser, så Vibeke og jeg kørte begge
i lufthavnen for at hente dem. Men troede vi måske at man
kunne blande royale prinsesser med primitive, lugtende
barfodede ørkennomader? Nej, prinsesserne nægtede simpelthen
at være i bil med dem. Woodabierne skulle have været
indkvarteret i en skole med plads til deres geder, men Vibeke
kunne ikke få indkvarteringen af over 600 afrikanere til at gå
op, så da jeg så disse smukke mænd sidde i bilen og sende
mig flirtende kys på deres første dag i den vestlige verden,
faldt jeg straks for dem: "Lad os osse ta dem med
hjem," sagde jeg. Og det blev en dag ingen i vores pæne
lille kvarter nogensinde vil glemme. For da det myldrede ud på
gaden med høje ørkenbeduiner fuldstændig indhyllede i lange
gevandter, nægtede prinsesserne at stige ud af deres bil.
Efter en times overtalelse lykkedes det os så først at
placere dem hos vores underbo, mens Woodabierne slog sig ned i
vores lejlighed. Ikke på stole, som de aldrig havde set før,
men på gulvet. Jeg havde købt en masse frugt til dem, men når
de pillede den smed de blot affaldet over skulderen, som de
dagen før havde gjort det i Sahara. I ørkenen havde
antropologen i flere måneder givet dem toilettræning på en
medbragt spand, men efter få timer fik synet af vores toilet
os overbevist om, at han ikke havde haft de største pædagogiske
evner. Da de virkede lidt klodsede inde i vore stuer, hvor
malerierne pludselig drattede ned fra væggene, fik vi dem ned
i baggården, hvor de spredte deres ørkenmåtter ud over det
hele og begyndte at koge deres gederetter og te, som de
elegant kunne hælde i et lille glas fra flere meters højde.
De var så dygtige langspyttere at de kunne ramme en flue i
modsat hjørne af gården, men snart fik jeg dem undervist i
at placere klatterne inde i naboernes gårde. Her i nærheden
af Nordpolen fik de hurtigt brug for alle vore tæpper, men da
vi så dem sidde og klø sig de mest intime steder, måtte vi
siden have alle tæpper i fryseren for at undgå en invasion
af ørkenlus i Lalous skoleklasse. Vibeke fik endog gonoré af
dem. Det står der i hvert fald på hendes papirer efter at
hun lånte sit lægekort til flere af dem. De kunne jo ligeså
godt blive helbredt, når de nu var kommet i nærkontakt med
"civilisationen". Ind imellem steg deres rituelle
sange op fra baggården, så et indremissionsk ægtepar i
Harboøre, som jeg netop havde i telefonen, troede jeg var
midt i en religiøs seance. Den eneste det hele ikke gjorde
indtryk på var vores sorte adoptivbarn, Mario. Skønt hele
huset myldrede af farverige sorte prinsesser, hyrder og
hyrdinder, sad han hele dagen foran sit computerspil om en
afrikansk konge. Da Woodabierne for første gang i deres liv
skulle ud og spadsere i en by, brugte vi lang tid ude på
gaden til at undervise dem i, hvad et fortov og en gade er.
Disse høje stolte mænd blev derefter stillet i række som børn
i en børnehave med hinanden i hånden, og med ledsagere foran
og bagefter og til siderne fik de lov til at gå ind til det
afrikanske marked på Frue Plads. Da de kom hjem, var de så
stolte at de dristigste ville prøve en cykel. Vi havde tilfældigvis
en trehjulet stående, men selv på den ramlede de på skift
ind i fortove og biler til alles ustyrlige latter. Mange af
jer så sikkert deres optræden rundt om i landet - så bevægende
i al sin oprindelighed. Men hvilke kraftanstrengelser, der gik
forud fra Vibekes side, har de færreste nogen anelse om. Som
f.eks. når de ringede til os midt om natten fra Grenå, hvor
den forventede bus ikke var ankommet - og ingen vidste hvad de
skulle stille op med 16 beduiner i fuld krigsmaling på færgelejet.
