|
| |
|
| |
|
|
|
De sortes mest populære
ugeblad, der normalt skildrer middelklasseværdier |
|
Middelklassekvinder til poesifestival i New York
|
|
39. Og derfor vil jeg forsøge at vise lidt håb. Det håb får vi ved at se på de
sorte, der faktisk klarer sig. Hvem kunne det mon være? De fleste tænker på
sorte i showbiz eller sport. Jo, individuelt klarer de sig, men de jo den
same gruppe, der har en middelindtægt på 56% af de hvides. De rigeste som
Bill Cosby, der donerede 20 millioner dollars til sit gamle universitet,
trækker blot det sorte gennemsnit en smule op mens den store underklasse
trækker det ned. Så, nej, vi er nødt til at se på de sorte, der klarer sig
godt fordi de ikke er blevet formet af vores racisme for at få et
objektivt billede af hvor knusende vores racisme er. Hvem kan de være? Det
siger sig selv at de må komme fra andre lande, for alle sorte i vores
samfund er naturligvis blevet dybt formet af vores racisme. Ligesom alle
kvinder i vores samfund er blevet formet af vores sexisme. Det har ikke
været til at undgå. Jeg taler her om de vestindiske sorte, der er indvandret
fra Caribien. |
| |
|
|
|
Fru Pabst, ejeren af Pabst Beer. Hun kom
fattig til Amerika, men giftede sig ind i en rig
familie. |
|
John D. Rockefeller, kaldet Jay,
som jeg boede hos, da han var guvernør i West
Virginia. I dag er han senator. Familien var den
tids rigeste familie som ejer af EXXON, MOBIL
etc. |
|
40. Hvordan klarer de sig økonomisk?. De tjener faktisk 94% af den hvide
gennemsnitsindkomst. Her må vi ikke glemme, at 1% af de hvide såsom Rockefellere, Bill Gates osv – ejer og kontrollerer 30-40% af samfundets
rigdom. De fleste af dem har ikke selv arbejdet sig op til disse høje
positioner. De har arvet deres rigdomme. Så hvis vi et øjeblik udelukker de
1% af de hvide, der ikke selv har arbejdet sig op, finder vi at de
vestindiske sorte er fuldstændigt på niveau med de hvide i samfundet. Og de
arbejdede sig selv op fra fattigdom. De blev ikke født med en sølvske i
munden. Disse 94% inkluderer tilmed bådflygtninge fra Haiti - et af de
fattigste og mest undertrykkende samfund i verden med en meget høj
analfabetisme. Bare en generation efter at de når USA er de en del af
middelklassen…. til stor forundring for de indfødte sorte amerikanere. De
forstår det simpelthen ikke: ”Hvordan kan disse fattige sorte klare det, når
vi ikke kan?” |
| |
|
|
|
Vestindisk par til reception i New York |
|
Vestindere i
Washington DC. |
|
41. Lad os prøve at forstå hvorfor det er så let for sorte, der
kommer fra andre samfund, at få succes i USA, når det er så
svært for de sorte amerikanere. De fleste vestindiske sorte bor
på østkysten fra Washington DC til Boston. Der har de en
uforholdsmæssig stor del af sorte topstillinger og ikke få er
internationalt kendte som Belafonte og
udenrigsminister Colin Powell. Deres kvarterer i Brooklyn ligner
mest italienske, polske eller irske kvarter med rene gader,
blomstrende forretningsliv, næsten ingen på
overførselsindkomster, mange ejerboliger og flere unge i
universitet end i fængsel. Men går vi ind i de indfødte sortes
kvarterer i Harlem og Bronx ser vi straks den hvide racists
stereotype ghettobillede af beskidte gader, smadret glas og
affald overalt, udbrændte butikker. I mange ghettoer ejes de få
butikker, der er tilbage nu om dage, af folk der bor udenfor
ghettoen. Ca. 40% får socialhjælp og flere unge er i fængsel end
på universitetet.
|
| |
|
|
|
Lesbiske af vestindisk afstamning. Yvonne
th. er datter af dommer i Massachusetts og i dag ejer af
stort musikfirma i Hollywood. |
|
Min foredragsagent Saphire, som
blev fundet som baby i en affaldsspand i Haiti,
opdraget af en nonne i USA og siden fik en
uddannelse på Harvard |
|
42. Her begynder vi at forstå den
enorme skade vi påfører de amerikanske sorte. For vi indser nu
at dette intet har at gøre med race eller hudfarve. De sorte vestindere kom nemlig fra de samme stammer i Afrika som de
amerikanske sorte og blev udsat for den samme angelsaksiske form
for slaveri, der var modbydelig. Men der var en vigtig forskel.
Modsat USA blev caribiske slavers initiativ ikke knust af
formynderi, da de måtte dyrke deres egne små jordlodder.
Vigtigst er dog at slaveriet i Vestindien blev ophævet for 140
år siden, mens det aldrig er sluttet i USA! Efter dets ophævelse
i Vestindien forlod de fleste hvide øerne. Derfor kunne de sorte
begynde at genopbygge al den værdighed, selvtillid og stolthed,
de blev berøvet under slaveriet. De så sorte rollemodeller
overalt i samfundet, hvilket er ekstremt vigtigt for de sorte
børns motivation.
|
| |
|
|
|
Min vestindiske arrangør i et
universitet. De fleste af mine shows arrangeres af
jødiske og vestindiske studenter. |
|
Vestindisk kvinde
i Amherst, Massachusetts |
|
43. Intet af dette skete i USA, hvor
de sorte efter slaveriet fortsat blev tvunget til at tro på og indvendiggøre det herskende hvide flertals negative tanker og
forventninger til dem. Dette giver manglende selvværdsfølelse og
knust initiativ, hvorfor sorte forældre har svært ved at
stimulere deres børn, som de ikke har nogen tro på kan klare sig
bedre end dem selv. Når omvendt de vestindiske sorte hundrede år
efter slaveriet møder det racistiske amerikanske samfund,
ankommer de ligesom andre indvandrere som restituerede
mennesker med store drømme og forhåbninger for deres børn.
Derfor bruger de stik modsat racismen til at anspore deres børn:
”Ja, mit barn, du vil møde megen racisme, men du kan klare det
alligevel hvis du arbejder dobbelt så hårdt som de andre.”
Typiske haitianere har 2-3 jobs samtidig med at de går i skole
om aftenen. Det er sådan de klarer sig så godt!
Antisemitisme |
| |
|
|
|
Jødisk student demonstrerer mod
nazistiske grupper i University of Michigan i Ann Arbor. |
|
Sort student demonstrerer mod
racisme og antisemitisme i Boston. |
|
44. For os hvide ligner de sorte hinanden, men i amerikanske byer er der
en skarp opdeling mellem vestindiske og indfødte sorte. For selvfølgelig har
vestinderne, der har haft let ved at få succes, svært ved at forstå de
indfødte sortes fiasko. I deres indre tanker nærer de samme racistiske
fordomme overfor amerikanske sorte som vi andre om at de er dovne,
umotiverede, kriminelle mm. Omvendt kalder de indfødte sorte vestinderne for
”sorte jøder”. Her spiller de på den klassiske antisemitisme om at jøder har
stor succes i forretningslivet idet vestinderne ejer og kontrollerer
størstedelen af forretningerne i mange ghettoer. Går vi i banker i New York
ser vi at de fleste sorte ansatte kommer fra Vestindien. For at forstå deres
succes i finansverdenen bør vi kort skitsere antisemitismens historie. |
| |
|
| |
|
|