Alec Soth - en kendt Magnum-fotograf med en
verdensomspændende følgerskare for sine YouTube-anmeldelser af fotobøger
- fortæller om hvordan han i årevis tøvede med at kigge på min bog, men
i 2022 blev han helt overvældet af den:
Alec Soth on
YouTube: On Saying Yes (to Jacob Holdt)
En dybere betragtning over
hvordan bogen fungerer:
How Jacob Holdt's American Pictures works
Den dybeste akademiske analyse af båden bogen, showet og filmen:
Critical attractions in Jacob Holdt’s American
Pictures by J. Ronald Green
En sammenligning med den berømte
Let Us Now Praise
Famous Men af Agee
After Agee in "Aperture" by J. Ronald Green
"Holdts værk
er dybt og permanent påvirkende. Der er ingen tvivl om at det har solgt
hundredtusinder færre kopier i USA end det ville med et førende forlag,
men for Holdt var det vigtigere at distributionen blev overtaget af den
underklasse som han havde til hensigt at hjælpe. Holdts svar på
den moralske modsigelse, "fattigdom sælger", er "så lad
i det mindste de fattige selv sælge den."
Anmeldelse i Aperture
"Amerikanske
Billeder har uden tvivl gjort et af de dybeste indtryk på mig nogen bog
overhovedet kunne afstedkomme. Mange gange var jeg rørt til tårer. Hans
anklager mod den hvide middelklasse såvel som de rige ramte virkelig.
Han bekræfter vores nagende følelse om at noget er virkelig forkert i
vores land og fortæller os at der ikke er nogen undskyldning for det,"
siger amerikaneren
Gita
"Jeg hader denne
bog, og alligevel kan jeg ikke holde op med at læse den. Jeg skubber den
til side og prøver at undgå den, kun for at samle den op igen, læse nogle
få sider, og støde den fra mig i afsky. Jeg blev til sidst nødt til at
læse hvert et ord. Jeg havde ikke lyst til det, men jeg kunne ikke modstå.
Jeg ville hellere gemme mig i min middelklasse og lade som om at jeg ikke
ved at fattigdom eksisterer." siger Karen
5 anmeldelser
fra Washington Univ. i St. Louis
"Amerikanske
Billeder er en utrolig svær bog for enhver amerikaner at læse idet Holdt
ikke tøver med at skyde skylden for vort samfunds uretfærdigheder på de
hvide.
For mange, som giver sig ud for at være filantroper, har denne bog derfor
den virkning at den får vores selvretfærdige indignation over denne outsiders
kritik af vort samfund til at smelte væk i følelsernes ophidselse. Vi
kæmper for at finde noget at holde fast i hvorfra vi kan gribe en sten
fra det fængsel af skyld, som han bygger rundt om os - for at vi til sidst
må kunne efterrationalisere en vej ud."
Men hvert et argument,
hver en sten, bliver hurtigt cementeret over indtil vi finder os spærret
ind i fængslet - alene med os selv og den smerte, der kommer af at erkende
og til sidst at se i øjnene at vi er skyldige.
Indrømmelsen af denne undertrykkende skyldfølelse brænder efterrationaliseringens
lag væk, som vi tidligere havde brugt som undskyldninger for at beskytte
os fra at erkendelsen af at vor livsstil og ubekymrede holdninger ikke
blot tillader, men er den direkte årsag til vore store uretfærdigheder
overfor samfundets udrangerede mennesker.
På denne måde tillader
Amerikanske Billeder læseren at "blive født igen" som et tænkende,
følende menneske, der er i stand til at se de undertrykte som ligeværdige
mennesker og derved at bibringe forandring til alles gensidige fordel.
Bedste studenteranmeldelse
af bogen USA
"Forskellen
mellem "Amerikanske Billeder" og "How The Other Half Lives"
er deres forfatter/fotografers holdninger. Holdt respekterer sine personer
som individer, mens Jacob Riis afskyr sine subjekter som grupper. Dette
er afgørende fordi Holdt forsøger at overbevise tilskuere ved at opnå
deres beundring for at ændre systemet. Riis forsøger den modsatte teknik;
han bruger væmmelse til at anspore sociale reformer."
En dyb analyse af
bogens fotografier
Der findes intet tristere og
mere hårdtslående billede af Amerika end det Holdt har skabt.
Fra
Oxford History of Art
|