At koordinere 600 afrikaneres endeløse rejser rundt til 35
danske byer krævede nerver, som ingen generaldirektør for
DSB sikkert har haft. Een gruppe kom f.eks. for sent til to
udsolgte forestillinger, fordi de blev røvet og plyndret 5
gange på vej til lufthavnen i Nigeria, og Vibeke måtte
fremskaffe dem nye pas, før de kunne forlade Lagos. En anden
gruppe fik alle deres pas og hele deres betaling på 60.000 kr
stjålet i Danmark, så Vibeke måtte bruge to dage på at
skaffe dem nye pas i Stockholm for ikke at stå med 20 asylsøgere.
I to måneder så jeg faktisk ikke min kone mellem 7 morgen og
3 nat, og hvis jeg så et glimt af hende til forestillingerne,
var hun hvid i hovedet af anspændthed og træthed. Så fire
sure, sorte prinsesser i sengen var faktisk en udmærket
erstatning! Vibekes anspændthed forvandlede på kort tid
hendes smukke ansigt til noget i retning af det, vi ser i
nogle af vore venner i tilsvarende lederroller. Allerede på
den gigantiske åbningsnat fik jeg det at føle. Da hun viste
Poul Nyrup og Lone Dybkjær rundt var det jo naturligt nok for
en fotograf som mig, at snuppe et par billeder til
familiealbummet - især når det var første gang, jeg havde
set min kone smile i ugevis. Men smilet udadtil blev øjeblikkelig
forvandlet til en diskret, men rasende hvæsen af mig bag
Nyrups ryg: Jeg skulle aldeles ikke blande mig i hendes
arbejde! Så varede det jo et par uger inden jeg igen turde at
komme i nærheden af hende. Men - som I sikkert alle kender
fra tilsvarende situationer med egne koner - var det jo ikke
min pludselige tilstedeværelse, der var problemet, men
derimod magtesløsheden overfor alle de opgaver og problemer,
hun tumlede med i sit hoved. For skønt hun havde set frem til
dette festfyrværkeri af en åbningsaften med gæster fra hele
verden gennem årevis af forberedende arbejde, måtte hun
allerede kort efter Nyrups åbningstale forlade det hele og
tage alene tilbage til kontoret for at skrive
pressemeddelelser hele natten, mens hun tumlede med hvor hun
skulle anbringe de mange flylæs af afrikanere. Jo, i et så
umenneskeligt stress har sikkert alle brug for en god solid
husbond til at læsse aggressionerne af på!
Netop fordi jeg vidste hvilke følelser Vibeke havde
investeret i det hele, blev åbningsnatten en uforglemmelig
oplevelse, hvor den ene store afrikanske musik- og dansegruppe
skyllede ind over Danmarks største scene i Torpedohallen. Da
jeg havde gået og dekoreret hallen i ugen før i et gevaldigt
rod af teknikere og kunstnere, var det simpelthen ikke til at
tro sine egne øjne - at det hele faktisk var lykkedes! Og jeg
kunne ikke andet end fælde en stille tåre over, at Vibeke
ikke kunne opleve denne aften - ligesom hun stort set ikke
overværede nogle af den næste måneds forestillinger. Jeg
vil her nøjes med at omtale den forestilling, der gjorde stærkest
indtryk på mig. Vibeke havde fået den idé, at genoplive
slavetrekantshandelen mellem Danmark, Ghana og De Dansk
Vestindiske øer ved at bringe store dansegrupper fra disse
lande sammen i en kæmpemæssig tre-kontinental ballet.
