|
| |
|
|
Klanlederen Virgil Griffin holder tale
for medlemmer i North Carolinas skove. |
|
Den berygtede klanleder, Virgil
Griffin, som stod bag massakren på nogle af mine
sorte venner i Greensboro og fik sine
tankstationer beslaglagt for at brænde sorte
kirker ned. |
|
32. Når man gennem mange år har set hvor let det faktisk er at hjælpe folk
ud af racistisk tænkning overfor "de andre", bliver det en ren sport at
forsøge med selv de mest håbløse tilfælde. For nogle år siden skulle jeg møde
Virgil Griffin – en af de mest berygtede klanledere – som jeg selv havde
frygtelige fordomme overfor. Han var nemlig klanlederen, som i 1979 stod bag
massakren på en anti-klan-demonstration, hvori 5 mennesker blev dræbt. En af
mine gamle veninder, Willena C., blev beskudt, men
min medarbejder Tony Harris tidligere
kæreste, Sandy S., som jeg også kendte fra min tid med dem i Lee College i
Greensboro, var blandt de myrdede. Tony, som var på turne med Am. Billeder i
Norge, blev så rystet over at se den myrdede ekskæreste i tv-nyhederne fra
hans hjemby at vi måtte flyve ham hjem. Så, jo, ikke alle klanfolk er de rene
engle :-) |
| |
|
|
|
Typiske klanmedlemmer fra de
fattigste grupper i samfundet. |
|
33. Da jeg skulle møde den nu gamle Griffin til et stort klanmøde,
besluttede jeg mig derfor til ikke på nogen måde at lade ham mærke disse, mine
indre negative tanker om ham. Da jeg kom lige fra besøg hos Tony Harris i
Atlanta ønskede jeg dog at spørge ham om, hvorfor han begik Greensboro-massakren. Han gav det samme svar, som fik ham totalt frikendt
under retssagen: ”Vi skød kommunister i Vietnam dengang. Hvorfor skulle vi
ikke bekæmpe dem herhjemme?”
Nuvel, demonstrationen havde været arrangeret af
det kommunistiske tekstilarbejderforbund, så jeg måtte medgive at han havde
handlet ”politisk korrekt” i denne reaktionære sydstat, som vi nu igen stod i
:-)
Da Griffin vidste at jeg var antiracist og altså havde lige så store fordomme
over for mig, ville jeg ingen vegne komme gennem fortsat mundhuggeri og
besluttede at lade fortid være fortid. I stedet ville jeg forsøge, som vi gør
det i racisme-workshops, at kommunikere med hans indre menneskelighed……dersom
han havde en sådan J
|
| |
|
|
Forknyt indelukket fyr med store
kontaktproblemer. Men han blomstrede op når man
henvendte sig til ham. |
|
|
34. Jeg forsøgte derfor at mande mig op ved
resten af dagen at sende ham alle mine kærligste tanker. Det er
det som også kaldes ikke-voldelig kommunikation eller
girafsprog. Det er af selviske grunde også ret fornuftigt når
man står ene mand blandt 50 ”bindegale” klanfolk ude i en øde
skov :-) Med ”bindegale” mener jeg netop ”smertens børn”,
som hele deres liv har været ”bundet” af vores negative,
afstandtagende eller direkte hadske tanker overfor dem og aldrig
fået vores kærlighed. Jeg ved jo fra ghettoerne, hvordan de slet
og ret hungrer efter vores kærlighed og at det aldrig er for
sent at vise dem lidt ”menneskelighed”. Men en klanleder er i
sagens natur nødt til at "spille hård” overfor medlemmerne, så i
lang tid undgik han mig eller talte retorisk til mig, hvis de
stod i nærheden. Den tid brugte jeg på at skaffe mig ”allierede”
blandt medlemmerne såsom ovenstående ”hårde negl”, der
naturligvis var ligeså ”blød” indvendig som de sorte gangstere, jeg har
arbejdet med i mange år. |
| |
|
|
Klanmedlemmernes bøn, som virker mere som
en formsag, da ingen af dem virker specielt religiøse.
