For
sammenligningens skyld her
med samme sidetal
som det originale brev, som kan
ses her
Kære
Kitte,
San Francisco juli 1982
Virkelig tak for dit fødselsdagsbrev.
Jeg ved ikke, hvordan du bærer dig ad med at huske sådan noget. De
eneste fødselsdage, jeg magter at huske er Martin Luther Kings og
Dronning Margrethes og de er så dejligt behagelige at huske, da jeg
ikke behøver at sende dem noget. Men det beviste endnu engang for
mig at jeg må betyde noget specielt for dig. Tequila-sunrisen, som
du skrev du ville gi’ mig, har jeg endnu ikke fået købt, men vil
også hellere have den til gode, så vi kan drikke den sammen i
København.
Dit brev gjorde mig ikke mindst glad fordi det (bortset fra et
enkelt "Påskebrev til de ældre" fra min far) er det eneste brev, jeg
har fået fra nogen derhjemme i det halve år, jeg har været herovre –
ja i det år, der næsten er gået siden jeg for alvor forlod Danmark.
Ikke engang et fanbrev er der kommet i al den tid hjemmefra. Jeg ved
godt, jeg ikke selv har været god til skrive, men man bliver heller
ikke inspireret til det, når man føler, alle har glemt en.
Lad mig først lige sige, hvor jeg er ked af, at det har taget så
lang tid for mig at svare på dit brev - for slet ikke at snakke om
uopfordret at skrive brev. Grunden til mit fravær har bl.a. været,
at jeg ikke blot villa sende dig et postkort, og derfor blev ved med
at skyde det hen, da jeg midt i al vores arbejde her ikke kunne afse
tid til at skrive så langt et brev, som jeg ønskede.
Når jeg netop i dag har taget mig
sammen, er det af to grunde. Fordi Howie
(Pinderhughes, sort am. ansat i Am. Billeder) i går kom
tilbage fra sin to måneders ferie og familie-komsammen i Boston og
derfor nu kan overtage det job, jeg sammen med Vibeke fuldstændig
alene har måttet klare faktisk lige siden dit fødselsdagsbrev til
mig. Den anden grund er den at jeg igen i dag fik brev fra Tony
(Harris, sort am. ansat i Am. Billeder)
(vi har pt. en serie af de der skæld-ud-breve til hinanden af de der
du ved), hvor han nævnede at han havde snakket med dig og at du lod
til at være skuffet over vores Afrikatur og over endnu ikke at have
fået penge for dit arbejde. Det kommer jeg tilbage til senere.
I sidste uge sendte jeg en
pressemeddelelse hjem til alle aviserne i København om at vi har
åbnet et teater herovre i håb om at de ville skrive en lille
historie om det, men føler den stigende kløft mellem det, der i en
sådan avishistorie lyder som en succes, og det, som vi alle i
uhyggelig eskalerende grad må begynde at erkende blot er en myte
eller illusion, som vi desperat bliver ved med at klynge os til
fordi vi ikke tør se i øjnene, at så stor en del af vores liv har
været fejldisponeret.
Aldrig før har denne såkaldte succes
kastet os ud i så dybe depressioner og selvransagelse som nu med
mødet med det, vi altid gik og så frem til som "The Golden Land".
2.
Lige siden det sidste "massebrev" til forældre og venner har
jeg
drømt om at skrive et bunkebrev om,
hvad der virkelig er sket herovre, men hidtil har jeg simpelthen
ikke kunnet tage mig sammen. Du er den eneste derhjemme, der ser ud
til at være min virkelige ven (i hvert fald hvis man skal måle venskab
efter antallet af breve, jeg modtager)
og du har emotionelt og arbejdsmæssigt nok satset mere end nogen
anden på at Amerikanske Billeder skulle blive en succes. Det sidste
gør det ekstra svært netop overfor dig at skulle indrømme at vi tog
fejl.
Vi synker længere
og
længere ned i et morads, der er
umuligt at komme ud af -
en
ond cirkel, der minder om alle dem i
showet. Uden penge ingen reklame og uden reklame ingen folk. Og uden
publikum ingen penge til at betale husleje og uden bus intet sted at
vise showet. Og fra Danmark kan vi ingen penge få. Det hele er blot
vanvittigt deprimerende.
Det jeg mest havde tænkt mig at skrive
i det brev - og som jeg nu også forstod på Tony at du har problemer
med - var vores Afrikatur
(i januar 1982),
som jeg på en eller anden måde føler at jeg missede.
Først og fremmest tror jeg at jeg
simpelthen på det tidspunkt havde rejst for meget, og for det andet
var det røvsygt af mig at have så travlt med at komme tilbage. Det
sidste var først og fremmest fordi jeg ikke havde set Vibeke
(min samleverske og mor til vores søn)
i så lang tid og derfor havde mest lyst til at komme hjem og være
sammen med hende og Flim
(vores 2-årige søn Daniel).
Ligeledes var jeg stadig overvældet af den succes, vi tilsyneladende
havde haft i San Francisco filmfestivalen, og det kunne ikke gå
stærkt nok med at komme tilbage og starte showet op mens dønningerne
efter succesen endnu rullede i byen. Under alle omstændigheder var
jeg på en eller anden måde ikke med i Afrika, og det hele virkede
fjernt og uvedkommende. Noget som jeg følte at jeg ikke rigtig kunne
nå at leve mig ind i på så kort tid - og derfor ligeså godt kunne få
overstået så hurtigt som muligt.
Nu hvor alt er gået i stykker lige siden, kan jeg ikke andet end
ærgre mig over, at den tur i den grad gik hen over hovedet på mig.
Ikke mindst fordi jeg muligvis kunne have skrevet eller fotograferet
et eller andet, som kunne have givet lidt penge, hvilket i høj grad
ville være ønskeligt lige nu. Men også fordi jeg derved kom til at
sjofle dine chancer for at lave noget, som jeg kan forstå på dit
brev at du også kunne have haft brug for at sælge. Jeg ved ikke, om
man kan bebrejde sig selv for ikke at være inspireret - ikke "at
være med" eller at rejse uden hoved, men jeg kan i hvert fald ikke
andet end ærgre mig over at det var tilfældet. Ikke mindst nu, hvor
der er så meget, der tyder på at jeg snart må finde på noget andet
at give mig til, hvis jeg skal overleve. Vibeke mener, at jeg ville
kunne blive en slags freelance fotograf og der ville Afrika jo have
været en god prøveklud for mig til at finde ud af, om jeg
overhovedet har evner i den retning.
3.
Jeg mener
for at vade lige ind i en anden kultur
og hurtigt
tage
nogle billeder
med
støtte fra legater og stipendier og så
lave en slags "Kvinder i Cuba" bog e. lign. Tror du, at jeg har
evner for det? For i så fald ville du jo være den rette at arbejde
sammen med. Jeg frygter bare dybest nede - i så høj grad at det
sikkert vil lamme mig - at jeg aldrig vil egne mig til noget sådant,
at jeg ikke har det intellektuelle vid, der skal til for at kunne
sælge sådanne ting - hvis man overhovedet kan sælge sådanne ting i
disse depressionstider. Når det kommer til den form for kreativitet
lider jeg simpelthen af en svimlende mangel på selvtillid - ja
endog, tror jeg, af en slags skyldfølelse over som en vestjysk
bondeknold at være
stumlet ind i en succes, som jeg aldrig
selv forstod og som jeg i hvert fald ikke fortjente. Den sidste
følelse var det ikke mindst samværet med Københavnske intellektuelle
som Per Kofod (min forlægger)
og Ebbe Preisler
(instruktøren som startede filmen, som vi
senere overtog i Afrika-fonden),
der gav mig – hvad enten det var bevidst eller ubevidst fra deres
side. Men det værste er nok, tror jeg, at Amerikanske Billeder
(hvormed jeg mener det hele tiden at have folks opmærksomhed rettet
imod sig) har gjort mig blind overfor de lidelser og tendenser
omkring mig, som jeg måske tidligere havde en evne for at kunne se
og registrere. I den forstand er jeg simpelthen brændt ud som
fotograf og forfatter. Når Vibeke foreslår mig at skifte hest er det
uden tvivl angsten for ikke at kunne leve op til nogle
forventninger, der afholder mig fra at gøre det, for jeg kan ikke
sige at jeg er særlig glad for "Amerikanske Billeder" mere. Det er
simpelthen blevet for surt og for hårdt i forhold til resultaterne.