Igennem lang tid havde de øvet sammen i Helsingør. Inden
forestillingen blev alle vi publikummer sejlet i slaveskibe
med stygge danske kaptajner fra stedet, hvor det hele i sin
tid startede, Christiansborg, ud i aftensolen gennem
Christianshavns kanaler til Torpedohallen, hvor vi til drinks
gik rundt og beså diverse slaveauktioner i dæmpet
stearinbelysning i den kæmpemæssige foyer. Derefter startede
den fire timer lange forestilling, Muso, det ghanesiske ord
for holocaust. Langsomt gik begyndelsen i den romantiske
afrikanske landsbyidyl a la Alex Haley indtil pludselig de
danske soldater kommer væltende ind med deres geværer og
rom, og myrderierne starter. Dernæst føres de tilfangetagne
i kæder til de mørke fangekældre i forterne ved kysten,
Christiansborg og Fredensborg, og efter anden akt på den
dramatisk overfart over havet til Vestindien. Herovre tog de
mere lyshudede dansere fra Vestindien fat, nu under de danske
slaveejeres pisk, ydmygelser, tortur og henrettelser. Jo,
handlingen er simpel og velkendt, men at se det hele opført så
elegant af de autentiske efterkommere i én stor forbrødring
var en helt uforglemmelig oplevelse. Som dansker var det
allerstærkeste element brugen af Dannebrog. Fra første
overfald på Afrikas kyster bragte de danske soldater i stor
mangfoldighed det smukke danske flag med sig, men langsomt og
sikkert begyndte det under indtryk af hele dette holocaust at
forvandle sig i ens bevidsthed til et svastika. Alene denne
stille og berettige oplevelse af hjernevask i ordets mest
positive betydning var hele forestillingen værd. Jeg var så
opløftet at jeg måtte takke Vibeke, da hun den nat igen kom
hjem ved tretiden. Så smilede hun og sagde: "Er du ikke
klar over at det var dig, der gav mig ideen? Da du i
sommerferien for to år siden læste Thorkild Hansens bøger
"Slavernes kyst, skibe og øer," foreslog du at jeg
skulle bringe folk fra de tre lande sammen. Den idé arbejdede
jeg stille videre med, og vi søgte først om støtte til en
film om emnet, men efterhånden voksede så ideen om Muso
frem. Jeg ville ikke sige det før nu. Det skulle være en
overraskelse, for jeg synes jo ikke at du skal have æren for
alting!" (Det får jeg nok heller ikke ved her i et
stille julebrev at nævne det, for der er nu engang langt fra
løs idé til virkelighed. Men når man ser noget, som
virkelig lykkes, er man da glad for at erkende, at ikke alle
éns ideer er helt ved siden af - når først de bliver lagt i
ansvarlige hænder!)
Sådanne stærke overraskelser SKAL man dele med andre, og
det hele havde da også virket ekstra stærkt på mig, fordi
jeg kunne dele det med en sort amerikaner, der tilmed selv var
danser, min gamle kæreste Ayanna. Da hele Afrika-festivalen
var så uhørt en begivenhed - ingen amerikansk regering ville
f.eks. drømme om at finansiere et så stort projekt - havde
jeg inviteret stort set alle mine sorte amerikanske venner
over til festivalen. Nu, hvor jeg ikke skulle på sommerferie,
havde jeg endelig tid til at have gæster. Ligesom jeg elsker
at invitere alle jer gamle venner med for at se det jeg holder
af i USA, elsker jeg at vise mine amerikanske venner det
vidunderlige land, hvorfra min verden hyppigt går. Da Afrika
imidlertid er noget "African Americans" hylder i
ord, men føler sig utilpasse over i virkeligheden, vidste jeg
godt at stort set ingen af dem ville komme. Selv jer, mine
dansk-sindede sorte amerikanske venner her i Danmark, glimrede
ved jeres fuldstændige fravær - bortset fra enkelte
musikarrangementer. Men Ayanna er en af mine få amerikanske
venner, der altid har vist dyb interesse for Afrika og faktisk
selv engang havde givet mig en flot bog om Woodabierne,
hvorfor hun heller ikke var sen til at tage imod indbydelsen.
