I løbet af sommeren tog jeg også tid til
lidt avisskriverier. "Tog mig tid", for Vibeke hader
at se mig ved computeren, så en weekend sneg jeg mig hjem fra
sommerhuset og fyrede hastigt to artikler af på engang. Den
ene en humoristisk kronik til Berlingske Tidende til støtte
for Leif Bork Hansens initiativ med at hente flygtninge ud af
containerne og ind i privathjem. Jeg fik skam ikke så få
opringninger bagefter fra velmenende ældre damer, der mente
at de godt kunne få plads til et lille telt nede i baghaven
til en enkelt flygtning. Bork Hansen selv ringede mig
begejstret op da hans telefon efter artiklen nu kimede døgnet
rundt. Den anden artikel var om Mona Sheikh-sagen, der blev
sat stort op i SøndagsPolitiken. Det er sjældent man føler
at man rammer plet med det man skriver, men ligesom hele Mona
Sheikh sagen ramte dybt ned i et åbent sår i vores tankegang
– mig rystede den næsten som 11. september - må jeg også
have ramt noget dybere. Jeg fik nemlig et utal af e-mails
bagefter – ikke mindst fra radikale politikere, der
rigtignok havde gennemskuet artiklen som en indirekte ros
skønt den på overfladen var formet som en kritik af De
Radikale. Den eneste, der ikke dengang fik læst min artikel
og alt det andet om hende i pressen, var vist Mona Sheikh, som
lige da sad midt i sin eksamen. Dog var hun tydeligt påvirket
af Carsten Jensens voldsomme kritik af hende i Politiken, som
både jeg og Roya rådede hende til ikke at svare på, som hun
havde planlagt. Ikke blot fordi jeg var sikker på at han
havde ret – han er en af mine hovedgrunde til at holde
Politiken – men nok så meget fordi "han er for
stor" og hun ville gøre sig selv for lille ved at svare
igen. Mona havde jeg kendt siden vi optrådte sammen i et
stort Tv-projekt for EU om racisme, hvor jeg også havde
spurgt hende ud om min søns kommende rejse gennem Pakistan.
Siden kom vi til at optræde sammen igen.
En anden artikel faldt mindre heldigt ud.
Berlingeren havde kontaktet mig for at få et stort interview
om anti-amerikanisme nu 25 år efter at jeg deltog i
Solvognens "angreb" på USA’s 200 års jubilæum i
Rebild. Jeg svarede straks, at da jeg var den eneste der
dengang blev frikendt i den efterfølgende retssag og ikke
havde været med i den indledende planlægning, ville jeg ikke
tage æren for dette alene. Intervieweren, der var søn af
dommeren, der dengang løslod mig, gik derfor med til et
dobbeltinterview med min gode ven Nils Vest. Jeg havde netop
til en middag hos Nils genset de gamle filmklip, der er
morsomme i dag ved at politiet, som løber rundt og giver os
knippelsuppe var ligeså langhåret som os demonstranter. På
filmen ser man mig i øvrigt løbe rundt og fotografere
blodbadet, der blev forstærket lidt af blodposerne, som de
udklædte indianere bar på kroppen. Så det var altså
"ganske ufortjent" at også jeg røg i Kong Hans
fængsel og der fik yderligere bank af fængselsbetjentene
hver gang jeg gjorde opmærksom på at hele Hjørring byråd
sad og ventede på mig til en festforestilling i anledning af
jubilæet i Hjørring Bio hele aftenen – men forgæves.
Forgæves var det også for os nu 25 år efter at få en slags
oprejsning for denne smukke aktion, der var i bedste klassiske
John Fordstil med indianere, der pludselig på hesteryg toner
frem på bjergkammen, og i bedste amerikanske "Bread and
puppet"-tradition for fredeligt gadeteater – hvis ikke
lige politiet havde grebet ind med vold. Selve aktionen var
timet til at blive udsendt i hele USA’s tv som en
solidaritetserklæring til USA’s undertrykte, og Nils Vest
havde da også mange år efter fået ros for aktionen under
besøg i indianerreservater, hvor man havde nået at opfatte
budskabet inden CBS afbrød den direkte reportage. Siden er de
fattige i USA relativt blevet endnu fattigere, men ingen viser
længere den mindste solidaritet med dem. Jo, Nils og Britta,
tiderne skifter. Fat det dog. Sats hellere på at hytte jeres
eget skind ligesom alle os andre. Hvor meget tiderne har
ændret sig, gik op for én til Christianias store 30 års
fødselsdagsarrangement kort tid efter, hvor Britta havde
udført et kæmpearbejde for at samle den gamle Solvognsgruppe
til en genopførsel af datidens store musicalsucces i Den Grå
Hal: "Elverhøj". Hvor var det kosteligt nu at
genopleve jer alle som gamle/tykke/skaldede osv hakke jer
igennem de dejlige gamle sange. Solvognen havde gjort et
enormt indtryk på mig, da jeg nedslået var kommet hjem fra
Amerika i 1976 og blot drømte om at vende tilbage til de
amerikanske landeveje. Men at oplive jeres kreative liv og
politiske kampgejst dengang - Julemandsaktionen, Natohæren,
osv. - var det, der gav mig nyt mod og lyst til at blive i
Danmark. Nu var der dog ikke mange af sangenes
antikapitalistiske tekster, der kunne "bære" mere -
ligesom min egen oprindelige showtekst fra samme år ikke
ville kunne det i dag. Vemodigt var det dog at genhøre
melodierne og ganske særligt at opleve Annie Hedvard - min
kæreste fra det år og egentlige årsag til at jeg kom med i
Solvognens aktiviteter - genopføre sin yndefulde
"Vuggevise" – nu som bedstemor og med min
"plastikdatter" Tania slængt hen over sit skød –
selv voksen mor til to i dag. Hvor fallerede I end så ud ved
dette gensyn, er det dog godt at vide at I alle siden hen i
livet på forskellig vis fik succes som filminstruktører,
skuespillere, forfattere og kunstnere til at arbejde videre
med ideerne fra dengang – uden så vidt jeg kan se at havne
i reaktionens grøft, som desillusionerede kunstnere så let
ender med at gøre det.
At verden måske alligevel ikke har ændret
sig så meget, Nils Vest, oplevede jeg ved gensynet med din nu
klassiske film "Et undertrykt folk har altid ret" om
Palæstinakonflikten inden jeg selv skulle optræde som
mægler mellem israelere og palæstinensere, der var fløjet
op til et konfliktløsningsseminar på Den Internationale
Højskole. Jeg havde regnet med let at kunne se forskel på de
israelske, palæstinensiske og jordanske deltagere, men hver
gang jeg forsøgte at gætte mig til hvem der var hvad, tog
jeg fejl. Måske der er et lille håb i dette at de i den grad
ligner hinanden – lige bitre og forråede af de mange års
vold. Man kan da heller ikke træde lige ind i en sådan
konflikt og gøre sig håb om at man gennem de
"rigtige" argumenter kan tale partnerne til fornuft.
Det man kan gøre er derimod at vise dem et spejlbillede af
sig selv udefra og det gjorde jeg da også via mit show om den
tilsvarende konflikt mellem sorte og hvide amerikanere, der jo
er så til pas langt at deres forsvarsmekanismer langsomt
bryder sammen. Dog oplevede jeg at en mindre gruppe
palæstinensere var i så meget vrede og smerte, at de
overhovedet ikke kunne relatere til andres smerte og sidde og
se showet – nøjagtig som jeg i USA ser det tit hos sorte.
Men for resten af dem lykkedes det faktisk at få "et
undertrykt folk til at makke ret" og alle til at holde
kæft og reflektere over deres egne lidelsesmønstre frem for
at angribe modpartens. Afrikaneren Diallo, som havde
arrangeret det hele, var da også umåde lykkelig over at se
den kreative dialog, der bagefter kom ud af det. Det skulle
ikke blive sidste gang vi arbejdede sammen, lovede han –
uden at vide at vi en måned efter skulle gøre lige netop
dette i Sydafrika.
