"... visuelt stærk....intens
indvirkning......Ingen kan stirre på hans billeder uden at være enige
i at en sådan fattigdom og fortvivlelse ikke burde tolereres."
New York Times
"Det som gør Amerikanske
Billeder så frygtindgydende stærke, er den fortættede virkning af Holdt's
fotografier i kombination med at han i sin egenskab af udlænding analyserer
den inde dynamik i fattigdommen og undertrykkelsen i USA."
Los Angeles Times
"Et mesterværk!.....Amerikanske
Billeder er værre end nogen skrækfilm - en foruroligende blanding af
"The Lower Depths," "On the Road" og "Johannes'
Åbenbaring."
Få film har nogensinde været så overgydet med ynkelig fortvivlelse......Amerikas
foretrukne tv-program er måske nok det selvgratulerende smagløse "De
riges og berømtes livsstil", men spejlet er revnet og ufuldstændigt
uden Holdts forfærdende "de nødlidendes og udskudtes livsstil."
The Village Voice
"Showet vil med garanti
voldtage følsomheden hos de fleste amerikanere. Ligegyldigt hvor bevidste
de end måtte være om fattigdom i USA, vil få være forberedte på at se
niveauet af elendighed, frygt og vold, som Holdts billeder afslører er
virkelighed hver dag for en anseelig minoritet af amerikanere."
Humanity and Society:
Journal of Association for Humanist Sociology
"Fortryllende....fortumlende....frygtindgydende.....
plagende. Holdts analyse af racismens struktur i USA er så stærk at den
kan "anstrenge troværdigheden," men hans fotografier beviser
hans ord "fejer os med i processen." Der er en livagtighed,
en medlidenhed og omsorg for individet, som sjældent er set hos samfundsforskere
og journalister. En Hollywoodproducent kunne popularisere Holdts historie
og, med et stort navn i, gøre den til et øjeblikkeligt sentimentalt megahit."
National Catholic Reporter
"Amerikanske Billeder
vil hjemsøge dig i dagevis efter at have set det. Det vil besidde dig
emotionelt og intellektuelt. Alle burde se det, alle som nærer omsorg
for Amerikas og amerikanernes tilstand.
Det er chokerende, hyppigt voldsomt, og ofte skrækindjagende. Amerikanske
Billeder overrumpler dig og udfordrer dig til at slå igen. Det kræver
at du handler. Holdt tvinger tilskueren ikke blot til at udforske forestillingen,
men til at stille spørgsmål til sig selv. I den forstand er det en absolut
succes."
The Chicago Reader
"..... aldeles lammende
- en omfattende fortælling om Amerikas racekonflikt, på en gang stærk
og foruroligende. Filmens længde tjener kun til at forstærke det vidtrækkende
portræt af dens emne -- fattigdommen i Amerika, dens medynk og humor,
dens ironi, dens utrolige indvirkning på den nationale psyke.... et usædvanlig,
stærkt dokument."
San Francisco Chronicle
"Bør sættes på reolen
ved siden af "Let Us Now Praise Famous Men" af Agee og
Evans."
New York Post
En dybere analyse af at
benytte stillfotografering i en dokumentarfilm:
"Den emotionelle indflydelse af denne dokumentarfilm beror
på stillfotografiets anvendelighed til at illustrere kontraster. Det fastholder
seeren på et mere diskret kontrastniveau samtidigt med den psykologiske
og kulturelle kontrast, der adskiller de undertrykte fra undertrykkerne."
Afterimage
"Amerikanske Billeder
- en serie postkort fra helvede.... legemliggørelsen af Rimbauds, Kerouacs
og Kirkegårds kvaliteter - er et bizart, foruroligende værk, hvis grafiske
intensitet får Robert Franks engang fortiede fotos fra 30'erne "The
Americans" til at se ud som billeder fra et kaffeselskab i overklassen."
American Film
"Amerikanske Billeder
er en af de mest utrolige krøniker fra vor tid, som vi sikkert nogensinde
vil få at se... uden tvivl det mest ødelæggende og kompromisløse anklageskrift
mod diskrimination, jeg nogensinde har oplevet."
Vanguard Press, Vermont
"Det er et skrækindjagende,
til tider rørende portræt af underklassen så vel som en journal over hans
egen emotionelle odyssé."
The News & Observer,
Raleigh, NC
"Hvad jeg så med Jacob
gjorde mig lamslået. Jeg så befolkningsgrupper som i generationer havde
været udelukket af samfundet. De sank dybere og dybere ned i fattigdom
og håbløshed under vægten af den strukturelle racisme."
Anita Roddick, ejeren af The
Body Shop, der skriver om sin rejse med Jacob Holdt
"Ikke siden Jacob Riis'
socialkritiske bog "How the Other Half lives" har der været
en stærkere registrering af amerikansk levned end Amerikanske Billeder.
Dens forevisning til Cannes filmfestivalen skabte en sensation."
San Francisco Film Festival
Udvalgt som "Årets mest
fremtrædende film" af filmfestivalen i London 1982.
|