Jeg havde glædet mig utrolig meget til hendes besøg - og
netop derfor endte det med at blive et af årets store
nederlag for mig. For at jeg helt selv kan forstå dette, er
jeg nødt til at gå tilbage i fortiden. Ayanna er sikkert
noget af det smukkeste, jeg nogensinde har været sammen med.
Men intet foto jeg nogensinde har taget af hende yder fuld
retfærdighed mod det helhedsbillede, man får af hende i samværet
- et problem jeg som fotograf har haft med mange andre. Ayanna
er en af de få, der færdes med samme lethed og knejsende
dronning Sirikit-agtige elegance i både den sorte og den
hvide verden. Folk slet og ret dåner omkring hende - ikke
mindst sorte mænd. Men netop derfor tog det mig lang tid at
åbne op overfor hende. Jeg har altid været yderst mistroisk
overfor skønhed (som jo heldigvis også er et relativt
begreb). Jeg har oplevet for mange udnytte deres skønhed helt
dertil, hvor de blev overfladiske og indholdsløse. Ayanna
havde da også været omrejsende model og mannequin for "Ebony," det omnipresente ugeblad i sorte hjem, hvis lyshudede skønhedsideal
hun repræsenterer bedre end nogen - desværre, vil jeg tilføje,
pga den destruktive indvirkning dette har haft for sort skønhedsopfattelse
i almindelighed. Men sidenhen blev hun en seriøs udøvende
kunstner - næsten indenfor alle grene: dans, skuespil, sang,
billedkunst og smykker. Det var hende, der oprindeligt opsøgte
mig, og min sædvanlige skepsis: "Hvordan mon hun nu
udnytter sin skønhed til at bruge/misbruge andre
mennesker?" blev helt naturligt blandet med mit eget
bonderøvsbillede af mig selv: hvad fa'en ser hun i mig? Men -
ligesom med jødiske kvinder - var det måske heller ikke så
meget mig, hun var interesseret i, som det jeg arbejdede med,
mit sociale engagement osv. Og denne dybere side i hende kunne
jeg jo ikke andet end gradvis falde for. Hvad der virkelig
gjorde udslaget for mig var det billede, der gradvist rullede
sig op for mig af hendes eget engagement: ved to lejligheder
fandt jeg f.eks. ud af, at hun som den eneste havde
langtidsplejet et par døende homoseksuelle Aids-patienter.
Ligeledes lavede hun hyppigt gratis velgørenhedsforestillinger
i ghettoen, og skønt hun sagtens kunne have tjent store penge
i de hvides verden, så jeg hende altid kaste sig ud i
meningsfyldte projekter i ghettoen. Penge på bil brugte hun
aldrig. Som en af de eneste jeg kender i USA, vandrer
hun altid rundt til alting i disse kæmpemæssige
bil-designede storbyer. Alligevel er hun en fremtrædende og
kendt kulturperson i sin hjemby, Hartford. En gang, da jeg
efter lang tid kom tilbage til hende, havde hun netop været
præsident for byens kulturstøttekommission. En af dem, der
havde søgt om støtte, var min gamle sorte kæreste, Leslie,
som Ayanna kunne genkende fra min omtale og fra mit billede af
hende i badekarret med sin store afro på side 189 i gl. bog.