Det var for at opnå en tilsvarende
opblødning i hårdknuden mellem danskere og muslimske
indvandrere at jeg i foråret havde "friet" til
Sherin Khankan. Ganske vidst var det nye terapeutiske show ret
effektivt til at få danskerne til at se ind i dem selv, men
da jeg selv havde tilegnet mig så meget af danskernes
racisme, savnede jeg dialogen i denne konflikt. Derfor slog
jeg pjalterne sammen med Sherin i form af et nyt foredrag, som
jeg løst gav titlen "Skønheden og udyret: Islam og
racismen," da vi nogenlunde må have taget os sådan ud
sammen på scenen. Vi glædede os begge til vores første
engagement i Studentermenigheden i Århus, men der var sket
meget i løbet af sommeren. Sherin var selv blevet en meget
kendt og fortravlet foredragsholder. Hvor det før var mit
navn, der kunne have hjulpet hende op, var det nu nærmest
opvendt. Hun havde skrevet et utal af artikler og kronikker,
mest i Berlingeren, Weekendavisen og Kristeligt Dagblad,
været i fjernsynet og hos Nyrup osv. Her i juleudgaven af
Weekendavisen er der igen et stort interview med hende. Hver
gang hun var gået i gang med noget nyt, havde hun ringet for
at spørge mig til råds, f.eks. om sit arbejde med Amnesty. I
andre kender sikkert min uforskammede telefonstemme, hvis jeg
bliver forstyrret, men Sherins blide og klare stemme fik mig
altid til at smelte og kaste alt fra mig. Hun er den ideelle
kombination til en brobygningsdialog som et produkt af en
finsk kristen mor og en syrisk muslimsk far. Som
religionssociolog har hun en kolossal viden. Netop nu sidder
hun og arbejder med sin afsluttende afhandling, for hvilken
hun ikke kan tillade sig overfor den forventningsfulde familie
at få ret meget mindre end universitetets guldmedalje, idet
hendes søster fik guldmedalje for en afhandling om arabisk
præ-islamisk poesi. Oveni denne opgave stiftede hun i
sommerens løb foreningen "Kritiske muslimer", der
på et demokratisk grundlag gør op med meget af den
fundamentalisme, der stortrives – ikke mindst i Danmark. Det
er her min indfaldsvinkel kommer ind, idet jeg længe har ment
at vores racisme er direkte skyld i at så mange muslimer
lukker sig i noget som vi derefter anklager for at være had.
Alt dette kan I se mere om på vores fælles hjemmeside. Jeg
selv havde i sommerens løb også haft frygtelig travlt, så
da vi kørte af sted mod Århus havde jeg overhovedet ikke
fået tid til at forberede min del. På vejen derover ville
jeg tage en del portrætter af den billedskønne Sherin foran
klassiske danske motiver såsom bindingsværkshuse på
Djursland for virkelig at slå temaet om Euro Islam fast i
oplysningsmaterialet, vi ville lave, men vi var fuldstændig
opslugte af samtalen undervejs. Efter gudstjenesten havde vi
hver en indledende runde på en time. Jeg startede med ikke
særligt heldigt at sammenkoge noget jeg normalt bruger 3
timer på at forklare i workshops ned til denne korte
tidsramme. Sherin var bedre forberedt med manuskript og tog
hele det kristne publikum med storm. Næsten alle spørgsmål
var rettet til hende – ikke mindst fra mændene. Det var
tydeligt at de havde svært ved at høre efter selve budskabet
fra hendes mund så betagede var de af hendes skønhed.
Aftenen gav mig en bedre ide om hvordan vi skulle arbejde
sammen i fremtiden. Jo mere jeg lærer om Islam af Sherin, jo
lettere vil det være for mig at tilpasse min amerikanske
indfaldsvinkel til en mere dansk. Denne aften var det som om
jeg var den fremmede udlænding og hun var den sunde, klare
fornuftige danske stemme alle havde tillid til. At tilliden
ikke var for stor i hendes egen familie til at lade denne
ærbare muslimske pige rejse rundt med "udyret"
oplevede jeg ved at familien stort set ringede hver time i
døgnet for at høre "Hvad laver I nu?" Dette vil
Sherin søge at råde bod på ved at invitere sin
"nyforlovede" med til middag hos forældrene ligesom
hun flere gange har sagt at jeg skulle tage med til hendes
familie i Syrien. Først tror jeg dog at du skal til middag
hjemme hos os – f.eks. sammen med Marie Tetzlaff, som lige
har været på Islamkursus. For det kan ikke passe, Marie, at
I endnu ikke har bragt et ordentligt interview med Sherin i
Politiken? Det må du da være den rette til at klare.
Sherin havde i foråret ønsket at tage med
mig til Racismekonferencen i Sydafrika, men nu da tiden
nærmede sig, var hun fuldkommen booket op med foredrag og jeg
endte i stedet med at rejse sammen med en af de andre
førnævnte muslimske skønheder, Mandana. Tidligere på året
havde planen været at tage min familie med derned hele
sommeren, men Lalou havde set et Tv-program om den afsindige
vold dernede og ville ikke med. Desværre fik jeg ikke hele
konferencen med, da jeg ikke kunne flytte Socialministeriets
75 års fødselsdag, hvor jeg skulle optræde for alle de
ansatte med mit eget 25 års fødselsdagsprogram. Jeg blev
først færdig i Helsingør ud på eftermiddagen, hvorefter
jeg satte Sandra af ved Norgesbåden. Det var nemlig lykkedes
mig at afkorte min del af hendes etårige sabbat ved at
afskibe hende op til Eli Saeter i Norge. Eli kender I fra
hendes bog om rejsen med mig i USA’s ghettoer, som I fik med
mit julebrev for et par år siden – altså de af jer der
selv sender mig julebreve. Derefter for jeg til lufthavnen,
hvor jeg først mødte Mona Sheikh til en lang snak om hendes
livs mareridt, og derefter Mandana, som jeg straks faldt i
lang snak med. Desværre blev snakken afbrudt, da hun sammen
med sin chef skulle rejse på førsteklasse. Han havde det da
heller ikke særligt godt med dette, da han netop havde læst
min kronik i samme dags avis, hvori jeg netop angreb den
arrogance, der flyver højt hen over jordens fattigste for at
snakke om racisme. Hvordan kunne disse to rejse på første
klasse for at repræsentere Ligestillingsrådet, tænkte jeg
da også? Det kom de nu også til at fortryde, for da jeg så
dem næste morgen i Johannesburg, havde de ikke lukket et øje
hele natten – mens jeg selv som sædvanlig bagest i flyet
havde fundet tre tomme sæder, jeg kunne strække ud på
ligesom Arafat altid sover i flyene. Jeg har aldrig forstået
at folk vil betale dobbelt så mange penge for at sidde i stiv
oprejst stilling en hel nat. Desværre mistede jeg kontakten
med Mandana i Durban lufthavn, for som hun senere sagde, da
hun hørte hvor jeg endte med at bo: "Jeg havde en kæmpe
luksuslejlighed helt for mig, så jeg ville have foreslået at
du skulle have boet sammen med mig. Men så var du pludselig
væk." I dette tilfælde ville jeg nok ikke have kimset
af Ligestillingsrådets penge, for det var umuligt under
konferencen at finde hotel. Derfor endte jeg med at flytte ud
hos to gamle damer i det værste sorte slum. Sort også af sod
fra olieraffinaderiet lige ved siden af, som lå som et tykt
lag hen over bilen om morgenen. For bil måtte jeg have, da
jeg ikke turde at spadsere de 12 kilometer hjem om natten
gennem sorte slumkvarterer efter alle de advarsler, jeg havde
fået om Sydafrika. Jeg skal ikke her sige meget om
konferencen – jeg bevarede i al fald min skepsis overfor den
slags megamøder, hvor alle kommer for at sige deres egne ting
og stort set ikke lytter til de andres. Størst oplevelse var
Fidel Castro, som talte lige fra solen bagte ned over ham om
eftermiddagen til månen kom op over ham om natten. Først
troede jeg at han var gammel og syg, men da han fik sig varmet
op, var han slet ikke til at stoppe. Jeg sad i første række
sammen med Diallo fra Den Intern. Højskole, hvor vi alle
trykkede hånd med ham skønt jeg var mere interesseret i at
tage billeder. Det, der rørte mig ved ham, var at han havde
bevaret sin dybe indignation over verdens uretfærdigheder og
kunne analysere problemerne som han så for jordens udstødte,
mens så mange af os andre med årene blot har resigneret med
et "Sådan er globaliseringen nu engang." Gennem
denne gamle mand var det ligesom at blive konfronteret med sin
ungdoms idealisme igen og erkende at det var én selv, der var
blevet gammel i sindet. Hele publikum sad med Cuba-flag og der
var en begejstring uden lige. FN’s Mary Robbinsson skulle
afslutte, men måtte vente i timevis på at komme ud til sin
gallamiddag. Hun var rasende på Fidel, som til gengæld fik
kæmpeknus af Rigoberta Menchú og Jesse Jackson. Som ung
havde jeg ligget i min hytte i Canadas skove og hver uge læst
Fidels lærerige taler i Granma. Nu følte alle - efter hans
besvimelse for nylig på scenen - at dette kunne blive Fidels
sidste tale og var et særligt øjeblik.
Endnu et møde med fortiden fik jeg, da jeg
bagefter fløj til Namibia for at fotografere for
ulandsorganisationen Ibis. Ved en natlig fest i Windhook kom
en afrikansk pige hen og trak mig sødt i skægget. Jeg
mærkede straks at hun var fra den anderledes
"stamme" - de såkaldte "eksilere", der
som børn af frihedskæmperne under kampen mod apartheid var
vokset op i udlandet og der har fået en bredere horisont og
viden end flertallet. De er i reglen aldrig helt faldet til
efter "hjemkomsten" til det befriede, men mere
snæversynede Namibia. Hun fortalte mig nu at hele krigen
havde været et mareridt for hende og tvillingesøsteren, der
konstant havde været på flugt med forældrene, hvoraf faren
mistede livet i frihedskampen. Men en dag var de kommet til
guerillalejren Kwanzu Zul i Angola og det blev deres redning.