Nogle dage senere….
4
Og nogle gange spørger man sig selv, om det overhovedet er værd at
skifte hest. Jeg mener, selv om jeg fik mig en uddannelse kunne jeg
sikkert i min alder alligevel ikke finde job.
Forleden snakkede jeg med en virkelig
tiltalende sagfører, der fortalte mig at han i to år har prøvet at
finde job og har søgt på over 75 stillinger. I de heldigste tilfælde
kom han i betragtning mellem de bedste 20 ansøgere. Her går man og
tror, at hvis man var sagfører, ville man ingen problemer have.
Alligevel bli’r man bitter, når man vader op og ned ad gader og
stræder i San Fransisco for at klistre plakater op på lygtepæle -
dag efter dag, uge efter uge, måned efter måned - (og der stadigvæk
kun kommer ca. 14 mennesker per forestilling) - så at se alle de
fancy velstillede folk, der trods alt er, stige ind og ud af dyre
biler til restauranter og teatre.
Jeg troede faktisk ikke, at jeg havde meget klassehad tilbage efter
at have levet så relativt et luksuriøst liv i København de sidste
fem år, - men sandelig om ikke mange af de gamle vagabondfølelser nu
dukker op igen. Jeg begynder at erkende, at jeg aldrig har været så
fattig før. Dengang jeg var vagabond blev jeg da i det mindste
adskillige gange om ugen inviteret på restaurant. Nu har vi
overhovedet ikke råd til noget sådant mere. Vi havde faktisk ikke
været ude at spise siden vi var sammen med Søren i Los Angeles i
March for min Århus-studerende lillebror Steen kom herover og
inviterede os ud et par gange til morgenmad. (Du ved fra vores tur,
hvor jeg elsker disse amerikanske plastikrestauranter, som hvis ikke
dollaren var røget så vanvittigt meget op, stadig kun koster danske
cafeteriapriser).
Torsdag aften: Ja, så fik jeg lige igen en nedtur. Gik ned for at
starte showet - og kun 3 mennesker kom. De bad selv om at få lov at
se det en anden dag. Normalt er vi nødt til at vise showet selv når
kun en kommer, da vi simpelthen har brug for hver en penny, der
kommer ind. Hver gang, der er over 10 stiger vores humør og når der
kommer 16 danser vi slet og ret rundt på gulvet af fryd. I vores
luksus år i Købmagergade kunne vi normalt tillade os at sende folk
hjem, når der kom kun 16. Her skal der 16 til blot for at betale
huslejen, som er på 12.000 kr. pr måned, et vanvittigt beløb, men
det billigste sted vi kunne finde i byen. Og så var det ikke andet
end en træ-shack, da vi overtog det, hvor det regnede og dryppede
ind overalt. Nu ser det dog ganske pænt ud. Det værste ved det er,
at det er i den fattigste del af byen, hvor ingen tør at komme. I de
bedre dele af byen var de billigste huslejer over dobbelt så store.
Det hele er blot en stor ond cirkel, som lammer os alle i
depressioner hele tiden. Vi havde regnet ud, at hvis der ville komme
28 pr. show, kunne vi få det til at løbe rundt og tilmed få en løn
på 800 dollars til en person (hvilket er minimumslønnen). Med vores
erfaringer i Europa tænkte vi, at det kunne vi sagtens klare. Nu har
vi kørt det i over to måneder og vi venter endnu på at få blot en
eneste aften, hvor der vil komme 28.
5
Lørdag morgen: Nå, nu er der gået endnu et par dage. Det er svært at
få tid til at skrive, da vi simpelthen hele tiden må arbejde som
gale for at forsøge at bringe publikum hertil. I går fredag aften,
kom der 6 mennesker. Så det var endnu en deprimerende aften - og
tilmed havde jeg ikke sovet hele natten til fredag spekulerende som
en gal på, hvordan showet og filmen kan laves om for at tiltrække et
bredere publikum. Herom senere. Men et lyspunkt var der dog i går
aftes. Jeg var så deprimeret, at den tale, jeg normalt holder til
publikum før forestillingen, hvor jeg siger til dem, at de skal give
os penge, hvis de synes at denne forestilling skal blive i Amerika,
hvis ikke vi skal tage tilbage til Europa, hvor der er flere penge
at hente for os - og at jeg selv og mit barn sulter osv. (hvilket
ikke er helt løgn, da han ofte ikke får andet end brød). - (jeg ved
ikke om du kan forestille dig, hvor deprimerende det er at stå aften
efter aften på den måde og måtte tigge penge af publikum for at vi
blot kan overleve).
Nå, men i går aftes gav det dog bonus. Der var ikke gået 20 minutter
ind i førstedelen før en sort professor kom ud i projektorrummet og
hev 30 $ op af lommen - og derved fordoblede aftenens indtægt. Så i
pausen kom en sort kvinde, medlem af San Franciscos skolebestyrelse,
ud med en check på 25 $ og alle de andre købte hver plakater. Men så
for at sætte prikken over i’et: da der var gået 20 minutter ind i
anden del og museumsscenen lige var vist, kom så professoren ud igen
med en check på ikke mindre end 300 $. Så kan det nok være at
aftenen var reddet. Amerikanerne er gode til at give donations - og
uden sådanne var vi simpelthen gået dobbeltfallit for måneder siden.
Men en så stor en som i går er dog usædvanlig.
Men lad mig fortælle dig, hvad der virkeligt deprimerer mig med
hensyn til vores fremtid. Jeg snakkede om onde cirkler før, og det
forekommer mig efterhånden at der ikke er andet end onde cirkler for
os. For det første har vi tegnet os til en 3-årig lejekontrakt i et
sted i byen, som det viser sig folk ikke tør komme til. Vi er nødt
til at køre showet hver eneste dag i et Sisyfos-forsøg på at skrabe
de 12.000 kr. sammen hver måned plus hvad dertil kommer af telefon,
bil, gas og elektricitet osv. Men der er ikke en øre til overs til
reklamer og lige gyldigt hvilken succes, man har i USA, kommer man
ingen vegne uden reklamer. Derfor bliver vi ved med måned efter
måned at køre for disse små publikums ude af stand til at komme ud
af hullet - desperat håbende på at en eller anden deus ex machina
skal komme og redde os på en eller anden måde.