Kommissionen havde været ret delt i sin bedømmelse af
Leslies anti-narkoprojekt, men da det gik op for Ayanna at hun
fra sit høje panel så ned på min gamle kæreste, lykkedes
det hende at overtale hele kommissionen til at give Leslie
10.000 $. Og er der noget der kan få én tøvende til at
falde for en ny kæreste er det at se deres omsorg overfor ens
gamle kærester, som har betydet så meget for én. Det er måske
netop dette sjældne træk i Vibeke, der vedvarende gør mig så
forelsket i hende. Da jeg hørte denne smukke historie tog jeg
straks Ayanna med over på ghettosiden af Hartford for at besøge
Leslie i hendes lille rådne hytte. Og hvis der var én, der
havde været overrasket, da hun blandt hundredvis af ansøgere
havde fået de 10.000, ja, så skulle I have set Leslies
overraskelse nu ved at finde ud af, at min årelange kærlige
omtale af hende havde fået Ayanna overbevist om at det netop
var hende, der skulle have pengene. Så skønt jeg ikke faldt
pladask for Ayanna, var det den gradvise opdagelse af hendes
smukke indre, der gjorde udfaldet. Jeg fortalte jer iøvrigt
om dem begge i julebrevet for en del år siden. På et
tidspunkt, hvor jeg i to år ikke havde set Ayanna - hun var
træt af at jeg alligevel aldrig var der og havde puttet mig
"in the dog house" - var jeg på weekend med en
gammel lesbisk kæreste på den anden side af USA i Minnesotas
skove. Pludselig lød der to bip efter hinanden på min beeper. Først var det Leslie, der beepede og spurgte om jeg kunne
komme til en stor anti-narkotikamarch, hun havde arrangeret
med borgmester, guvernør osv, hvorfor hun gerne ville have,
at jeg tog billeder. Og lidt efter beepede Ayanna for at høre,
om jeg ikke ville komme til premieren på hendes store
solo-danseforestilling om en afrikansk gudinde. Det utrolige
var, at de ikke havde nogen anelse om at den anden også
beepede, at begge arrangementer skulle foregå samme lørdag
en måned senere - og at jeg var i stand til at komme til dem
begge - på trods af egne foredrag i øst og vest. Guderne var
i sandhed på vor side. Det var ved den lejlighed jeg startede
forholdet til Ayanna igen, for gammel kærlighed må jo ikke få
lov at ruste helt. Mens ny kærlighed kan være så kedeligt
to-dimensional - man ligger jo let flade i dagevis - så er
gammel kærlighed i sin fire-dimensionale udstrækning - hvor
man får både tiden og den historiske udvikling med - jo
langt mere spændende og berigende. Hvad har jeg ikke lært om
USA's historie gennem den udvikling jeg har set gamle kærester
gå igennem på 25 år? Derfor startede en ny intens periode
med Ayanna, som jeg i øvrigt har haft mange af jer med på
besøg hos, og denne skulle nu kulminere ved at hun også kom
til at kende mine rødder og min familie. Hun er
altid gavmild og havde taget flotte gaver - hjemmelavede
smykker og gevandter - med til Vibeke, som før havde fået
hendes smykker i julegave. Vibeke syntes endnu bedre om hende
end min foromtale og fik hende straks sat i gang med at
arbejde for festivalen. Men fra begyndelsen var det et
problem, at hun ikke kunne bo hos os, da hun var allergisk
overfor katte. Jeg måtte indkvartere hende hos efterårsturneens
Ulla ude på Østerbro, og det tog næsten øjeblikkeligt glæden
over at være vært helt fra mig. Jeg modtager jo så meget
fra andre hele tiden, at jeg altid har et stærkt undertrykt
behov for selv at give. Når jeg aldrig har haft skyldfølelse
over at være gæst hos andre, er det jo fordi jeg ved at glæden
er om end endnu større ved at give - en glæde, som vi i
nutidens forstenede, angstfyldte samfund (også angsten for
ikke at slå til!) sjældent mere giver os selv lov til at
opleve. Derfor er den afslappede sommertid med gæster fra USA
og Jylland så kostbar for mig - skønt den hyppigt også
bringer skuffelsen med sig: - over hvor meget sværere det er
for jer jantelovstyngede jyske og fynske venner at dumpe ind
end det er for fjerne amerikanere uden deres fremmedgørende
angst for "at komme til ulejlighed". Kærlighed
kommer aldrig til ulejlighed og det er jo udtryk
for kærlighed at vise at man tænker lidt på hinanden - er
lidt nysgerrig efter at se hvordan det går - selv gennem nok
så hurtige og overfladiske visitter.