Kasper fra Ibis, som havde overhørt vores samtale, fortalte
hende nu at denne - hendes barndoms eneste tryghed - var
blevet delvist finansieret af mig. Så var båndene straks
knyttede imellem os. Jeg havde i 1982 været i Zimbabwe for at
starte projekter med indtægterne fra Amerikanske Billeder som
indirekte støtte til ANC. Et tidligere forsøg på med
Sovjets hjælp at støtte frontliniestaternes kamp mod
apartheid i Angola var løbet ud i sandet - ja, fik tilmed
mange år efter Ekstrabladet til at "afsløre" mig
som KGB-agent. Zimbabwe var et godt demokratisk alternativ til
det uigennemtrængelige marxistiske bureaukrati i Angola og
her kunne jeg arbejde gennem Danida frem for at støtte mig
på totalitære kræfter. Imidlertid var jeg blevet så
deprimeret over den racisme, jeg så danskerne dernede udvise
i ulandshjælpen, at jeg af angst for selv at udvikle en
lignende racisme hurtigt besluttede mig for blot at smide
pengene og helt at trække mig ud af både Afrika og Danmark
for kort efter at flytte Amerikanske Billeder til USA. Derfor
fik jeg ikke tid til at følge op på mit sidste afrikanske
eventyr, Kwanzu Zul, før Ibis ved sidste års julefest gjorde
mig opmærksom på at vi havde arbejdet sammen engang og at
det jo kunne være spændende nu 18 år efter at genoptage
samarbejdet. Og således stod jeg nu her i Namibia overfor
mennesker, der i et frihedens glædesudbrud kunne bekræfte at
mit arbejde med Amerikanske Billeder ikke havde været
helt forgæves. Ikke mindst Ibislederen Carsten Nørgård, der
da jeg trådte ind i hans kontor udbrød: "Det var godt
endelig at møde dig, Jacob. Det var mig der i 1982
administrerede dit store projekt." Nu kunne han fortælle
mig alt om hvad mit projekt egentlig var gået ud på, om
lederen af min guerrillasygeplejeskole, som nu var det nye
Namibias sundhedsminister osv. Ibis’ idé havde været at
jeg skulle lave en billedserie om racismen i det postkoloniale
Namibia. Fint, tænkte jeg, det har jeg jo ekspertise i fra
Amerika. Men det skulle vise sig en næsten umulig opgave, thi
racismebilleder kan jo kun opnås i kraft af at man bliver
lige så forelsket i undertrykkeren som i den undertrykte. Og
i al fald bliver inviteret lige meget hjem hos begge parter -
sådan som jeg var blevet det hos både hvide og sorte, da jeg
blaffede rundt i Zimbabwe og Botswana. Hvorfor Namibias hvide
har udviklet en forskanset herre-racementalitet, der mindede
mere om israelernes Zabra-arrogance end den gæstfrihed jeg
kendte fra de hvide i apartheidtidens frontliniestater eller
USA’s sydstater, ved jeg ikke. Men det er jo umuligt at
skildre racisme hvis man ikke en eneste gang bliver inviteret
ind i hjerter og hjem hos de hvide. På samme måde blev jeg
oprindeligt anklaget af lesbiske i USA for ikke at have dem
med i mit lysbilledshow. Mit evindelige forsvar: "Jamen,
I inviterede mig jo aldrig hjem sådan som bøsserne dagligt
gjorde det." Men i 80’erne skete der en
holdningsændring hos de lesbiske i hele verden, så at de i
dag næst efter jøderne er mine vigtigste allierede i USA.
Utroligt var det derfor at jeg også i Namibias slumkvarterer
straks og spontant blev inviteret til at bo sammen med
lesbiske i olielampens hyggelige skær i deres
enkeltrumsblikskure. Tilmed holdt jeg foredrag for dem i deres
gay workshops - nu vendt mod den homofobi, der blev udspyet af
min gamle allierede i frihedskampen, Sam Nujorma. Denne havde
jeg haft møder med mens han var guerillaleder – den tids
"terrorist"- men som præsident forstod han
åbenbart ikke helt at kampen mod undertrykkelse aldrig kan
vindes hvis man ikke samtidigt sætter ind mod racismens mange
nært forbundne "fætre og kusiner." Dette var lidt
trist, idet jeg havde håbet at få et møde med ham i
præsidentpalæet, hvilket hans sekretær havde indvilget i.
Han havde nemlig personligt inviteret mig til at deltage i
festlighederne ved Namibias uafhængighed for 10 år siden,
men netop den uge havde jeg haft foredrag på Hawaii. Nu endte
jeg derimod med at gå i demonstration imod ham – arm i arm
med mine lesbiske venner.
Når jeg flyttede ind hos disse – Sophia og
Annitha – skyldtes det min angst for at blive fanget ind af
den hvide racisme. Ibis havde givet mig en gæstebolig, der
lå midt i de hvide kvarterer. Og det tog ikke lang tid for
mig der at tilegne mig al den hvide frygt, når jeg om aftenen
kom "hjem" til min borg og skulle låse mig igennem
porte, gitre, pigtrådshegn, blinkende lys og alarmsystemer
med et nøglebundt så stort som et møllehjul. Da jeg modsat
USA ikke kendte de sortes psykologi hernede, blev jeg
følgelig lammet af skræk. Ikke mindst da tyve en nat ribbede
nabohuset for alt inklusive gitre og porte og en anden nat
lagde en madras over min egen pigtrådsforskansning a la 1.
verdenskrigs slagmarker og stjal alle vore lagner. Paradokset
var altså at jeg uden at have nogen som helst kontakt med de
hvide, lynhurtigt udviklede eller tilegnede mig al deres
racisme. For det er racisme at frygte andre
mennesker, hvilket – mærkede jeg hurtigt i mit eget sind -
er forfærdeligt dehumaniserende. Fra USA vidste jeg at denne
frygt og racisme ikke kommer fra de sorte, men fra de hvide.
Altså havde jeg ikke andet valg end at flytte derud, hvor de
kriminelle kom fra i slumkvartererne, hvor der intet var at
frygte, da stort set ingen der havde mere end de andre
fattige. Det skortede dog ikke på advarsler fra mine hvide
Ibis-venner, da Damaraområdet har den allerhøjeste mordrate
i Namibia, som ligger tæt på Sydafrikas mordrate. Jeg tog da
også af sikkerhedsgrunde kun et kamera med. Der var et utal
af unge mænd i de mørke gader, den fredag aften jeg kom, men
de lesbiske piger havde organiseret en mængde venner til at
tage imod mig. Først og fremmest for at løfte min bil ind
gennem bliktønder og skrammel til den kompound, de boede i,
så den ikke kunne ses fra gaden, hvor ingen bil ville
overleve natten, som de sagde. Fra Haiti og andre steder, hvor
jeg har været eneste hvid i sådanne slum, vidste jeg at der
nu ville komme en strøm af nysgerrige efterhånden som rygtet
løb gennem kvarteret. Jeg håbede dog at det stilnede af ud
på natten. Indtil da tog vi i forskellige natklubber af den
skumle slags med blåt neonlys, der gør alt sort – undtagen
de sortes tænder og øjne…..og så mit hvide ansigt. Da der
stort set ikke var andet end kriminelle der, endte vi i den
lokale bøssebar, for blandt bøsser og lesbiske føler jeg
mig altid tryg overalt i verden. Bortset lige altså fra
mændenes ufarlige tilnærmelser, men så snart pigerne havde
gjort dem klar over at jeg var "lesbisk" var der
ikke flere problemer. Derimod fik jeg nu et utal af
invitationer fra andre lesbiske om at komme og bo hos dem
bagefter, og da Namibias kvinder er usandsynligt smukke brugte
jeg den halve nat på at skrive deres underlige
blikskursadresser ned som f.eks. "blikskuret bag min
brors blikskur til højre for min onkels murstenshus." Vi
drak masser af deres kæmpeøl, som gik fra mund til mund. Jeg
selv var dog lidt bekymret over udsigten til at skulle ud for
at tisse i løbet af natten i dette kriminelle nabolag. Da vi
endelig kom i seng i deres lille etrumsskur ved 4-tiden, tog
jeg en masse billeder i sengen ved olielampen af Sophias og
Annithas stærke kærlighedsforhold, der var interessante ved
at være de første lesbiske, jeg har fotograferet, hvor
"manden" i forholdet var lillebitte og tynd og den
"kvindelige" part kæmpestor og tyk. Men hvis jeg
havde troet at jeg nu ville få søvn, havde jeg glemt, at de
levede af at sælge kokain. Hele natten var der en banken på
blikskuret – og disse larmer virkelig ligesom at sidde i en
tom bliktønde – og den ene efter den anden af kvarterets
gangstere kom ind for købe. På hver andet af mine billeder
ligger Sophia og Annitha nøgne og elsker med hinanden og på
de andre sidder de – ligeså nøgne – og vejer kokain op i
deres lille vægt til pusherne. Og tidligt morgen begyndte en
indespærret hundehvalp og kompoundens unger dernæst at hyle
lige op ad mit trætte hoved.