Allerede den første måned vi var i San Fransisco havde vi brugt alle
vores opsparede penge. Vibekes far havde givet hende 2000 kr., som
gik på en måned til at bespise alle med. Lige siden har vi prøvet at
få hjælp fra Købmagergade, men der er kassen også tom. Vi boede alle
9 hos Lawrence Andrews - en sort fyr, som jeg havde troet ville være
fin til at køre showet i S.F. i fremtiden. Vi havde fortalt ham, at
vi alle normalt arbejdede for lommepenge, men han sagde at det var
mere rimeligt at få en
6
regulær løn og krævede at få sin husleje betalt mens vi var der,
hvilket vi indvilgede i, da den kun var på 4000 kr. om måneden. Vi
betalte også telefon, lys osv. Det viste sig siden at det var vores
økonomisk bedste måneder i San Fransisco, hvor vi tjente ca. 80.000
(hvilket dog alt sammen gik op i udgifter). Vi selv fik en 1øn hver
på 20 dollars om ugen (160 kr.), som dog i købekraft er langt mindre
end i Danmark. Da der var gået tre måneder og Lawrence begyndte at
indse, at det ikke var andet end hårdt arbejde med konstant
plakatopsætning og at det aldrig ville blive til den succes, han
ligesom jeg havde troet, da han i oktober så filmen i filmfestivalen
for 1400 jublende tilskuere, begyndte han mere og mere at trække sig
ud og kræve løn for de 3-4 måneder, han havde arbejdet for fondet.
Vi følte at vi blev nødt til at give ham noget og tilbød ham 600 $
til hjælp til at komme til Trinidad, som han havde drømt om i 10 år
at få råd til at besøge igen. Vibeke og de andre rasede over hans
uforskammethed, når vi havde sat alle vores opsparede midler til for
at komme hertil - at han så skulle være den eneste, der fik noget ud
af de 3 måneders arbejde. Så begyndte han at snakke om, at han ville
lave retssag hvis ikke han fik mindst 1000 $. Til sidst blev vi nødt
til at give ham det, da vi mente det var klogest ikke at støde ham
med den magt han havde især i de sorte medier. Vi havde simpelthen
ikke råd til dårlig presse.
Vi flyttede så alle ud af hans hus, hvor vi havde boet Howie, Tonie,
Vibeke Anita, Ingrid, Flim og jeg i tre måneder i et rum i noget der
nærmest lignede en baggårdsgarage. Det var i hvert fald for meget
for
Søren (B. Henriksen, vores sagfører,
senere direktør for Dansk Handel), som flygtede efter et par
dage. Uden at lave noget af det sagførerarbejde, vi havde regnet med
han ville hjælpe os med. Vi blev lidt skuffede over hans manglende
idealisme, nu hvor han trods alt har levet ret godt af
Amerikanske Billeder, at han så ikke også ville dele vores trange
kår. Tværtimod kunne det ikke gå hurtigt nok med at komme ned og bo
hos en luksusmillionær i Los Angeles, der lavede F 14 krigsfly.
Nå, derefter blev Lawrence sur og kidnappede hele vores show og
sagde vi kun kunne få det igen, hvis vi underskrev en kontrakt på at
han skulle have 3000 dollars for sit arbejde. Det var fuldstændig
vanvittigt, når vi kun havde 700 dollars i banken, ingenting havde
at spise, intet sted at bo og i øvrigt skulle stable 5000 dollars på
benene på en måned for at kunne få vores teater. Da vi havde et show
næste aften i Berkeley, var vi nødt til at bruge politiet for at få
udstyret udleveret. Det gjorde selvfølgelig Lawrence endnu mere
bitter, og mandag morgen gik han så i banken og hævede alt, hvad vi
havde på vores konto. Vi har ikke været i stand til at få pengene
igen, da han som sagt truede med at bruge sin indflydelse i
aviserne. Han krævede tilmed at vi skulle betale hans
telefonregning på 200 dollars. Det kunne vi selvfølgelig ikke, da
vi ikke havde en øre. Hvorefter han gik til pressen, ringede til
radiostationer, Tv-stationer, byens sorte intellektuelle osv.
7
og fortalte på sin intelligente, velformulerede måde om, hvordan
American Pictures havde udnyttet ham, havde taget alle hans penge
osv. osv. Det korte af det lange var: Et halvt års arbejde var
spildt. 5000 havde næsten set showet i byen, men vi stod tilbage
uden en øre, uden noget sted at bo, med et dårligt rygte i mange af
medierne - og havde brugt alle vores personlige formuer på at komme
hertil, så vi ikke engang havde råd til at tage herfra. På det
tidspunkt havde Tony allerede måttet tage arbejde for at overleve.
Senere måtte også Howie tage arbejde og da Anita og Ingrid tog
afsted, stod Vibeke og jeg alene tilbage med showet. Vi fandt et
sted, hvor vi kunne vise det 19 aftener i træk, hvorved vi var i
stand til at skrabe nok sammen til depositum på teatret. Men jeg
måtte nu arbejde fuldtid med showet, hvorfor jeg ikke kunne arbejde
med bogen som planlagt, hvorved den igen er blevet udskudt et halvt
til et helt år. Og så længe den ikke er ude, er det som som bekendt
enormt svært at organisere showet, som ingen i landet kender osv.
osv. Den onde cirkel. Samtidig måtte vi alle flytte konstant rundt
til sympatisører. Vibeke, Flim og jeg flyttede ca. en gang om ugen
ind hos nye folk med en skrigende unge - uden selv at kunne betale
for maden, vi spiste hos dem. Men folk har været enormt hjælpsomme
og ofte bragt os mad under showet eller givet donation på 50 dollars
og ind imellem 100 dollars. Vi søgte i over et halvt år om at få
hjælp fra Købmagergade, men der er de åbenbart selv på fallittens
rand. Den onde cirkel fortsætter nemlig. Vi har taget det ene show
herover, hvorfor Købmagergade mister en fjerdedel af sine
showindtægter, som i forvejen var stærkt dalende det sidste år med
stramningen i alle skoler. Men vi er ikke i stand til at betale
noget tilbage til Danmark for lånet af udstyret, og hvis vi skal
have en chance for at bryde igennem herovre (hvilket ser fjernere og
fjernere ud), så er vi nødt til at få endnu et udstyr hertil til
brug udenfor teatret i skoler etc. Disse skærer også ned
herovre og pga. showets natur er det i det hele taget næsten
umuligt at få ind i skolerne (derom senere). Nu er der så kun David
og Jerry tilbage med shows i Europa. Jerry kan næsten ikke
organisere flere shows i Tyskland og lever vist kun af Østrig pt.,
så David må alene mand skrabe sammen til huslejen i Købmagergade.
Der er jo næsten ingen indtægter fra bogen mere. Det havde vi jo så
håbet at filmen kunne veje op for, men som du sikkert har hørt, er
den jo blevet en af de største fiaskoer, filmhorisonten endnu har
udvist derhjemme. Vi fik en check på 8.000 kr. fra Daninafilm
(filmens distributør i Danmark) for det halve år, den har
kørt, hvilket er det samme, som vi før i tiden fik for 3 shows. Og
filmen kostede jo fondet over en million, som vi nu ser ud til at
skulle hæfte for til evig tid hos skattevæsnet. Det lykkedes os dog
at sælge den til britisk TV for over 400.000, men vi har kun
modtaget første rate, som jo som bekendt skulle sendes lige til
Zimbabwe.