Da jeg nu ikke kunne få opfyldt mit behov for at være vært
- at lave mad for, at pusle om, at hygge om osv. - overfor
Ayanna, prøvede jeg i begyndelsen at cykle over til hende med
mad. Alligevel var det som om vi kom længere og længere væk
fra hinanden i de 6 uger. Hvor jeg havde drømt om at gøre
alt det for hende, som hun har gjort for mig gennem årene, følte
jeg mig nu ekstra alene med fire sure afrikanske koner, som
ikke værdsatte andet end gamle kartofler og traditionel
majsgrød. Hun var - som jeg har set det med sorte amerikanere
før - tydeligvis i kulturchok og forskansede sig i høj grad
i sit nye hjem uden videre lyst til at opleve det kolde vejr i
Danmark, hvorfor hun fandt min ivrighed efter at vise hende
alt det, jeg elskede i Danmark, alt for forjaget. Hyppigt
fortalte hun mig derfor historien om haren og pindsvinet. Vi
havde dog afslappede stunder sammen - mest til
Afrikaarrangementerne og Kulturbyens andre begivenheder såsom
den fine Storytelling Festival i Lejre forsøgscenter til St.
Hans. Og hun blev fuldstændig forelsket i Christiania og især
Woodabierne, hvis stærke lugte ganske overvandt hendes overfølsomhed
overfor vores kat. Hun endte med at købe meget af deres tøj
for at kunne tage lugten med hjem til Amerika. Og med deres
indbyrdes skønhed og farverige udstråling var det da også
som om Ayanna og Woodabierne naturligt hørte sammen, da ingen
af dem lå under for dansk jantelovsangst for at tage sig for
smuk ud. Woodabierne kunne jo bruge hele dagen på at sminke
sig. Men som tiden gik og jeg så mindre og mindre til Ayanna,
gik det også langsomt op for mig hvor store følelser,
jeg havde investeret i hende. Derfor følte jeg mig i stigende
grad såret og i en sådan tilstand kan det være endnu sværere
at kommunikere, når man endelig mødes, hvorfor vi hele tiden
misforstod hinanden og skændtes om de mest ubetydelige ting -
hvilket jeg aldrig havde oplevet i Amerika. Vibeke mærkede
mere og mere min sårede tilstand og var den eneste, der
rigtig kunne trøste mig, da kun hun vidste hvor store følelser
jeg havde investeret i Ayanna. I denne tilstand begyndte vi
begge at se hende som et overfladisk menneske - stik imod det
billede, jeg havde haft af hende i Amerika. Men flere måneder
efter hendes hjemrejse fik vi en dag en stor pakke fra hende.
Den indeholdt et manuskript så tykt som en bibel og
hundredvis af billeder af både os og Woodabierne. Det viste
sig at hun havde brugt næsten hele sin tid i Danmark til at
skrive indgående om alt det hun oplevede - men som jeg åbenbart
ikke havde følt, hun havde oplevet nok af. Derfor havde hun
en usædvanlig rammende kritik af forholdet til mig, som
gjorde virkelig ondt. Men først og fremmest var det en uhyre
dybfølt og indgående beskrivelse af hendes forelskelse i
hver eneste af Woodabierne - ja, hver af dem kom fuldt på højde
med Oriana Fellaci's "En mand". Hun var nu i gang
med at forberede sin rejse ud til dem i Nigers uvejsomme ørken.
Mens jeg selv - på min sædvanlige overfladiske måde med at
få det hele med - havde kastet mig ud i hele Kulturbyens
bredde, havde det for Ayanna nærmest ændret hendes liv at
give sig fuldkomment hen til en enkelt af grupperne. Mens jeg
havde følt at det var hende, der var blevet overfladisk,
opdagede jeg at det i virkeligheden var mig selv, der var det.
Nu prøver jeg blot på at skrive lige så langt og indgående
om vores forhold for at overbevise mig selv om, at jeg ikke er
helt overfladisk. Og så vil jeg senere sende en
bibeltyk oversættelse af julebrevet til hende, thi ellers går
der sikkert igen to år med at jeg kommer "i
hundehuset." Hvem har for øvrigt også sagt at forhold
til sorte kvinder skulle være ukomplicerede? Livet er vel kun
spændende at leve, hvis det har sine udfordringer!