Alligevel ser jeg dem typisk tilslutte sig kirkesamfund
når de efter et par år i klanen forlader denne.
|
|
Klanmedlemmernes under deres bøn. |
|
35. Som dagen gik, blev Griffin tydeligt mere og mere påvirket af mine
”kærlige” tanker (thi ægte kærlighed er jo noget langt mere). Først begyndte
han næsten flirtende at smile tilbage, men sent på dagen, spurgte han
pludselig om ikke jeg ville gå en tur alene med ham ud i skoven. Her var det
vigtigt for ham at forsikre at det ikke var ham, der havde nedbrændt de sortes
kirker, som han var blevet dømt for fordi man hos en af de skyldige havde
fundet et gammelt medlemskort fra Griffins klangruppe. ”Du må tro mig, Jacob,
jeg er et dybt religiøst menneske og kunne aldrig drømme om at brænde en kirke
ned.” Så vigtigt var det for ham at netop jeg troede ham, kunne jeg se, at jeg
endte med at gøre det idet han jo derved indirekte viste at han søgte mit
venskab. Nu fortalte han, hvordan han havde været i klanen hele sit liv, men
på det sidste haft tre by-pass-operationer og ”Jeg ved jeg snart skal dø. Men
i februar fylder jeg 70 år, og det vil betyde utrolig meget for mig hvis du
kommer til min fødselsdag. Vil du ikke godt love det?” Det lovede jeg at gøre
et forsøg på. |
| |
|
|
Raine, klanlederens faste
talerør, holder flammende tale. Men kun to år efter var
også hun ude af klanen. |
|
Efter min fortrolige skovtur med
Virgil Griffin |
|
36. Da dagen sluttede, tog jeg afsked med mine nye venner: ”Så ses vi snart
igen til Virgils fødselsdag,” sagde jeg. ”Hvad?” spurgte de forundrede, og det
gik op for mig at ikke én af dem var inviteret til hans fødselsdag. Med al den
selvforagt, som præger klanens medlemmer, var Griffen nemlig ikke interesseret
i at få sin egen slags med. Smertens børn hungrer efter er at få kærlighed fra
os med overskud - os uden for deres mentale ghetto. Menneskelig varme finder
de ikke inde i klanen, hvis følelsesafstumpede medlemmer jeg altid ser stå
ensomme til møderne.
Mit lille eksperiment i ikke-voldelig kommunikation var derimod lykkedes med
Griffin, hvilket igen overbeviste mig om, hvor let ”vi andre” gennem et mere
langvarigt venskab kan hjælpe selv de mest voldelige racister ud af deres
lidelsesmønstre. Kun et par måneder efter forlod Griffin faktisk
”The Cleveland Knights of the KKK”, som han havde styret det meste af sit liv,
hvorefter gruppen faldt fra hinanden.
|
| |
|
|
En af de næsten 10.000 lynchninger, der
fandt sted i fortidens USA, i reglen begået af
frustrerede sammenstimlende fattige hvide, der hev en
sort mand ud af den lokale arrest inden hans
domfældelse. |
|
Michael Donald efter hans
lynchning i Mobile, Alabama.
|
|
37.
Nutidens klan præges ikke af udadvendt vold, men tiltrækker
naturligvis voldstyper med en voldelig opvækst. Som Jeff fortalte mig:
”80% af dem som søger medlemskab kan jeg ikke bruge. De er voldstumper.” Da
klanen er infiltreret af FBI ønsker ingen klanleder at få sådanne typer ind.
Alligevel siger man i USA altid om racistiske overfald at ”KKK stod bag”. Og
klanen har intet imod det, da de jo lever af deres dårlige ry og derfor griner
ad naive skolebørn ”som tror at vi klynger sorte op i træerne.” Dette
har klanen faktisk aldrig har gjort. De fleste af fortidens 10.000 lynchninger
blev begået af sammenstimlende hvide af samme fattige type som klanfolk.
Michael Donald her - lynchet i 1981 af en klanleders mishandlede søn – er undtagelsen som bekræfter reglen. Selv har jeg gennem 6 års arbejde i KKK kun oplevet selvhadende klanfolk myrde andre klanfolk!
Fortsæt med
eksempler på
Kærlighed forklædt
som had
|
| |
|
| |
|
|