Efter to nætter på denne måde havde jeg
fået nok af at være lesbisk – med den sikkerhed dette
trods alt indebar ved at disse for det meste ikke har aids –
og flyttede ind i naboens blikskur, som lå ca. en meter væk.
Jeg havde tidligere fotograferet Theresia Vries, som led af
aids, og hendes 6 børn. Hun var yderst bevidst om sin
situation og sad konstant med et bedrøvet, lidende ansigt,
der smittede af på børnenes ansigter. Der sad de blot i
stilhed dag efter dag og ventede på at moderen skulle dø.
Man føler sig selvfølgelig først fuld af skyldfølelse over
overhovedet at træde ind i deres liv, men opdager som altid
hvor meget de netop ønsker ens tilstedeværelse. Hver gang
jeg gjorde tegn til at gå, opfandt moderen nye fotografiske
situationer for at jeg skulle blive. Og næsten hver gang var
det en ren fotografisk gave for mig. Særligt den 7-årige
datter, Donna, var skøn som Linda i mit show og utrolig
fotogen. Jeg forelskede mig fuldstændig i hende og ønskede
at adoptere hende efter moderens død, men hvad så med de
andre? Som alle forældreløse børn efter døde aidsforældre
hernede, har de en uendelig brug for kærlighed og kravlede
modsat andre børn altid op i mine arme og lagde hovedet tæt
ind til mit og ville ikke give slip i uendelig lange perioder.
På et tidspunkt, da Theresia sad og reflekterede over hendes
børns skæbne efter sin død, begyndte hun at græde og
tårerne trillede ned af hende. Så sad hendes børn og
tørrede dem væk så naturligt at jeg kunne se at det ikke
kun var fotografens tilstedeværelse, der fremkaldte tårerne,
men noget de hyppigt var vidne til. Da det blev aften og jeg
måtte gå, stod hun i lang tid og knugede sig til mig og
omfavnede mig. I hendes tilfælde vil jeg prøve at holde
forbindelsen med hendes børn efter hendes død, men det var
ikke noget jeg lovede hende, da jeg ved hvor overfladisk jeg
er, når jeg kommer tilbage til den rige verden.
Men Theresia havde kun en seng til dem alle og
hendes gulv var frygtelig beskidt og stod under vand, hvorfor
det næsten var umuligt for mig at bo der, skønt hendes
blikskur var så stort at der godt kunne have stået to senge.
Hun foreslog derfor begejstret at jeg skulle bo hos hendes
datter Agnes, som havde sit eget blikskur. Og det var gennem
Agnes jeg var endt hos de lesbiske naboer, da jeg på det
tidspunkt endnu ikke var helt tryg ved at dele seng med en,
som højest sandsynligt var HIV-inficeret. (Ikke mindst fordi
Agnes var en usandsynlig smuk pige på 19 år.) Hun vidste dog
ikke om hun havde aids, men hendes veninde Elina, der boede
bag en metalplade i samme blikskur, vidste jeg gik til
behandling på den katolske Aidsklinik for sin 1årige datters
aids, så det var bedst at gå ud fra at alle havde det,
hvilket nok også var sandheden i Damara, hvor der hver morgen
var begravelsesoptog i gaden.
Efter to nætter uden søvn tænkte jeg dog
ikke længere på aids, men kom bogstaveligt krybende på alle
fire ind til Agnes. For hendes "dør" var så lav at
den kun gik mig til knæet og selvom alle hendes blikplader
havde huller så store som stjerneglobuser (thi sådan så de
ud når stjernehimlen blinkede igennem), brugte hun alligevel
over ti minutter på sindrigt at låse denne blikklap med en
tung jernlænke pga. sin egen angst for kriminelle og
voldtægtsmænd. Dette havde den ulempe at jeg nu ikke kunne
komme ud at tisse, men med alle de store huller i væggene var
det en let sag at svinge mit efterhånden skrumpede
"lesbiske" jern ud igennem et smart lille hul -
perfekt udskåret med posenedhæng. Dog måtte jeg stå ret
op, oven over Agnes i enkeltsengen, som fyldte hele rummet.
Afrikanske kvinder er dog ikke så sarte, opdagede jeg
hurtigt. Heller ikke her fik jeg meget søvn, da jeg jo stadig
kunne høre pusherne, når de hamrede på blikhytten en
armslængde væk og forestillede mig i mine værste mareridt
at de stak en pistol ind gennem det dertil ligeså velegnede
tissehul. Dette mareridt blev faktisk virkelighed den næste
nat. Jeg havde givet penge til Agnes til lidt mad og til at
bygge kisten til sin mor færdig med, som jeg hjalp hende med
oppe i Aidsklinikken. Men hun må være kommet til at
fortælle en af sine venner det, for næste nat røvede en
gangster alle pengene fra hende. I sin stille fotografiske
skønhed var hun et usædvanligt blidt menneske uden mindste
seksuel aggression overfor mig, hvilket er en fordel når man
skal sove så tæt sammen. Denne side var ikke helt så let at
håndtere, da jeg siden boede hos Ovambokvinderne oppe ved
Angola. Men i begge tilfælde nød jeg igen at føle den
fedtede hud og indånde den særlige søde lugt af sorte
kvinder, som ikke har let adgang til bad. I sydstaterne i USA
havde jeg i lang tid troet at det var "sådan sorte
mennesker lugter" indtil jeg en dag blaffede med en
veninde og vi sammen tog bad hos playboymillionæren, Tommy,
kendt fra mit show. Nøjagtig det samme oplevede jeg senere i
Ovamboland, hvor en kvinde jeg boede hos gerne ville prøve
lidt luksus, hvorfor jeg tog hende til det hotel Ibis allerede
havde betalt for mig, hvor hun pludselig føltes og lugtede
som en "dronning", som hun selv sagde. En forskel
var der dog mellem USA’s fattige sorte med deres ofte
usmukke ansigter fortrukket af vrede og disse smukke namibiske
kvinder. Mens arme og ben på USA’s sorte altid er skrammede
af lyse ar, som aldrig heler fuldstændigt, så jeg intetsteds
her ar på deres glatte ensartede sorte hud. Og selv om de
havde født børn, havde de ikke de underlige posede maver som
de fattige sorte i USA, der kan ødelægge enhver seksuel
lyst.
Da jeg fløj op nordpå til Ovamboland havde jeg haft nogle
vidunderlige dage i Windhooks slum. Jeg havde helt og aldeles
forelsket mig i befolkningen – et kludetæppe af mange
stammer, sprog og etniske grupper. Dog var jeg ikke vild med
de farvede "colored" som jeg ikke fandt megen
positiv udstråling hos og er de mest voldelige. Men jeg gav
dem nu heller ikke en chance ved at flytte ind hos dem. Alle
havde fortalt mig at jeg ville føle mig hjemme blandt
ovamboerne, som svarer til vestjyder. Det var heroppe nordpå
det meste af guerillakrigen var foregået og mange steder
mødte jeg etbenede veteraner, der havde kæmpet med hjembase
i Amerikanske Billeders Kwanzu Zul-lejr. Alligevel kom jeg
aldrig så tæt på mændene som på kvinderne. Mændene sad i
reglen dagen lang og drak eller stod i vejsiden og ventede på
arbejde. Pga. deres erfaringer fra apartheidregimet var de
først mistroiske, men der gik ikke lang tid før selv disse
"jyder" løsnede op. Når først jeg fik venner et
sted, spredtes rygtet snart og jeg blev inviteret indenfor hos
mange andre. "Indenfor" var som sagt blik- og
papskure, hvoraf halvdelen var "soveværelset"
bestående af en seng til alle og resten af huset indrettet
som bar. Der er jo intet andet for dem at foretage sig end at
drikke deres hjemmebryg dagen lang. Lyset udenfor var så
skarpt i ørkenen at det var umuligt at fotografere mørk
hudfarve udendørs. Derfor fik jeg mange stille og utroligt
intime stunder med især kvinderne. Virkelig sjovt var det at
få dem til at "agere" sig selv og komme med gode
ideer til det næste billede. Og rygtet gik hurtigt. Hvis jeg
et sted fik en mor til at sidde på sengekanten og fortælle
godnathistorier for børnene ved stearinlyset, ville alle
andre i hele townshippet også have sådanne billeder taget.