Hvilket minder mig om at forhold til danske kvinder
sandelig heller ikke er problemløse, hvilket I måske selv
har bemærket. Tidligere på året led jeg endnu et nederlag i
forsøget på at bevare forholdet til en gammel kæreste. Det
var Annie (Blå), som vi kaldte hende, for ikke at forveksle
med "Røde" og "Sorte" Annie. Kort før
jeg mødte Vibeke, mistede jeg forbindelsen med hende, og da
20-årsjubilæet nærmede sig blev jeg i stigende grad
nysgerrig efter at finde ud af, hvordan det var gået hende.
Gennem folkeregistret fandt jeg hendes adresse i det mørkeste
Jylland. Jeg skrev et brev til hende og manden om, at jeg
ville komme forbi på den og den dato, men da jeg glad ankom,
stod hendes kæmpestore mand i mørket og spærrede
haveindgangen. Han sagde ingenting, så bare styg og skræmmende
ud. Og jeg opfattede i al fald, at jeg ikke var helt
velkommen. Kort efter skrev han mig et truende brev om ikke at
opsøge dem mere, da "Annie ikke ønskede at se
mig." Desuden tilføjede han en masse om, at han var
leder af en anti-muslimsk forening, der havde til mål at gøre
Europa frit for muslimer, så de ville ikke have med "sådan
en" som mig at gøre. Selv om dette naturligvis gjorde
mig endnu mere nysgerrig, måtte jeg jo respektere deres fælles
ønske og besluttede ikke at gøre flere forsøg på at opsøge
dem. Et halvt år efter fik jeg så pludselig en opringning
fra Annie, som var dybt rørt over at jeg havde prøvet at
finde hende. Men Carsten, hendes mand, havde aldrig vist hende
mit brev, og hun havde intet vidst om, at jeg havde været
der, før han under et skænderi røbede det. Derefter fulgte
en lang tragisk historie om hvordan hun var blevet manipuleret
ind i ægteskabet efter en graviditet, og hvordan Carsten
havde forlangt at hun skar alle forbindelser til mig af. Hver
gang jeg havde været i fjernsynet, radioen og aviserne, havde
han nægtet hende at se det, og min bog og vores tidligere
brevveksling havde han gemt. Deres forhold gik mere og mere skævt,
hvilket nok har været årsagen til, at hun i stigende grad
var begyndt at romantisere mig (fandt jeg lidt efter lidt ud
af) - sikkert udelukkende fordi vi kun havde kendt hinanden
kort. Efter alle disse 20 år ville hun så gerne se mig igen.
Jeg havde selv været meget glad for hende, men var lidt betænkelig
ved at møde hende uden den "grusomme" mands
tilladelse. Vi aftalte at hun kunne komme til et af mine
shows, hvorefter jeg kunne køre hende hjem. Det var dejligt
at se hende igen - langt mere talende og udadvendt end i
hendes ungdom. Men efter at have fortalt mig om deres
fortvivlede forhold var hun næsten ikke til at få overtalt
til at tage hjem igen - selvom de havde tre børn. Da hun
begyndte at ringe mere og mere hyppigt og at opsøge mig til
andre shows, følte jeg at jeg var ved at rode mig for meget
ind i deres forhold, når jeg jo alligevel ikke kunne yde
hende hjælp. Men uden andre at henvende sig til, idet Carsten
holdt hende isoleret, følte jeg heller ikke, at jeg blot
kunne ryste en kær gammel ven af mig. Derfor var jeg utrolig
lettet, da Vibeke pludselig ringede til en skole, hvor Annie
havde opsøgt mig. Carsten havde nemlig lige ringet til hende
for at høre om jeg vidste, hvor hans kone var. Jeg opfordrede
derfor straks Annie til at tage hjem og fortælle Carsten det
hele og sagde, at i fremtiden ville jeg kun se dem sammen. Fra