Og nu hører vi fra filmfolk i San
Fransisco, at Channel 4 måske er ved at gå fallit, fordi de købte
fuldstændig vildt ind under
8
London Filmfestivalen, så at vi muligvis ikke får de næste 2 rater
på 150.000 kr. hver, som vist for størstedelens vedkommende også
tilhører skattevæsnet/Zimbabwe. Og hvad der i øjeblikket er ligeså
deprimerende er, at Søren så vidt jeg ved lavede en brøler med
kontrakten, som siger at Channel 4 har ret til at beholde den eneste
engelske filmkopi, vi har, som koster over 60.000 kr. Den onde
cirkel fortsætter, for vi har ikke en øre til at lave en ny kopi
for, og uden en engelsk kopi kan vi ikke præsentere filmen til evt.
udlejere eller ved festivaler, og den kan ikke køre i Sverige, hvor
det var meningen den skulle køre, da de ikke i Sverige har råd til
at lave en svensk kopi (og på engelsk vil den som bekendt ikke køre
mere end højest 8000 kr. ind i Sverige). Herovre blev filmen, som du
sikkert har hørt fra Søren, rakket ned i alle blade til
filmfestivalen i Los Angeles, selvom den fra en stor del af publikum
var en succes. I hvert fald er der ingen af de distributører, vi
hidtil har snakket med, der overhovedet vil røre filmen, som de
mener, kun vil have et marked i intellektuelle byer som San
Fransisco, New York og Boston. Og S.F. er allerede dødt område på
grund af showet. Rent bortset fra at ingen distributør gir
filmproducenten mere end højest 20 % af hvad den spiller ind, og de
fleste af dem har ry for aldrig at betale en øre til deres
producenter. Jeg snakkede med en filminstruktør forleden, som sagde
at han i to år ikke har set en øre for sin film "Gates of Heaven",
som er gået med stor succes, fra distributøren "New Yorker Film",
som er en af de mest anerkendte udlejere. Alle er dog enige om at
først og fremmest 1ængden af filmen gør, at A.B. aldrig vil have en
chance i Amerika bortset fra nogle enkelte universiteter. Og i alle
andre lande har det som bekendt været umuligt at sælge den. Så det
er nok den største fejltagelse A.B. nogen sinde har begået. Jeg skal
her indrømme at jeg selv har været meget med til at begå den. Ebbe
Preisler sagde jo at filmen ikke skulle være 1ængere end 3 timer,
hvilket vi nu alle kan se var rigtigt fra en salgsvinkel. Men på det
tidspunkt var jeg jo mere interesseret i at få det sagt, jeg ønskede
at sige. Nu, hvor jeg står med en tom mave, er det utroligt som jeg
pludselig kan skære i 1ængden for at gøre det så behageligt for
publikum som muligt. Men selv om jeg skar hele filmen ned til 2
timer, er jeg dog blevet klar over at den alligevel ikke ville blive
noget hit i Amerika. Så også med hensyn til Ebbe Preisler kan vi nu
se, at vi har dummet os. Hvis ikke der havde været den mistillid til
ham pga. regnskaberne, skulle vi have beholdt ham i filmen, da han
så aldrig ville have fået en øre ud af den. Hvis han skulle have
haft sine 25 %, skulle filmen nemlig tjene over 1,2 millioner ind
før han ville begynde at se nogle penge samtidig med at vi ville
have haft en ekstra arbejdskraft til at sælge den. Det er simpelthen
surt for alle os, der gik og arbejdede idealistisk på filmen, at han
nu er
9
den eneste, der får nogle
penge
ud af
den.
Han som har lavet mindst af alle. Jeg
ved ikke helt, hvordan han bli’r betalt, men da
der
ikke er kommet noget væsentligt ind på
filmen, må det jo endnu engang
være
de folk, der kører shows, der betaler
hans penge.
(Dog
må vi ikke
glemme,
at det var vigtigt for opnåelse af
musikrettigheder
osv.
at filmen kom over i et
non-profit-selskab) Selvom Ebbe uden tvivl ønsker at det skal gå
filmen så godt som muligt, kan han i hvert fald ikke andet end glæde
sig over, at han fik sit på det tørre, før den tilsyneladende gik
nedenom og hjem i sin usælgelige længde. På den anden side kan du
sikkert ikke andet end ærgre dig over at du tog del i filmens risiko
i stedet for at få udbetalt en fast arbejdsløn, som vi dengang
foreslog. Selvom vi aldrig blev enige om nogen procent og du
dengang i vores bitre skænderi pludselig sagde, at du ikke ville
have en øre for arbejdet, accepterede vi dog at du forkastede en
direkte arbejdsløn for i stedet sammen med os at dele filmens risiko
og få et eller andet ikkedefineret beløb udbetalt, når filmen
begyndte at give overskud. (Eller hvordan det nu var: der var vist
noget med at Ebbe Preisler definerede noget mystisk noget med at man
kunne få penge sideløbende med at Danmarks Radio, Filminstituttet og
fondet fik tilbagebetalt deres penge.) Nu er filmen imidlertid
blevet en fiasko og både filminstituttet, TV og fondet har mistet
store beløb på den, selvom TV dog får ret til at vise den. Og fondet
har i mellemtiden mistet alle sine aktiver, så vi kan ikke engang gå
tilbage til vores oprindelige tilbud om at give dig en timebaseret
arbejdsløn, da showene og bogen knap nok kan skrabe huslejen hjem i
Købmagergade. Da jeg i særlig personlig grad har arbejdet sammen med
dig og draget udbytte af din dømmekraft (noget de andre vist ikke
værdsætter nok, fordi de føler, vi allerede havde et slagkraftigt
show og ikke, som jeg, direkte kan se din hånd og ånd i filmen) er
det i særlig grad mig det piner, at du ikke har fået nogen penge for
filmen - og i mine mest deprimerende stunder heller ikke kan se,
hvordan du nogensinde kan kunne få det. Jeg er dog også optimist ind
imellem og leger ustandseligt med tanken om, hvordan filmen kan
laves om til noget, der kan sælges - eller drømmer, som Tony og
Howie og de andre om, at der måske pludselig kommer et geni og
opdager os og blæser filmen stort op, så den gi’r en masse penge.
Men noget, vi har lært herovre, er, at det hele ikke foregår som i
Danmark, hvor vi blot sad og ventede på at telefonen skulle ringe og
invitere showet ud her og der og tilbud om bog og film kom fra højre
og venstre. Herovre er det lige stik modsat: man kommer ingen vegne
uden hele tiden at være aggressiv og pushe på til højre og venstre.
Hverken Vibeke, jeg eller Howie og Tony dur til det, men vi har
været så heldige at få et par frivillige Susan, Amanda og Pam, som
er enormt aggressive med at banke på dørene hos folk, ringe, presse
på osv., uden hvilket vi for længst var døde af sult herovre. Måske
de en dag lige pludselig rammer den rigtige, der kommer til at
betyde
10
en afgørende vending for os. Den dag vil du naturligvis ikke være
glemt. Og det ved du jo selvfølgelig også. Spørgsmålet er blot, om
du kan vente så længe. Jeg kan forstå på dit brev, at du har
virkelig svært ved at skaffe arbejde nok - ma bytte med en
cykelreparation for et bogomslag osv. - hvilket sandelig også lyder
som en ghettotilstand. Det er simpelthen deprimerende med dine
evner, at du på den måde nu må tigge dig frem i tilværelsen. Det er
dog ikke helt forbavsende, da det åbenbart er et verdensomspændende
fænomen. Herovre ser det sandelig også deprimerende ud på den
front. Den eneste fordel, der er i Danmark som arbejdsløs, er dog
at man får en ordentlig understøttelse. Jeg tror aldrig, det i
Danmark er gået op for mig rigtig, hvad det vil sige at have sådan
et sikkerhedsnet under sig. Herovre, hvor vi nu har kæmpet os til
føden fra dag til dag næsten i et halvt år, går det virkeligt op for
én, hvad det vil sige ikke at bo i en velfærdsstat. Der er
simpelthen intet at hente for os her, når vi ingen penge har - ingen
socialhjælp, ingen understøttelse. Det er simpelthen som om en lem
pludselig bli’r revet væk under én, når man falder ud af systemet.