Jeg håber naturligvis på at vende tilbage og give dem
billederne. Men at finde dem igen vil ikke være den letteste
sag. Der er jo ingen vejskilte i slumkvartererne, som består
af blikskure tætpakket ud over ørkenlandskaberne så langt
øjet rækker.
For at finde rundt måtte jeg have en guide og
fandt det i den lokalvalgte township-leder, Salmi. Som
folkevalgt tog hun sin opgave meget alvorligt i en stram kjole
med sin lille notesbog under armen og kunne åbne døre for
mig overalt. Mest vidunderligt var det dog at se en helt anden
side af hende, når hun om natten åbnede døre til sit eget
soveværelse, som hun ganske vidst delte med 4 søstre. Hvis
jeg kunne tale om en "kæreste" dernede var det nok
hende, men helt hvem det var jeg lå klistret op af de
forskellige nætter blandt disse nøgne eller halvnøgne
søstre fandt jeg ikke altid ud af der i mørket. Det startede
egentlig med at jeg under fotograferingen en dag var kommet
til at gå ind i et tilstødende værelse, hvor en femte
søster sad syg og nøgen på sengekanten ved sin olielampe.
Det så usædvanligt smukt ud, så da hun tydeligvis intet
havde imod det, tog jeg en frygtelig masse billeder af hende.
Dette gjorde en anden søster jaloux, så da jeg gik tilbage i
Salmis værelse, havde denne smidt alt sit tøj for at blive
fotograferet. Og derefter en tredje. Og da Salmi nu havde
lovet at jeg kunne overnatte, - ja hvorfor skulle de så
begynde at taget tøj på igen her i ørkenvarmen. Så det
blev i sandhed nogle hede nætter der i bunken af piger. Siden
gik rygtet i hele townshippet og alle steder smed kvinderne
tøjet for at blive fotograferet. Salmi alene havde 15
søskende, hvoraf nogle var kæmpestore bamser, som der skulle
lidt af en fotografisk kunstner til at få noget smukt ud af i
nøgen tilstand. Desværre måtte jeg give alle lige meget
tid, skønt der så absolut var nogle sande Afroditer imellem,
som jeg hellere ville bruge tiden på. Til sidst var jeg så
kendt, at jeg kunne vade lige ind i folks
"soveværelser" midt i deres elskovsscener og knipse
løs. Jo, de "jyder" var rigtignok nogen jeg følte
mig hjemme hos. Men hvor var børnene i alt dette? Det fandt
jeg ud af, da jeg en dag kørte Salmi ud for at besøge hendes
5-årige søn, der boede hos bedstemoderen langt ude på
landet. Det var en vidunderlig dag derude på
"bondegården", men jeg var rystet over den
manglende kærlighed, børnene fik, også fra det ellers så
kærlige og intakte menneske Salmi. De fleste af Namibias
kvinder sender nemlig deres børn af sted til bedstemødrene
ude på landet inden disse har nået 5-årsalderen. Når jeg
så dem besøge børnene, så jeg næsten ingen moderbinding
eller gensynsglæde. Bedstemoderen havde i reglen en hel
børnehavekoloni af børnebørn og ikke tid til individuel
omsorg. Derfor virkede alle børnene understimulerede og
kærlighedsløse og stod blot "dumme" og
noninteraktive og gloede på denne fremmede. En sådan
undertrykkelse af børn kommer der naturligvis ikke noget godt
ud af og jeg begyndte at se en lige linie fra denne tidlige
mishandling i barndommen til deres voksne mønstre af
uansvarlighed i form af druk, kriminalitet og aids i
slumkvartererne. Jeg ved ikke om der er lignende mønstre i de
andre kristne lande i Afrika – de muslimske lande slås jo
ikke med tilsvarende høje rater for druk og deraf følgende
aids – men i Namibia fornemmer man straks at dette ødelagte
familiemønster går tilbage til apartheid/kolonitidens
tvangsadskillelse af mændene arbejdende i fjerne miner.
Derfor var det en kæmpeoplevelse at møde den
"primitive" ørkenstamme, himbaerne, der minder lidt
om de ligeså nøgne masaier og woodabiier. Hos himbaerne så
jeg et diametralt modsat mønster. Børnene var her fuldt
integrerede i alle aktiviteter og fra morgen til aften så jeg
forældrene tage sig tid til at lege, kysse og kæle med dem.
Gav jeg dem medbragte kiks og godter, blev alt fordelt
fuldstændigt ligeligt mellem familie og naboer. Deres
samlivsformer var præget af nærvær og en ægte livsglæde,
der ikke havde brug for kunstige stimulanser. Børnene udviste
ægte nysgerrighed og dyb videbegærlighed og med den helt
usædvanlige stimulering, de fik fra forældrene, fremstod de
slet og ret som "intelligente" og interaktive sådan
som børn af højtuddannede bevidste folk i Vesten hyppigt
gør det. Den indre styrke, de får af en sådan opdragelse,
er sandsynligvis det, som gør dem i stand til at modstå den
moderne verdens fristelser. Mens det meste af Afrika på mange
måder lader sig ødelægge af en stræben efter vestlige
goder, der på den ene side giver dem flere mobiltelefoner per
indbygger end USA og på den anden side en lige så høj
kriminalitet, - ja, så følte jeg mig alligevel mere på
bølgelængde med disse himbaer, skønt de i deres ydre
vælger at leve og fremtone fotografisk som stenalderfolk. På
samme måde "svinger" jeg som dansker altid mest med
mine højtuddannede (læs "stimulerede") elever i
Harvard og Stanford mens det føles som at slå i en pude at
have at gøre med de fattiges børn i USA’s mange "lesser
competitive" universiteter. Himbaerne viser for mig at
udvikling intet har med materiel fattigdom at gøre – skønt
jeg selvfølgelig godt er klar over faren for
overromantisering og generalisering i så ensidigt udsagn. Jeg
påstår ikke at himbaernes særegne kultur ville kunne
overleve i et overbefolket bysamfund. Men da
11.september-angrebet, som jeg oplevede netop mens jeg var hos
himbaerne, fik mig til i utide at flytte med syvmileskridt
tilbage til det moderne Afrikas relative velstand i
storbyernes slumkvarterer, oplevede jeg dette som et
pludseligt fald fra rigdom og bæredygtighed til den yderste
fattigdom og afhængighed. Denne afhængighed kom til udtryk i
bilradioens talkshows, hvortil det moderne Afrikas mange
mobiltelefoner nu ringede ind med næsten enslydende
beklagelser/bebrejdelser som "My heart goes out to all
the innocent American victims, but…." Altid var deres
medfølelse efterfulgt af dette "but" hvorefter de
kom med en endeløs opremsning af eksempler på hvordan USA
(og Vesten) har svigtet Afrika. Ingen af disse punkter var jeg
nødvendigvis uenig i, men efter netop at have oplevet
himbaernes harmoniske hvilen i sig selv næsten som et
sindbillede på det oprindelige før-koloniale Afrika, kunne
jeg ikke andet end opleve det som en manglende evne og vilje
til at tage ansvar for sit eget liv. Om dette så er et
resultat af Vestens og udviklingshjælpens allerværste svigt,
kan vi sikkert diskutere med dem herfra og til evigheden.
Jeg havde i den grad forelsket mig i disse himbakvinder, som
flirtede med mig fra morgen til aften og inviterede mig til at
bo hos dem i deres kuppelformede lerhytter. Jeg følte at her
havde jeg fundet den sande lykke og ville være til evig tid.
Jeg var derfor kørt ind til den lokale "storby" for
at fylde bilen op med mel, tobak, kaffe og andre godter til
dem. Jeg havde sammen med min afrikanske chauffør, Israel,
forinden moret mig med at prøve at sætte verdensrekord i
hvor mange barbrystede blaffende himbakvinder vi kunne presse
ind i én Landcruiser. Det lykkedes os kun at komme op på 10,
da Israel ikke ville have vore fine bilsæder ødelagt af
deres rødbrune påsmurte hudfarver. Da vi satte dem af midt
ude i ørkenen, hvor de skulle til en begravelse, stod to af
disse kvinder og spejlede sig i bilens sidespejle med en
glæde som var det første gang de havde set sig selv i et
spejl. Lige i dette øjeblik berettede bilradioen om det for
dem uforståelige højteknologiske WTC-vanvid i en fjern
verdensdel. Jeg selv var i chok og drønede af sted mod en
storby for at finde ud af hvad der var sket og så der på CNN
de nu så velkendte WTC-billeder. I tre dage forsøgte jeg at
finde ud af om Christina havde overlevet tragedien, da vores
lejlighed ligger så tæt på Ground Zero. Til sidst fik jeg
hendes e-mail om røgen, lugten af brændt kød, det røde
vand i hanerne osv, men i det mindste var hun i live. Jeg skal
ikke sige mere om katastrofen, som nu er så fortærsket i
medierne. Afmagt kan få en til at lave de underligste ting.