nu af begyndte denne store "stygge" mand, Carsten,
at ringe til mig dagligt, og det viste sig at han i
virkeligheden var et utroligt følsomt menneske. Han var slet
ikke forbavset over begivenhedernes gang. Han var nemlig
astrolog og havde forudset det hele i mindste detalje, men
havde netop derfor forsøgt så krampagtigt at holde på
Annie, at hun aldrig havde fået lov til at udfolde sig. I 20
år havde de gået alene sammen og renset grøfter i jyske
skove. Han elskede Annie, men vidste at det ikke var gengældt
og at hun blev ved med at gemme billeder af mig. I hendes
fantasi havde jeg langsomt vokset mig til ridderen på den
hvide hest, forløseren. På en måde endte jeg også med at få
den rolle. Da Carsten nu begyndte at fortælle med stærk indfølelse
og kærlighed om Annies fortvivlede barndom med incest, hvor
hun var blevet holdt som sex-slave af en brutal far, begyndte
jeg at forstå en masse ting i hendes flyvske karakter. Jeg
var ikke overrasket over at høre dette, da jeg også i USA
ofte har oplevet at incestofre ubevidst føler sig stærkt
draget mod mig. Nu fandt vi tættere og tættere sammen i forsøget
på at finde ud af hvad vi kunne gøre for at hjælpe Annie,
og nu var det mig og Carsten, der i stedet begyndte at holde
hemmelige stævnemøder. I første omgang i et forsøg på at
redde deres ægteskab, da de 3 børn led under forholdet. Jeg
begyndte også at besøge dem i hjemmet, hvorved de i al fald
blev tvunget til at tale sammen i min tilstedeværelse. Men
forholdet gik alligevel efter et års tid i stykker, da Annie
fik nyt arbejde, nye kontakter og derved mere selvtillid. I
mellemtiden var jeg blevet hjerteven med Carsten, som er et
fantastisk spirituelt menneske - buddhist med mange rejser til
Nepal - og dybt filosofisk anlagt. Skønt jeg sporer svage
anti-muslimske religiøst begrundede følelser i ham, var hans
anti-muslimske hadbrev til mig udelukkende et klodset forsøg
på at skræmme mig for at bremse den udvikling, hans
astrologi havde forudsagt. Så gode venner er vi endt med at
blive at jeg i hans arbejdsløshed inviterede ham med til USA.
Annie, derimod, er holdt op med at ringe til mig nu hvor hun
ved at jeg er i daglig kontakt med Carsten. Hun har åbenbart
udelukkende brugt mig som forløser i sin nødvendige frigørelsesproces.
Jo, det var et nederlag at genfinde en gammel kæreste på den
måde - og derefter at miste hende igen - men det føles ikke
helt sådan når jeg i processen fik en ny vidunderlig ven,
som så overbevisende kunne forklare mig hvorfor det hele forløb,
som det gjorde. Derfor er det i år dig, Carsten, der modtager
julebrevet - når du jo alligevel forhindrede Annie i at læse
det sidste år!
Jeg står dog alligevel efter sådanne hændelsesforløb
tilbage med en voldsom selvbebrejdelse over overfladiskheden i
mine forhold til gamle venner. Hvorfor gik der f.eks. 20 år
inden jeg fik taget mig sammen til at opsøge Annie? Mange af
jer har jeg jo ikke set i snart 10 år. Jeg kan ikke andet end
blive jaloux på Vibeke, min kone, som har et meget dybere
forhold til gamle venner. Det eneste, der kan undskylde min
overfladiskhed overfor individet er, at min noget større
kontaktflade måske giver en dybere sociologisk indsigt, som
jeg ind imellem har kunnet trække på i forsøget på at hjælpe
gamle venner i pludselig nød. Men hvor mange af jer andre har
jeg så ikke trampet hen over i mellemtiden?
Fortsættes i 4. del |