Jeg snakker om det i showet, men jeg tror aldrig rigtig, det er gået
op for mig som nu, hvor jeg står og er ansvarlig overfor Flim. Jeg
spekulerer på, om det egentlig gik op for mig dengang jeg boede her
sammen med Annie, skønt jeg godt husker, hvordan det var da alle
vores penge blev røvet - og alt hvad vi ku få på socialen at leve
for i en måned var 7 dollars. Og det var de gode tider før Reagans
skærekniv kom i brug. (Jeg er i øvrigt kommet så langt ud at skide,
at jeg, som vist alle andre, i mit stille sind håber at det vil
lykkes Reagan at få sat økonomien i gang igen, så folk kan få penge
mellem hænderne igen og få råd at komme og se showet - og måske
endnu vigtigere: få det overskud, som igen gør dem interesserede i
de fattiges situation - og dermed også vores show, film, bog osv.).
(Jeg mener, før var det vist lidt af en luksusposition at sidde i,
at sidde og håbe på at Reagans politik ville fejle, så han ville
blive smidt ud om fire år. Nu er man blevet så desperat at man ikke
kan vente i så lang tid - og derfor ender med at ønske ham held og
lykke med hans specielle måde at få sat økonomien i gang. Kunne jeg
i min vildeste fantasi for et år siden have forestillet mig at jeg
kun et år efter Cannes ville komme så langt ud. Nej. Det er det, der
er så forfærdeligt deprimerende, for indirekte påvirker det hele ens
politiske idealisme og filosofi, så man til sidst går på
kompromisser med alle sine tidligere idealer. Som nu, hvor jeg har
siddet i flere uger og klippet alle de politiske sætninger, alt om
Cuba osv., ud af showet for bedre at kunne "sælge" det. Og når det
ikke engang virker, ligger jeg vågen om natten og tænker i nøjagtige
sætninger og billeder, hvordan jeg vil lave showet om til en
"familieudgave" sådan nærmest i Disney-stil med al politik barberet
væk. Ja, jeg siger dig, du kan næppe genkende mig i dag - eller det,
jeg står og fedter publikum med for at få deres penge. En tysk
11
pige, som havde set mig med showet i
Tyskland, var ved at brække sig over den måde, jeg står og "sælger
ud" til amerikanerne på - og sagde til Howie i en samtale, at hun
var kommet til at hade mig. Nå, det er nu nok også hendes problem.
Amerikanerne er jo også mennesker - og man kommer jo ingen vegne med
at ændre dem ved at sige tingene i et sprog, de ikke forstår.
Som f.eks. nøgenbillederne i showet.
Alle de nøgenbilleder du og jeg føjede til dem i det gamle show er
røget ud herovre. Feministerne og venstrefløjen var simpelthen
rasende over sexismen i showet. Også f.eks. den saftige historie om
Ed i begyndelsen af showet, som du synes var så vigtig, støder især
det sorte bourgoisi og har skabt os mange vigtige fjender blandt de
ledende sorte. (Jeg vedlægger en artikel fra et kvindeblad, så du
kan se blot en af reaktionerne). Jeg vil her lige i parentes
bemærke, at du sikkert kan huske dengang, du var irriteret over at
jeg hele tiden spurgte Tony og Howie til råds. Nu er jeg blevet klar
over, at vi burde have lyttet mere til dem dengang. Mange af de
ting, de hævdede ikke ville du i Amerika, har jeg siden bittert
måtte erkende. de havde ret i. Ed-historiens sætning om at "man kan
lære mere af en sort prostitueret på én nat end af ti
universitetsforestillinger" prøvede de forgæves dengang at få mig
til at tage ud. Nu har jeg måttet gøre det, men for sent.
Mens jeg var i Afrika havde de flere shows for ledende sorte
intellektuelle og Angela Davis, som simpelthen blev rasende over
showet. Og vi mener i dag, hvor vi har skåret den og nøgenbilleder
ud og sorte reaktioner generelt er bedre, at det ikke mindst var de
ting, der fik balancen til at vælte for dem - og derved gøre dem til
vore fjender, så f.eks. Angela Davis i dag rejser land og rige rundt
og siger dårlige ting om showet. Hun er jo ledende sort feminist. Og
på samme måde har jeg sikkert tilføjet for meget intellektuel
retorik i anden del for et bredt amerikansk publikum.
En del har jeg kunnet klippe ud, men det bliver aldrig en populær
udgave før jeg skriver og om-indtaler det hele igen. Især med
filmen. Ingen vil simpelthen røre filmen, som den er. Derfor drømmer
jeg om at skrive den helt om og komme hjem ved juletid og klippe den
helt om og ned til en mere blid underholdende udgave. Den eneste
hæmsko er blot, at vi nu overhovedet ingen penge har til at lave
filmen om for - endsige lave en ny engelsk kopi. Hvormed vi vender
tilbage til mine onde cirkler (som du vist - som jeg nu kan se er
rigtigt - også mente jeg havde for mange af i showet/filmen).
En ny engelsk kopi vil koste ca. 60.000 kr. og hvis jeg laver den,
vil det være at acceptere ASA films optiske kopi (som vi
forkastede), hvorfor vi også skal betale 50.000 kr. - penge som det
vil være os umuligt at skaffe. En distributør kunne måske skaffe
dem, men vi kan ikke som sagt finde nogen distributør, da vi ingen
film har at vise dem. Jeg ved simpelthen ikke, hvordan vi skal komme
videre. Og skal man lave en forkortet udgave skal man først have
lavet et inter-negativ, som man kan klippe ned. Det kostede noget
med 200.000 kr. sidst jeg spurgte i Stockholm.
12
Den eneste måde jeg kan se, vi kan komme videre på, er først at lade
en hel masse eksperter, som har set showet, hjælpe med at klippe
showet ned i teksten - og så på det grundlag evt. lave en ny
indtaling hos Jørgen Thomsen, hvis der er råd til det, eller også
hjemme i Købmagergade. Og på det grundlag lave et nyt forkortet show
og tage tilbage og vise folk i Amerika - og håbe på at der så er
nogen, der på den ene eller anden måde vil investere i det, så at de
vil investere i en tilsvarende kopi af filmen. Der er ingen tvivl
om, at man kunne lave en visuelt stærk forkortet udgave af filmen
ved at tage alle de dårlige billeder ud. Men vi skal stadigvæk ikke
regne med at det nogensinde vil give nogen penge.
Film er simpelthen ikke noget, der er penge i udover for dem, der
laver STARWARS lige her udenfor byen (som sendte vores
gæstebilletter tilbage vist nok fornærmede over, at vi overhovedet
kunne tænke på at invitere dem). Jeg har besøgt og mødt nogle af de
kendte filminstruktører herovre og er blevet ikke så lidt rystet
over at se den fattigdom, de lever i. Små usle lejligheder uden bil,
fjernsyn eller andet end den slags møbler, man kan samle op på gaden
i de fattige kvarterer.
Først læser man om alle deres succeser
i aviserne, deres guldmedaljer ved festivalerne - og tror, at når
man bliver inviteret hjem til dem har man endelig fundet den rette
connection, som kan hjælpe Amerikanske Billeder til en succes - og
så sidder man bagefter hjemme hos dem til den tarveligste
spaghettimiddag og må høre på deres bønner om det ikke er muligt for
Amerikanske Billeder at investere i deres næste filmprojekt. Med
andre ord: de kom med samme forventninger til os, som vi til dem -
og troede at Amerikanske Billeder var en succes.