Dagen efter min hjemkomst skulle jeg straks vise shows, men
kunne som I andre ikke få tankerne fra WTC. Derfor endte jeg
med i mørket at lave en mindeside om mit eget forhold
til WTC for at sende den som hilsen til mine amerikanske
venner. For bortset fra den dybe menneskelige tragedie var det
for mig også som at se en kær ven forsvinde - WTC-vartegnet,
som hundredvis af gange varmende og kærkomment var dukket op
i New Jerseys fjerne dis og havde fortalt mig at nu var
jeg ved at være "hjemme" efter de lange
opslidende køreture i Syden og Midtvesten og som var mit
daglige "tapet" i de senere år i lejligheden, jeg
bor i hos Christina. For ikke at tale om min egen lidt for
tætte omgang med de terrorister, der forsøgte at sprænge
det i luften i 1993. Men 11. september virker jo allerede nu
– her i julen - som historie.
Over hele verden fik det os jo til at trække
os tættere sammen omkring vores egen familie for en stund og
dette var da også lidt spændende, nu hvor Lalou var startet
i en ny skole. Ingen af lærerne henvendte sig til os
forældre til det første møde på Det Fri Gymnasiums 8.
klassetrin, hvor vi i øvrigt fik at vide at vi ikke skulle
blande os, da dette var børnenes skole. Eller rettere en
skole hvor de bliver betragtet som voksne. Her gælder det
frihed under ansvar. Dog havde de indført en lille regel om
at eleverne ikke måtte drikke i toget på vej til deres
lejrskoler af hensyn til medpassagererne og skolens gode rygte
og ikke måtte drikke nede ved søen, da lærerne var trætte
af at sende druknede elever hjem. "For I har vel allerede
et sundt forhold til alkohol?" Lalou, som på det
tidspunkt stadig var i 7. klasse, så hel skamfuld ud og gik
straks i lag med – til vores store morskab - i sommerferien
at øve sig med veninderne i at drikke sig fuld. Og nu –
hvor hun for længst er startet – har vi da også allerede
set hende flere gange komme sejlende hjem fra Nørrebro sent
ud på natten til sine stolte forældre. For hvad er
resultatet af at blive behandlet som voksen? En stærkt
stigende selvtillid. Hvor hun før aldrig turde at stå frem i
sin klasse på Zahle, har hun nu ingen problemer med at stå
frem for hele skolens elevforsamling inklusive alle de store
elever i selve gymnasiet. Og karaktererne? Ja, de blev jo lige
før jul offentliggjort og viste at hendes skole lå på en
klar førsteplads i hele Storkøbenhavn. Så skål for det.
Blot synd at der ikke er flere muslimske elever, der søger
ind på skolen. Hvordan vil I klare en sådan unfair
konkurrence, Sherin? Jeg håber at denne
konkurrenceforvridning kan opvejes af at Lalou og hendes nye
venner med næseringe derude pludselig også har fået mod på
at stå frem i det større samfunds forsamlinger og der er
blevet frygtelig aktive til at demonstrere mod racismen. Lad
os også skåle for det. Men kunne hun finde ud af hvor hun
skulle i praktik med sit nye (lettere stimulerede) frisind?
Nej, der måtte hendes far hjælpe hende. No problem. For
pludselig ringede Lars von Trier og spurgte om jeg ikke ville
komme ud til en øl og lidt at spise for at drøfte lidt
samarbejde. Og jeg må indrømme, Lars, at jeg aldrig har
smagt bedre øl end den belgiske, du skænkede op. Så straks
røg det ud af mig om ikke min datter kunne komme i praktik
på Zentropa. Jo, jo, no problem. Og sådan blev det og det
kan nok være det var en glad Lalou, der mødte op til
filmoptagelser, klipning og videogennemsyn med Trier og
Susanne Bier og de andre ude i Avedørelejren. Trier er
utroligt sød og charmerende – modsat det billede jeg havde
dannet mig af ham i medierne. Han startede smigrende:
"Min kone er frygtelig stolt og misundelig over at jeg
skal møde dig." "Nå," sagde jeg forbavset.
"Så sku’ du se hvor stolt min kone og mine børn er
over at jeg skal møde dig." Det viste sig at han gerne
ville have mig til at lave optagelser i et slumkvarter i
nærheden af New York til hans nye filmtrilogi "America
– land of opportunity." For han turde jo – særligt
efter 11. september – ikke selv at flyve derover. Så hele
filmen skulle optages her i Zentropa på grundlag af mine
optagelser. Jeg ville få hans personlige kamera med og han
ville så via e-mail og telefon dirigere mig rundt derovre.
Det lød spændende, så jeg sagde straks ja. Jeg fik hans
ufærdige manuskript med – han kunne ikke lige finde på en
slutning, "men du er jo velkommen til at skrive det
færdigt." Da nu hans kone, Bente, havde været så
begejstret for mit show som pædagogstuderende, var han selv
blevet lidt nysgerrig. Og snart kom så ideen om at vise det
for alle Zentropas ansatte som det første af "en række
højskolemøder" – en ide han lige på stedet fik, da
ideerne væltede ud af hans hoved i en lind strøm. Bagefter
kørte Lars mig rundt i sin filmvogn og viste mig filmbyen,
hvor der var en forbavsende afslappet og god stemning. I den
følgende tid fik jeg mange e-mails om hvor meget de glædede
sig til arrangementet . Jeg var selv lidt nervøs for hvordan
sådanne moderne filmfolk ville reagere overfor min gammeldags
(fortælle)teknik. Lars var den første til at komme ind i
biografen, mens jeg stillede op, idet han var lige så
nervøs. Han havde ganske vist taget ekstra dosis af Fontex,
da han jo havde hørt visse rygter om hvordan dette show
virkede på folk. Men alligevel kom han nu for at arrangere
sine store puder tæt ved udgangen "For jeg er jo
klaustrofobisk og kan ikke love dig at jeg er i stand til at
blive herinde hele tiden." Men hans kone havde jo
insisteret på at komme med og skulle nok gøre et forsøg på
at holde ham derinde. Dem skulle jeg nu ud og spise middag
med, hvor jeg fik Bente til bords. Det var godt, for hun var
en virkelig god allieret for mig med sin begejstring. I pausen
var hun helt vild for at Zentropa skulle skyde penge ind i en
digitalisering af showet, mens Lars mest talte om hvordan den
meget omtalte smerte i showet vist nok var hans egen. Og efter
showet var alle endnu mere begejstrede. Lange film er jo ikke
et problem for filmfolk. Næste dag fik jeg utroligt mange og
lange søde e-mails fra medarbejderne, som jeg kunne se alle
var skrevet i arbejdstiden. Nogle ville hjælpe med
digitalisering, nogle med at lave hjemmesider med flash, andre
kom med lange beskrivelser af deres egne problemer som
fremmede i Danmark. Næste dag var jeg igen til middag med
Lars og alle medarbejderne, hvor han sagde at hans kone havde
spurgt ham om hun måtte komme med mig i USA. "Men det
gav jeg hende ikke lov til. For hun skal jo passe vore fire
børn. Ellers kan jeg jo ikke lave film." Hvad jeg især
var imponeret over var at han nu brugte et par timer på at
sætte mig ind i det nye digitale kameraudstyr, jeg skulle
have med til USA, lægge programmer ind i min computer, sine
forskellige personlige adresser ind i min Outlook osv.
Petitesser, som man jo ikke forestiller sig en verdenskendt
filmmand har tid til. Men Lars elsker teknik, fortalte hans
søde sekretær, Pia, som kom og afbrød os fordi jeg nu
skulle have møde med deres finansielle troldmand, Vibeke
Winding. Hun ville nemlig forsøge at rejse penge til en
digitalisering af Amerikanske Billeder, så jeg ikke længere
skulle slæbe rundt på det gammeldags udstyr. 100.000 er jo
småpenge for én som skaffede 100 millioner til deres sidste
film. Jeg blev helt svimmel af at snakke med hende, for under
vores samtale ringede hun både til Danmarks Radios
generalsekretær og kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen om
at skaffe pengene.
