|
Kronik i Politiken 31. august 2001
Jacob Holdt har set så megen død og ødelæggelse blandt
ofrene for sin racisme – over 30 af hans egne venner har den myrdet - at han
tvinges til at definere sygdommen ud fra dens dræbende effekt på ofrene og
ikke på de pæne hensigter, der skrives af dens udøvere i højtidelige
FN-konventioner, som alle kan bifalde.
I dag åbner FN’s verdenskonference om racisme i Sydafrika og jeg flyver
sammen med tusind andre "med de rigtige meninger" højt hen over
millioner af jordens udstødte og fattige for at tale om "andres"
racisme. Vi vil med FN’s menneskerettigheds- kommisær Mary Robinson ord i
"højtideligt sprog kræve opfølgning i praktisk solidaritet og tale om
den ufattelige smerte, vi har påført hinanden på denne jord. Smerte påført
med ord. Smerte påført uden ord." Men gør denne højtflyvende arrogance
os ikke netop til de værste racister ligesom deltagere i
Koyoto-miljøkonferencer objektivt set vel er blandt de værste CO2-forurenere?
Ord dræber, ja, så lad os se om ikke vi med de højestflyvende ord ofte
påfører den værste smerte.
Som dansker følte jeg mig naturligvis stødt over Europarådets kritik af
min hjemlige racisme i foråret. Frem for at se den som en hjælp til ændring
af destruktiv adfærd, forsøgte jeg mig først med alkoholikerens
selvfornægtende fejhed. Racisme er jo som bilisme og alkoholisme; man opbygger
et væv af genveje, udveje og flugtveje, afskærer sig skridt for skridt fra
menneskeligt samvær og ender til sidst med at miste friheden til at vælge. Men
hvornår er det for sent at vælge fra?
Min danske selvgodheds moralske forsvar ræsonnerede f.eks. at når en tryg,
kristen eller stimulerende opdragelse havde lært mig at tale
politisk korrekt, når jeg havde været venner med og endog gift med sorte og
indvandrere og i mange år undervist om racisme, kunne jeg så ikke sige mig
selv fri for at være racist? Eller havde mit "grundtvigianske
frisind" blot gjort mig til en farligere racist, tvang rapporten mig nu til
at spørge? For det ville være utilgivelig blindhed – hvilket jo altid er
undertrykkerens privilegium – at tro at kun de "andre danskere" var
fordærvede?
Racismebearbejdelse må per definition tage udgangspunkt i én selv. I samme
øjeblik vi begynder at måle os med andres sygdomsbillede, er vi allerede i
gang med syndebukkefikseringen – og dermed lige vidt. Altså er der ingen
værre racisme i hele verden end MIN RACISME, da det er den eneste, JEG er
ansvarlig for. Og omvendt: Al anden racisme i verden vil først forsvinde, når
jeg kommer MIN til livs. Om ikke andet vil man først effektivt kunne hjælpe
andre ud af deres racisme, når man gennem indsigt i sin egen får klarhed,
kærlighed og overskud til andres.
Vanskeligheden for frisindede i at erkende vore undertrykkende sider beror
bl.a. på at vi vælger at bruge definitioner skrevet af os selv i svulstige
internationale konventioner. Disse frikender os ved at forveksle fordomme med
racisme og fortrinsvis at fordømme højrøstet støjende fordomsfyldt
adfærd frem for skjult undertrykkende (institutionaliseret) racisme. Men
for ofrene af undertrykkelser såsom racisme, sexisme, antisemitisme, xenofobi,
homofobi osv. er der kun én meningsfyldt definition: Fordomme + Social Magt
= Undertrykkelse. Der er altså først tale om racisme, når vi bruger vores
sociale magt til at skade dem, vi nærer fordomme overfor. Denne – de
undertryktes definition - kommer også vrøvlet til livs om, at
"indvandrerne kan være racister." Disse har selvfølgelig ligeså
mange fordomme som os, men ikke den ringeste magt til at undertrykke og udstøde
os med dem.
Lad mig illustrere hvor farlig denne cocktail er ved at vise min egen
situation i USA - et godt spejl for os herhjemme, da ghettoiseringsprocessen der
er langt mere fremskreden (af sorte, ikke af indvandrere!) Her føler jeg i mit
sind tydeligt alle samfundets fordomme overfor sorte, når jeg befinder mig i
hvide institutioner. Intet menneske kan nemlig undgå at indvendiggøre
en så massiv racistisk tænkning parallelt med at danskerne føler at flere
års intens antimuslimsk propaganda i medierne nu begynder "at sive
ind" herhjemme. Først og fremmest internaliserer jeg de hvide amerikaneres
psykologiske reaktion af frygt og skyldfølelse, der er karakteristisk for
nutidens undvigende racisme modsat fortidens dominative. Ingen af
disse dehumaniserende følelser lider jeg imidlertid af, når jeg befinder mig
blandt mine sorte venner i ghettoen. Mine fordomme fremkaldes og forstærkes
altså af min isolation fra de sorte forårsaget af min arbejdssituation, der
afspejler deres stigende ghettoisering. På samme måde lider danskerne som
jordens mest rejsende folkefærd ikke af fremmedangst, idet vi oprigtigt
kan elske og værdsætte indfødte kulturer i disses hjemlande. Men med det
mindre overskud, man har i sin problemfyldte, stressede hverdag, fremkalder
vores isolation fra de samme mennesker uundgåeligt fordomme overfor dem
herhjemme.