Nå, jeg kører vist lidt rundt i det
her brev. Nu er det søndag aften. I aften kom der 5 tilskuere, men
det har ikke været så nedslående for mig fordi den ene af dem viste
sig at være den gamle sorte mand, som for 12 år siden var den
første, jeg boede hos her i landet, da jeg kom ned fra Canada og som
samtidig var mit første homoseksuelle forhold. Jeg blev så
begejstret. at jeg straks begyndte at snakke om dengang i detaljer
(han var jo den første. der introducerede mig til vaseline etc.) og
på et tidspunkt tror jeg han var bange for at jeg skulle begynde at
snakke om det seksuelle foran de andre tilskuere, så han trak sig
lige pludselig ud i baglokalet med en bemærkning om at han skulle på
toilettet. Det er simpelthen skønt at møde gamle venner til showet.
Nå, men det jeg bl.a. vil sige inden jeg glemmer det midt i alt det
jeg har at fortælle (det begynder vist at blive lidt langt, det her
brev) var, at hvis du stadig har det så økonomisk dårlig, som jeg
fik indtryk af i det sidste brev, kan jeg ikke rigtig se nogen mulig
måde at hjælpe dig økonomisk på i øjeblikket (med mindre jeg solgte
lejligheden i Købmagergade, men det har jeg virkelig ikke lyst til
da det dels ligesom er det eneste, jeg har tilbage fra disse vist
nok succesfulde år med Amerikanske Billeder og da det dels, håber
jeg, altid vil være et sted, hvor de folk, der har hjulpet os gennem
årene kan komme og bo, hvis de pludselig mister alt eller er ude at
skide på den ene eller anden måde).
13
Derimod vil jeg sige, at hvis du er
arbejdsløs eller deprimeret i en periode og har behov for at komme
væk, kunne du jo f.eks. leje din lejlighed ud i et par måneder og
komme herover og bo sammen med os. Man skulle jo tro, at de havde
penge nok i Købmagergade til en billig fly-tur á la Sørens. Så kunne
du være her i vores smukke gamle lejlighed og gå og hygge dig med os
(en stor sammenkogt ret håber vi i hvert fald altid, der er råd til
at få på bordet, når det forhåbentligt begynder at køre lidt bedre).
Eneste problem lige nu er, at vi ikke selv har råd til at bo i vores
lejlighed og må leje de fleste værelser ud og selv bo i teatret, men
det håber vi ændrer sig fra oktober, hvor vi har booket flere shows
i skoler. Du kunne så dels gå rundt og se, om der er nogle steder i
den grafiske branche, de kunne bruge dig, og dels evt. hjælpe mig
med at koge filmen ned til en "familieudgave", der har chancer for
at kunne sælges en dag. Eller du kunne hjælpe mig med at skrive den
Afrikaartikel, som jeg endnu ikke har fået tid til af de her nævnte
årsager.
Den jeg skrev derhjemme om Danida-folkene har jeg i øvrigt også
tøvet med at sende af sted i stigende takt med at det går ned ad
bakke herovre - og der ser ud til at blive mere og mere
sandsynlighed for at jeg i allerhøjeste grad kan blive afhængig af
nye Danida-legater i fremtiden, hvorfor det nok er bedst ikke at
provokere dem for meget. Det er også svært at blive inspireret til
at skrive den færdig, da problemstillingen deri virker så enormt
fjern her i Amerika, hvor man jo overhovedet ikke har sådan en debat
om ulandshjælp. Og endelig kunne jeg ikke koge den ned til
avisformat - og aner ikke, hvilket blad vil være interesseret i den.
Men lad mig høre fra dig om, hvad du mener. Du fik jo 1æst den
igennem inden jeg rejste. Og tror du DANIDA vil give mig flere
legater, hvis jeg sender den?
….. Nå, nu er der igen gået en uges
tid... og jeg må se at få det brev færdigt inden det bliver til
"Amerikanske Billeder på sengekanten" (eller "på dødslejet" ?). Jeg
fik lige i dag brev fra David om at de nu er gået helt fallit i
Købmagergade uden en øre tilbage. Jeg var faktisk ikke klar over, at
det stod så galt til. Det, der ærgrer mig grænseløst er at vi ikke
tjener så mange penge herovre, at vi kunne sende nogen hjem, da det
simpelthen ville være en fed tjans lige nu, hvor dollaren er så høj.
Jeg glemte i øvrigt at fortælle om yderligere en af de onde cirkler,
som driver mig til vanvid. Nemlig den, at for hver gang vi viser
showet (for disse 14 mennesker i snit), taber lysbillederne jo noget
af deres farve, hvorved vi langsomt er i gang med at grave vores
egen grav. For hver dag kan jeg se dem blive blegere og blegere (og
de sæt, de kører med i Europa, skulle efter sigende se endnu værre
ud). Det er som om de falmer i takt med succesen. Og både i Europa
og her er vi nået til det punkt, hvor vi ikke tjener det overskud
mere, som kunne bruges til at investere i nye sæt. Sidste gang
lavede Jens Jørgen de fem sæt for 80.000 kr., hvilket var så
billigt, fordi han ingen arbejdsløn tog og jeg selv sad og hjalp med
at putte dem i maskinen i en uges tid. Nu tør jeg overhovedet ikke
at spørge ham om at gøre det igen gratis, da han Jo også er ude at
skide.
14
Rent bortset fra at vi jo ikke har
pengene til at investere i film, som nok vil koste 100.000 nu for
fem sæt. Hvis ikke en eller anden redningsmand dukker op, vil vi i
løbet af et års tid blive nødt til at lukke "Amerikanske Billeder"
overalt fordi vi slet og ret ingen billeder har mere. Men vi er
simpelthen nødt til at finde en rig redningsmand. Jeg har regnet
lidt på, hvad det vil koste os at komme ud af vores ghetto-tilstand:
For 5
sæt kopier til showet |
100.000 kr. |
For en
ny kopi af engelsk film |
60.000
kr. |
(plus
i så fald også til lydnegativ) |
50.000
kr. |
Et
inter-negativ for at kunne forkorte filmen uden at ødelægge
originalen, som vi jo kan håbe på om 50 år er ”opdaget” som
den virkelige udgave |
200.000 kr. |
Lydstudie hos Jørgen Thomsen til ny indtaling |
15.000
kr. |
Ny 3
timers (?) lydnegativ |
40.000
kr. |
Filmudgave 1 kopi |
40.000
kr. |
Betaling for musikrettigheder for at filmen overhovedet kan
vises i USA |
200.000 kr. |
For
slet ikke at tale om noget betaling til de folk, der har
arbejdet på filmen såsom dig |
? |
I alt |
705.000 kr. |
Deri er ikke medregnet et ligeså dyrt inter-negativ til brug for en
16 mm udgave, som i USA nok vil være det vigtigste marked
(non-theatrical i universiteter).
Med andre ord, noget kunne tyde på at
det muligvis slet ikke kan betale sig rent økonomisk at lave mere
ved filmen, for der skulle simpelthen en fantastisk reklamekampagne
til for at skaffe alle de penge hjem igen. (Og som sagt vil de
fleste distributører ikke røre ved filmen pga. af dens emne, som
regnes for usælgeligt). Hvis du snakker med Ebbe Preisler, som jo er
vores rådgiver på det felt, vil jeg gerne have at du prøver at
forhøre dig om hans mening m.h.t. om vi blot skal begrave filmen.