Inden afrejsen til USA fik jeg pludselig nogle
forfærdelige problemer med årsag i mine pengeproblemer. Jeg
havde ikke fået betalt forsikringen på min rustne bil,
hvorfor staten NY havde inddraget mit kørekort. Uden
kørekort kunne jeg ikke komme til mine skoler. Selv om jeg
betalte, ville de ikke give mig kørekortet igen uden at jeg
kunne bevise at jeg IKKE havde brugt bilen osv. USA har et
forfærdeligt bureaukrati og i dagevis ringede jeg til
forskellige kontorer uden at komme videre. Det hele gik i
hårdknude og pga. tidsforskellen måtte jeg hver aften ligge
i telefonen. Den sidste aften inden afrejsen, ringede så
pludseligt min nye pakistanske ven Bashy Quraishy: "Hvor
bliver du af? Hele salen er fuld og du skulle have lavet
introduktionen." I alt mit stress havde jeg fuldkommen
glemt at jeg skulle have stor offentlig diskussion med mine
nye venner, Søren Espersen fra D.F. og Mona Sheikh arrangeret
af indenrigsministeriet. Jeg drønede ud på Nørrebro –
halvanden time for sent – og kunne så ikke komme ind. Folk
hang ud af vinduerne og stod som sild i en tønde. Da jeg
endelig kom op til panelet, var det min tur. Jeg havde ikke
forberedt mig og ikke hørt de andres udsagn. Det var et
mareridt. Og i mængden genkendte jeg mange af mine nye
venner, Roya, Mandana, Salman osv. Det var for pinligt. Jeg
startede med at undskylde med lidt snak om mine frustrationer
i USA, fik så snakket mig varm….og ja, endte faktisk med at
få et bragende bifald inden der var pause og selve debatten
skulle begynde. Ud på natten pakkede jeg mine ting og tog
næste morgen til USA med Lufthansa for at ankomme så tidligt
at jeg kunne nå at leje en bil og køre helt op til den
canadiske grænse på mit danske kørekort. Men vi løb tør
for benzin på New Foundland i to timer, så alt var igen
kaos, da jeg en time forsinket næste morgen skulle stille op
midt i en overfyldt sal uden manøvreplads i University of
Vermont. Pludselig ud af dette kaos trådte en sort skønhed
frem og sagde: "Tag den med ro. Det er mig der står for
arrangementet. Kan du ikke huske mig?" Jeg var lidt
forvirret og sagde: "Jo, du er vist en gammel kæreste
fra Connecticut….." Hun nikkede glædesstrålende, men
det viste sig faktisk at jeg havde taget fejl af hende og
Leslie fra Hartford på side 207 i min bog. Der var visse
ligheder, men Emily havde jeg mødt som helt ung til
forestilling i Yale i New Haven. På hendes beskrivelse af
bygningen, kunne jeg regne ud at det var museumssalen og
altså den forestilling, hvor Jodie Foster havde købt min bog
af mig. Jeg spurgte nu om hvorfor vi havde mistet forbindelsen
med hinanden og hun kom med en lang historie om hvordan hun
havde været så ung og forelsket i mig, da vi en aften havde
været på bar, at hun havde knaldet hovedet ind i en
lygtepæl og i forfjamskelse var tumlet i en anden retning,
mens jeg blot var gået videre. Det lød jo meget sandsynligt,
måtte jeg indrømme. Men hun var nu ikke noget forvirret
kvindfolk, men endnu en vestindisk stjernesucces som
udenrigsminister Powell. Efter en top-eksamen fra Yale havde
hun taget Ph.d. på Harvard og netop lige udgivet et
kæmpeværk om den store sorte digter Langston Hughes, som hun
gav mig. Nu var hun professor i litteratur her og da hun
skulle undervise om den sorte Harlem forfatter, Nella Larsen,
hvis mor var dansk og hvis bog Quicksand var baseret på
hendes studieophold i Danmark i 1912, var hun under
diskussionen om en af personerne deri kommet til at
sammenligne med en dansk kæreste, hun selv engang havde haft
som ung student. Eleverne havde så spurgt hende ud om denne
kæreste og regnet ud at jeg måtte være den foredragsholder
de havde haft på universitetet i foråret, hvor Emily ikke
var blevet ansat endnu. Selv vidste hun faktisk ikke om jeg
eksisterede mere. Så sammen havde de derfor besluttet at
bringe mig til deres litteraturklasse. Jo, som jeg havde sagt
til min søn. Hold fast i dine gamle kærester. De kommer
altid tifold igen. I dette tilfælde til en findeløn på
5000$, for jeg måtte jo skamme mig over at jeg i dette
tilfælde ikke havde holdt særlig godt fast i hende. At
gammel kærlighed ikke ruster viste Emily også, for der var
ingen grænser for alt det hun nu ville gøre for mig,
invitere mig på middage, redigere en ny udgave af min bog,
rette stavefejlene i mit show, skaffe mig en litterær agent
og få mig til at skifte til hendes egen foredragsagent i
Boston, som ville kunne give mig langt mere succes til højere
honorarer. For hun var selv nu blevet en efterspurgt
foredragsholder i hele landet og ønskede at jeg skulle komme
til nogle af disse foredrag i år 2002. Da Emily havde sine
rødder i Trinidad, kunne jeg ikke lade være at fortælle
hende om Katarina Strandmark, som ligeledes på mystisk vis
pludselig var dukket op igen i løbet af året. Og sådan gik
det derfor til at to sorte skønheder begge med rødder i
Trinidad endte med at blive mine nye agenter i hver sin ende
af verden i det nye år.
Men ellers var der ikke meget at råbe hurra
for på efterårsturneen, hvor jeg ikke kunne bruge min egen
bil, som derfor var tæt på at blive ramt under det meget
omtalte flystyrt i New York. Havde flyet blot klaret den et
par husblokke længere væk, ville det være ramt direkte
ned i Jacob A. Riisparken, der ligger forsømt og ubrugt hen
og godt kunne trænge til en sådan overhaling og omtale. Og
var det styrtet ned et par husblokke før, ville det have
smadret direkte ned i min parkerede bil og dermed også
bidraget væsentligt til Amerikas forskønnelse (Massachusetts
ville i al fald ikke
have bilen indregistreret længere med al dens
rust). Mens hele verden fokuserede på krigen i Afghanistan,
bestilte man stort set ikke andet i USA's
nyhedsdækning i 5 dage fra morgen til aften end at
snakke om dette flystyrt - om det var terrorisme eller ej. De
svælger i nære håndgribelige ulykker og forbrydelser.
Efter hvert flystyrt sidder hver eneste amerikaner inde
med en så stor teknisk viden om flyet at de ville kunne
skille og samle f.eks. denne Airbus 300 i
nattemørke med samme lethed som vi i militæret kunne
skille og samle geværet med bind for øjnene. Men spørg dem
om de kan nævne hovedstaden i Afghanistan, i Pakistan eller i
Danmark? Selv mine Harvard-elever har tit problemer med det.
Krigen rumsterer for dem et eller andet sted derude i
horisonten, men udover at "få fat i the bad guys" og at se den som "et korstog mod ondskaben"
interesserer de sig faktisk ikke for den. Jeg opdagede dette
da jeg sad i timevis og ventede rundt om i
lufthavne, hvor det med alle de nye
sikkerhedsforanstaltninger nu tog mig 3 timer at checke alle
mine kasser ind. Flere steder flåede de lysbillederne ud
af hver eneste af mine 32 lysbilledbakker og jeg måtte
bagefter undskylde overfor mine publikums at "Omar bin
Laden havde sat mine lysbilleder i forkert
rækkefølge".
Men under den lange venten i lufthavnene, hvor
CNN kører uafladeligt, opdagede jeg at ingen fulgte med under
krigsreportagerne fra Afghanistan, mens alle stod klistret til
Tv-skærmene under de tekniske udredninger for dette
ligegyldige flystyrt. Det er som om at de simpelthen ikke
magter at sætte sig ind i den verden, der ligger udenfor USA.
De forskellige grupperinger i Afghanistan og ude i verden
ligger alt for fjernt for dem. (Måske bedst illustreret af
ham der kom til at slå en indisk Sikh ihjel i Arizona i den
tro at det var en muslim!)
På denne uvidende baggrund var det helt
ubærligt at opleve den vanvittige blinde patriotisme for
tiden, hvor der næsten ikke er en bil eller en butik, der
ikke bærer Stars og Stribes, hvor flag så store som
højhuse draperer alskens bygninger, - ja, hvor selv
tiggerne og musikanterne i undergrundsbanen har viklet sig ind
i flag og derved får langt større beløb end før - nu hvor
pludselig.... "United we stand". Propagandasange som
"America the beautiful" kører i én uendelighed i
fjernsynet, hvor billeder af sorte, hvide, røde, gule (nej,
ikke homoseksuelle) fader ind i hinanden og pludselig lever
sammen i en stor smuk amerikansk forbrødring. Mest
uhyggeligt er det at opleve ensretningen bag det hele. Ingen
tør gå mod strømmen. Dette måtte jeg bittert
sande i flere skoler, hvor jeg under min snak til eleverne
prøvede at sammenligne ghettoiseringen i deres eget
samfund med den ghettoisering, der er sket af de arabiske
lande midt i globaliseringen og blot stillede spørgsmålet om
det måske var en tilsvarende vrede, de nu havde mødt under
WTC-angrebet som den de kender fra de hjemlige sorte. De kan
acceptere alt i mit show om USA's indre racisme, men lige der
stod de af - selv i frisindede skoler som Univ. of
Vermont. Deres i reglen mere venstreorienterede professorer
såsom Emily (som bagefter fortalte mig om disse reaktioner
fra eleverne) var fuldstændig enige i det jeg sagde og glad
for at jeg sagde det, da de ikke selv turde at sige disse
"upatriotiske" ting midt i denne ny McCarthy-periode.