Det ville jo heller ikke være dårligt, om du kunne overtale ham til
at hjælpe os lidt med at sælge filmen, nu hvor han jo trods alt er
den eneste, der overhovedet har tjent noget på den film. Jeg tror
såmænd godt at han ville være sød og hjælpe lidt, da pigerne i
Købmagergade jo ikke ser ud til at være særligt effektive til det.
Om ikke andet, så fordi der simpelthen
ikke vil være penge til at Ebbe kan få de aftalte rater med mindre
det lykkes at sælge filmen til især Tyskland.
.... Nå, det var meningen at det her
skulle være et personligt brev til dig - og nu bliver det vist ikke
andet end en opremsning af alt det, der konstant tynger os. Jeg kan
efterhånden ikke huske mere, hvornår jeg startede på det her brev.
Det begynder vist også at blive lidt af en dagbog (så jeg må hellere
tage en kopi af det til brug for en evt. ny bog en dag). Ak, ja,
kunne man dog blot lave nogle hurtige penge på den måde.
15
Hvis du ikke allerede har 1æst dem,
inkluderer jeg lige alle de dårlige anmeldelser af filmen, vi fik i
”Filmex” i Hollywood
(bag på denne og de næste sider) og som, da de er i professionelle
filmblade, har gjort det enormt vanskeligt for os siden at booke
showet (og filmen). Du og jeg og mange af vores tilhængere synes
selvfølgelig at disse anmeldere har misforstået et og andet, men det
nytter jo ikke noget, når det er sådanne folk der sidder på magten.
Jeg vedlægger også et af de mange kvindeangreb, vi har fået især
fra venstrefløjen - dette indlæg er i det førende kvindeblad Plexus.
Vi har selvfølgelig også fået positive anmeldelser, men for det
meste har de ikke været skrevet af folk, som har haft betydning, og
har mest været i universitetsblade o.lign.
Nå, men jeg har også gode nyheder. Vi
havde et 4.5 skala jordskælv forleden nat og overlevede. Det kunne
ellers have været en god lejlighed for at lukke teatret uden at tabe
ansigt og alt for mange penge (vi har jo 3 års kontrakt).
Og i går var vi til Jimmy Cliff
koncert, som var helt fantastisk. Vibeke blev fuldstændig forelsket
i ham. Han var simpelthen så yndefuld, smidig, sexet, atletisk osv.,
og levede absolut op til det heltebillede jeg for længst havde
dannet af ham. Bagefter var jeg oppe og snakke med ham i hans
omklædningsrum, hvor jeg fortalte om hvordan vi havde lyttet til
hans musik hele tiden mens vi lavede bogen. Howie havde tidligere på
ugen snakket med ham for at prøve at få ham til at se showet og han
var blevet glad, da han hørte at vi bruger "Brother what a price" i
showet og de andre. Mens jeg var der, var det så heldigt at der kom
et par lokale sorte rastafarier ind, som havde set showet og
snakkede helt vildt til ham om at han skulle se det, så vi håber han
kommer. Da jeg viste ham bogen, fandt de i løbet af nul komma nul ud
af at den egnede sig bedst til at blande ganja på og rulle joints
på. Der var oceaner af mad derinde, så jeg smovsede rigtigt og
fyldte skuldertasken med mad til de andre nede i teatret. Jo, det
var alle tiders aften og første gang vi har været til koncert siden
Stevie Wonder var i Danmark. Steen, som lige blaffede til New York
og fik kørelejlighed tilbage, var også med og har i øvrigt
virkeligt nydt det herovre, selvom vi har boet i teatret det meste
af tiden, mens han har været her. For tiden har vi også det
grønlandske Tukak-teater boende. De har langt mere succes end os og
har udsolgte huse overalt.
Ja, nu ser det så ud til at en æra er
ved at komme til ende. Vibeke har opgivet Amerika og vil nu vende
tilbage til Danmark. Det gør mig enormt ked af det, da jeg ikke kan
lade være at føle at det giver mig valget mellem Amerika eller en
familie - et valg, der er enormt fortvivlet for mig, da du jo ved
hvor meget jeg har set frem til at være i Amerika med showet.
Det bliver ekstra fortvivlet af, at
der er noget, der tyder på at showet ikke kan klare sig uden mig i
Amerika (rent bortset fra, som sagt, at det heller ikke klarer sig
særligt godt med mig).
16
Der er således ingen tvivl om at
kritikken af det (og især filmen) er langt værre, når jeg ikke selv
er til stede. Med andre ord, når jeg er til stede får det det
amatørpræg, som gør at folk ligesom kan beundre det for, hvad det
er: et amatørværk. Når jeg ikke er tilstede, bliver det løftet op på
et professionelt plan, som det ikke kan bære. Jeg kan ikke undlade
at føle, at hvis jeg havde været tilstede ved den presseforevisning
af filmen i Los Angeles, ville kritikken ikke have været helt så
nedsablende. En anden ting er, at man ingen vegne kommer herovre
uden at bruge medierne, hvilket vil sige at jeg ustandseligt skal
interviewes på de ca. 55 radiostationer og 15 Tv-stationer her i
området for at showet bare kan køre rundt. Og kun de færreste af dem
ville gide at bruge deres tid på f.eks. at interviewe Howie eller
Tony (skønt de for det meste siger mere fornuftige ting end jeg). Så
uden mig kan de ikke klare sig med showet. Og hvis jeg vælger i
stedet familien i Danmark, vil jeg også i løbet af kort tid være
nødt til at vælge et nyt job, for som tingene ser ud nu, vil vi nok
ikke derovre kunne tærske langhalm på Amerikanske Billeder meget
længere. Jeg bliver jo stadig nødt til på en eller anden måde at
skrabe de 79.000 kr. sammen til lejligheden i Købmagergade (selvom
Vibeke nu vil bo et andet sted), hvis jeg ikke vil miste den. Det
ser ud til at være et virkeligt valg, jeg står overfor. Det er som
om alting før i mit liv er gledet, uden at jeg egentlig er blevet
nødt til at træffe nogen valg. Der er ikke råd til noget kompromis
mere i form af at fare frem og tilbage over Atlanten.
Jeg føler ikke, jeg kan leve uden
Vibeke og Flim. Det ved jeg med mig selv. Hvis jeg valgte Amer. B.
ville jeg være frygtelig deprimeret - og sikkert lidet kreativ i
meget lang tid - og sikkert gå resten af livet og ærgre mig over at
jeg ofrede min familie pga. af noget, som alligevel havde kørt sin
gang og var uden fremtid. Og tanken om at leve sammen med Vibeke og
Flim, men uden Amer. B. skræmmer mig også. Især m.h.t. hvad jeg så
skal gi’ mig til. Mange arbejdsløse går hurtigt psykisk til grunde -
og jeg har ingen anelse om, hvilken form for arbejde jeg kunne få
uden uddannelse. Der er også det irriterende ved det, at alle
danskere går og tror, at jeg er rig - skønt de fleste jeg kender har
haft meget større personlig indtægt
selv i de bedste år, vi havde. For et par uger siden var vi
inviteret til middag ovre i Berkeley hos en af Vibekes danske
veninder, som havde et dansk turistægtepar på besøg af den
almindelige folkeskolelærertype, som fortalte om, hvordan de havde
brugt 35.000 kr. på at rejse rundt i tre uger herovre. De havde den
der sædvanlige danske respekt eller ærefrygt over for nogen, som er
kendt (den kender man ikke rigtig herovre) og stillede det
sædvanlige spørgsmål: "Hvad bruger du så alle dine penge til?” Jeg
var simpelthen lige ved at slå dem i gulvet af raseri. Netop denne
middag var den første kødret Flim og jeg havde fået i jeg ved ikke
hvor lang tid - og vi nød den i fulde drag og kunne simpelthen ikke
klare endnu engang at blive mindet om
17
den enorme kløft, der er imellem den
livsstil sådan et frelst dansk 1ærerpar med deres på det tørre har i
sammenligning med vores i det sidste år og så det billede, de sidder
med af mig i min "succes”.