Værst var det at præsident Bush med sine
høje ratings i denne undertrykkende nationale stemning er i
stand til at sælge alt muligt, der til enhver anden tid
straks ville blive kaldt "fascistisk" og går imod
alle de værdifulde demokratiske begreber, USA kæmper
for i kampen mod terrorisme. Hans hysteriske udkald af
Nationalgarden til at stå sværtbevæbnede i hver eneste
lufthavn og overalt på gaden ved offentlige bygninger
gav også pludselig følelsen af at være i et halv-fascistisk
land. Nyttesløst stod de dumt og gloede (uden at hjælpe til
med den nødvendige sikkerhedskontrol).....som om de
forventede at en hel bevæbnet hær pludselig skulle storme
ind i en lufthavn f.eks. ude på South Dakotas prærie, hvor
jeg i øvrigt så 30-40 jægere få deres bøsser checket ind
uden at en af dem fik deres kasser åbnet, mens alle mine
lysbilledkasser blev rippet åbne. Men måske det er et
kompliment i disse tider at jeg ikke ligner "a good ole'
American redneck".
Alt i alt var det frygteligt deprimerende
derovre og jeg længtes blot efter at komme hjem til et land i
lidt mere sund balance med sig selv uden at skulle indhylle
alt i sit nationale flag..........og dog. Da jeg stemte
til folketingsvalget på konsulatet i Los Angeles, fortalte de
ansatte mig om hvor grov og racistisk tonen var blevet
derhjemme i valgkampen....og at de nærmest var glade for at
være derovre, hvor der ikke er så fjendsk en stemning mod
udlændinge. Lars von Trier e-mailede mig sin egen store
helsides valgreklame, som han havde lavet i alle de største
aviser efter at have set mit show i protest mod politikernes
og mediernes hetz mod indvandrere. Så det var ligeså
deprimerende at vende hjem til Danmark som at komme til USA.
Og derhjemme fortsatte mine bilproblemer. I
foråret havde jeg solgt min gamle 16.000 krs Toyota til de
arabere, der kører rundt og opkøber gamle rustlig til
Afrika, når de ikke kan gå gennem syn mere. Nu havde jeg
flottet mig med en ny Transit til 25.000 kr, men knap var jeg
kommet på landevejen med den, før røg og damp stod op, da
vandet i radiatoren var forsvundet mens jeg var i USA. Derfor
ankom jeg til mit årlige aftenshow i Viby Efterskole på
toppen af en Falckbil. Gode råd var dyre, da jeg næste
morgen skulle være i Den Fri Lærerskole. Hvad gør man så?
Jo, så er det at man får brug for sine julebrevslæsere. Det
lykkedes mig under showet at få Mette til at hive sin sovende
datter op af nattesøvnen og ud på natten komme anstigende
med hende i en udlejningsvogn. Hvad man giver, får man en dag
tilbage. Dette oplevede jeg igen næste morgen, da Tina
indledte showet i den propfyldte sal i Lærerskolen med at
fortælle at jeg havde samlet hende op som blaffer en regnfuld
vinternat efter midnat, hvorfor hun nu ville kvittere ved at
organisere mit show i hendes skole. Og det var et held for
mig, da jeg ikke havde været i dette vigtige seminarium siden
80’erne, hvor showet havde været en årlig tilbagevendende
begivenhed, hvilket det nu ved hjælp af en blaffer bliver
igen. Mindre heldigt var det at jeg låste mine nøgler inde i
udlejningsvognen, hvorfor pedellen måtte sendes tværs over
Fyn for at få en ny Avis-nøgle, da jeg samme aften skulle
have et kæmpeshow i Vejle Musikhus, hvor mange
julebrevslæsere ventede.
Hvis det nu begynder at lyde som om mit liv
kører lidt i ring, må jeg nok hellere til at slutte
julebrevet. Blot skal jeg lige bemærke, at det igen i år kom
for sent ud – denne gang fordi det Radikale Venstre på
grund af regeringsskiftet lige skulle have en Danidabevilling
fyret af inden årsskiftet og ikke kunne finde på noget bedre
end at sende mig over til det mørkeste Jylland for at
"oplyse" jer lidt i ugen før jul. Jeg tror dog nok
at jeg leverer mere ulandsbistand via mine bilkøb, for da
alle vore gamle rustlig nu havner i Afrika, var det mig
umuligt i det ganske land at finde en brugt motor til min Ford
Transit årgang 1982. En anden årsag til forsinkelsen var at
jeg lige før jul skulle være taler til en stor demonstration
på Rådhuspladsen imod de racistiske toner under valgkampen
og i det ny regeringsgrundlag. Talen tog udgangspunkt i Kings
"I have a dream" som først blev afspillet, og
ligger i øvrigt på mine hjemmesider. Da jeg kiggede ud over
Rådhuspladsen, så jeg dog ikke i folkemængden nogen af mine
nye muslimske venner. Først da gik det op for os hvilken
bommert vi havde lavet ved at lægge demonstrationen på
muslimernes juleaften, Eid.
Nej, vi var nok ikke spor bedre end dem vi stod og
demonstrerede imod!
Jeg vil slutte der hvor dette julebrev på så
mange måder begyndte – i mindet om mine dejlige gamle
skolekammerater – ved lige at omtale en af årets absolut
største oplevelser for mig. Nemlig vort 35-årsjubilæum i
gymnasieklassen. Da en del af jer ikke kunne komme, burde jeg
referere hele dette vidunderlige gensyn for jer, men er bange
for at det vil trætte alle de andre julebrevslæsere, som
siden vor skoletid er kommet til. (Måske jeg mest er bange
for 17 censorer, da vi jo alle opfatter et sådant møde
forskelligt). Men Peter skal i al fald have en dybfølt tak
for at lægge så idylliske bondegårdsrammer til denne
to-dages begivenhed, der netop i kraft af længden gjorde at
vi – trods det at vi er mænd - kom meget tættere på
hinanden end tidligere. Særligt omkring vore ægteskaber
efterlyste jeg alligevel – som I vil huske – lidt mere
ærlighed eller følelsesmæssig åbenhed, for jeg havde
simpelthen svært ved at tro at i ALLE levede i så lykkelige
ægteskaber, som I gav udtryk for. (Nå, men jeg taler jo
også kun ud fra egne erfaringer…) Men måske vi næste gang
skulle tage vore koner med og lade dem lave
præsentationsrunden om os? Denne blev alligevel lang og
spændende inden den sluttede kl. 4 om morgenen. Men noget,
der slog mig i næsten samtlige taler, var jeres enorme
optagethed af diverse pensionsordninger og glæden over et
snarligt otium. Jeg sad og tænkte, om I mon virkelig følte
at livet allerede er ved at være forbi? Eller arbejdsglæden
–efter som nogen snakkede om førtidspension? For aldrig har
jeg selv syntes at livet var mere spændende og værd at leve
end lige nu og at der er mere, man skal nå at udrette og se
og lære – og først og fremmest et større behov for at vi
bliver på arbejdsmarkedet med de kompetencer, vi blev begavet
med i overflod. Nej, jeg er måske ikke den rette til at
snakke om pligter og jo, jeg ved godt at vi alle kan se vores
arbejde som en hæmsko for udfoldelse og at mange allerede
slås med skavanker og sygdomme. Så om ikke andet gjorde al
den pensionssnak også denne aften til en stor oplevelse ved
livet, som jeg gennem jer pludselig opdagede ikke længere
skulle vare evigt……
Med denne nye erkendelse vil jeg i det nye år
sætte ekstra stærkt ind i forsøget på med urter at redde
min kære svigermor, der netop er blevet opereret for kræft.
For det kan godt være jeg er en drillepind, Sigrid, men som
alle mine venner her i julebrevet ved: jeg driller kun dem jeg
elsker og ikke kan undvære. Om de så bedre kan undvære din
årlige kritik og min deraf klogelige selvcensur af
julebrevet, ved jeg ikke. Men jeg kan ikke undvære dig!
Nu ønskes I alle et rigtig godt nytår……og
et rigtig langt og spændende liv.
De kærligste hilsner
Jacob Holdt
Gernersgade 63, 1319 København K
Tlf. 33-124412 , Mobil når jeg er på turné: 20-324412 (I
USA: 212-614-0438)
E-mail: jacobholdt@american-pictures.com
Særlige websider omtalt i julebrevet under
www.american-pictures.com/..... :
DR’s film
"Jacob Holdt i Amerika"
Min
debat med Dansk Folkeparti på video
Min
kronik i Politiken om min racisme
Min
artikel om Mona Sheik-sagen
Min
artikel om containerflygtninge
Min
tale på Rådhuspladsen
Mit
krav på Per Nørhavens herregård
Husk at e-maile mig din ny e-mail-adresse i
dag!
Tilbage til indeks
|