Nå, men vi skal ikke blive for
fornærmede på danskere her. De og tyskere udgør mange aftner
halvdelen af vores publikum her i San Fransisco. Og jeg tror jeg vil
prøve at slutte brevet af med en mere optimistisk tone, for i dag er
jeg faktisk ikke så deprimeret - stadig svævende på en sky efter
Jimmy Cliff koncerten i går. Så jeg er lige i humør til at lave en
eller anden Lindahistorie her til slut. Nå, den kunne du jo ikke
lide på grund af familieindholdet. Så måske du heller ikke kan lide
min afslutning om familien her.
Jeg glæder mig nemlig mere og mere til at vi alle tre, Vibeke, Flim
og jeg, om kun 10 dage skal blaffe gennem sydstaterne til New York
og på vejen prøve at besøge mange af mine gamle venner. Jeg tror, at
det bliver alle tiders. Vi ta’r en hel måned til det. Steen, som
lånte mit blaffeskilt, sagde at det gik helt fantastisk med det, så
jeg håber at kombinationen "Touring USA from Denmark" og et barn på
armen vil bringe os ind i det ene familiehjem efter det andet. Måske
tilbringe et par dage i hvert hjem med god mad og ingen bekymringer
og så ud på landevejen til det næste hjem. Sådan håber jeg i hvert
fald, det bliver. Og da Steen jo ikke kunne undgå at blive klar over
at vi ingen penge havde til turen, har han været så sød uden et ord
at ringe hjem til min far for at han skal sende os 200 $ til turen
fra hans børneopsparing som tak for at han har boet hos os (lige nu
hvor hans kæreste Birgitte er gået fra ham efter 6 års samvær og
hvor han derfor havde enormt meget brug for denne tur herover).
Men hvad der er allerbedst af det hele er, at Vibeke har ladet mig
beholde Flim herovre, så overgangen ikke vil være så hård for mig.
Men også fordi hun selv trænger til en periode uden Flim (og
desværre vist nok også uden mig), mens hun gør sin lejlighed i
Gernersgade i stand, prøver at finde arbejde (så hun kan sende penge
til vuggestuen herovre) og prøver at komme i gang med en uddannelse.
Efter at hun er fløjet hjem i slutningen af september, vil jeg så
kontakte forlæggere i New York og prøve at få et eller andet
forskud, hvis jeg har held med at finde nogen, der vil tage bogen
(prisen og emnet afskrækker, men jeg har opdaget at en gammel ven af
mig er blevet chef for Random House), og jeg vil selvfølgelig
kræve,
at de ting, der skal laves om i bogen
bliver gjort af dig. Men derom senere. Der er noget, der tyder på at
vi ikke kan være for krævende. Det bliver svært nok at finde nogen,
der vil tage den.
Nå, men derefter vil jeg så blaffe de 5000 km tilbage til S.F. med
Flim og arbejde på bogen og showforkortelsen et par mdr., og så
blaffe tilbage til New York omkring juletid, hvor returbilletten til
Danmark skal bruges. Det var i de par mdr., du kunne være kommet
herover, hvis du er arbejdsløs, men nu kan jeg forstå på brevet fra
David i morges at de vist ikke engang har til en sådan flybillet til
dig i Købmagergade. De har virkelig problemer.
18
Nå, men i hvert fald, som du kan
forstå, kan jeg lige nu ikke se ret meget 1ængere frem end til den
tur med familien. Vi er i øvrigt lige flyttet ind i vores egen
lejlighed i går. Den skulle have været færdig den første juli, men
det trak ud med at få den færdig, hvilket sådan set var godt, da vi
ikke havde råd til at bo i den. På den anden side kan jeg ikke lade
være at føle, at hvis vi havde haft den noget før og ikke skulle
være gået igennem disse svære måneder med konstante flytninger,
ville Vibeke måske ikke have givet op. Hun er nemlig enormt glad for
lejligheden - og skønt vi skal rejse om kun få dage, går hun dag og
nat og indretter den sammen med Ingrid og Anita, som om hun skulle
bo her resten af livet. Den er vel egentlig ikke så meget skønnere
end andre gamle victorianske lejligheder i S.F., men når man har
stået uden tag over hoved i over et halvt år, er det simpelthen som
at være kommet i himmerige. Så jeg håber virkelig, at du på en eller
anden måde kan få lejlighed til at bo her.
Jeg arbejder i øvrigt i vuggestuen nu, næsten en gang om ugen.
Passer en 12 børn hele dagen, hvilket egentlig er meget afslappende
og hyggeligt. Jeg troede egentlig, jeg egnede mig som
børnehavepædagog indtil jeg tog alle børnene i min gruppe ud til San
F's højeste bjerg en dag og lod dem gå på en skråning, hvor det
mindste fejltrin ville betyde at de rullede/faldt lige ned på byens
tage. Da jeg kom hjem opdagede jeg, at de alle - hver og en - havde
tisset i bukserne af bar skræk - undtagen Flim.
M.h.t. resten af dit brev. Det var dog
en uhyggelig historie om Kathinka og Birthe. Det var en skam at vi
ikke nåede at se din mor, men det var i den periode, hvor vi selv lå
og rakkede rundt. Det er først nu, at vi får alt pakket ud - og hvor
jeg så endnu engang fandt dit brev. Ruth var her i øvrigt sammen med
nogle venner en aften. De udgjorde vist stort set hele publikummet
den aften, så det var lidt pinligt. Men hun er enormt sød og
interesseret og har lovet at hjælpe os, f.eks. med at arrangere et
show i hendes skole. Jeg ved dog ikke, om det bliver til noget, da
hun nu skal rejse.
Angående Batsiranai, som du slutter brevet af med, kan du vist godt
skyde en hvid pind efter dem - som du kan forstå af dette brev. De
har det jo faktisk bedre end os. De har jo i det mindste jord. Hvem
ville ikke ønske at få noget så konkret i disse depressionstider.
Det kan man dog i det mindste leve af - med eller uden maskiner. Det
virker lidt vanvittigt at sende dem imaginære traktorer, når vi ikke
engang har råd til at reparere vores egen sammenbrudte VW-vogn her
(som vi mangler 600 $ til en ny motor på, uden hvilken vi sikkert må
give afkald på de shows, vi har arrangeret i Los Angeles etc.). Nå,
nu er Vibeke ude og prøve vores nye 1ækre badeværelse med blå
fliser. Her er simpelthen pragtfuldt. Lejligheden minder på en eller
anden måde om din med træpanelerne. Jeg har prøvet at ringe hele
dagen til Tony om, at han ikke skal komme tilbage foreløbig. Jeg
føler ikke, vi har råd til at have ham her med mindre han kan få
arbejde igen. Du ved, hvordan han kan bruge pengene inden huslejen
er betalt. Nå, nu må jeg se at få sluttet. Du bliver nok nødt til at
få afslutningen en anden dag.
De kærligste hilsner
Læs også brevet om hvordan
blaffeturen med min søn gennem ghettoerne
tværs over Amerika gik.
Indeks over mine breve
|