Først når sådanne fordomme kombineres med magtudøvelse bliver de dog
farlige. I USA ses det objektive billede på min sociale magt på hverdage, når
jeg sidder i fly sammen med lutter hvide mænd - højst to kvinder og én sort.
I disse dyre højder ses magtforholdet i vort samfund klart. Pga. mit arbejde
ønsker jeg ikke at ses som en del af denne undertrykkende magtstruktur og
lægger gennem mit udseende bevidst afstand til den. Men jeg kan ikke stikke
blår i øjnene. Jeg er en del af den – nøjagtig som mændene i
Europas forretningsfly – blæst for kvinder og indvandrere.
Billedet bekræftes når vi lander. Så er vi straks omgivet af sorte
sikkerhedsvagter, kuffertslæbere, skopudsere og sorte overvægtige kvinder, der
- med ansigter fortrukket i vrede og smerte - dvaske skubber rige,
svagelige hvide til flyene i rullestole.
Hov, hvad var det for en fordom, jeg her gav udtryk for? Ja, lad os nu se,
hvor farlige mine fordomme er, når de får magt. Det er menneskeligt og vigtigt
at dømme på forhånd på grundlag af vor viden om mennesker for at få det
bedst mulige ud af en ny situation.
Forhåndsdomme bliver kun til overkategoriserende fordomme hvis de er
uomstødelige når de udsættes for nye kendsgerninger.
Så hvad er det jeg ved om de sorte, som umærkeligt glider over i fordomme
og dernæst racisme? Jo, jeg ved, at de allerede er ghettoiserede.
Så når sorte organiserer mine foredrag, kommer de hvide simpelthen ikke.
Apartheid løber usynligt gennem alle USA’s universiteter. Gang på gang har
jeg advaret dem om at fjerne Black Student Union fra plakaterne, der
annoncerer foredragene, men hvad gør jeg mig nu skyldig i? Jo, jeg prøver at
få dem til at opgive deres navn, deres stolthed, hele deres identitet. Med
andre ord at gøre dem usynlige – "Invisible Man." Ligesom danskerne
prøver at få indvandrerne til at smide tørklæder, farverige dragter,
muslimske navne, hele deres identitet og kultur "for deres egen
skyld." Jeg vil jo gerne nå mine "kunder", og da jeg arbejder
med racisme, er mine "kunder" de hvide studenter - ligesom FDB’s
hovedmålgruppe er danskere uden tørklæder.
Men selv når det lykkes mig at gøre de sorte usynlige, kommer de hvide
stadig ikke i stort tal. Hvorved min næste viden om de sorte bliver til fordom:
i kraft af deres ghettoisering er de blevet ineffektive og har ikke de rigtige
"good old boys" forbindelser. Da jeg ikke ønsker at tale for tomme
sale, begynder jeg derfor at diskriminere dem. Jeg giver min agent besked om,
når nogen ringer for at få mit foredrag, at lytte efter om stemmen har sort
accent. I så fald opgiver agenten straks en høj pris, hvilket udelukker de
fleste sorte organisationer, som er fattige. Mon ikke de fleste
"rettænkende" mennesker kan forstå og undskylde denne
"uskyldige" racisme, som min hvide magt her er i stand til at udøve?
For se hvad der sker, når en sort alligevel slipper igennem nåleøjet og – i
kraft af universiteternes hvide skyldfølelse – får fakultetspenge til at
hyre mig. I februar – Black History Month – fik jeg igen mine fordomme
bekræftet, da de sorte studenter bragte mig til Univ. of Georgia. Jeg ærgrede
mig over at spilde min tid, men tænkte: "Giv dem en chance." Men
straks i deres Black Student Office så jeg, at intet var forberedt. En flok
smældfede sorte kvinder sad ved deres computere, én tegnede private
fødselsdagskort, én spillede hjerterfri, én surfede målløst på
Internettet. Ingen havde sørget for de tekniske faciliteter. Og på deres
skranke lå en kæmpestak plakater med mit hvide portræt på, som ingen havde
gidet sætte op, skønt de havde spenderet en formue for arrangementet.
Følgelig kom der kun 4 hvide og slet ingen sorte – ikke engang arrangørerne
- i et universitet med 28.000 elever! Jo, nok af den slags oplevelser giver
velbegrundede fordomme!
Hvordan favoriserer jeg så de hvide med mine fordomme? Tydeligst ser jeg min
positive særbehandling i eliteuniversiteter som Harvard, Yale, Stanford osv.
Her går de riges børn, magtens børn, som i hele opvæksten har fået at vide
og føler, at de kan ændre verden. De er motiverede, selvbevidste,
videbegærlige. Fem Rockefellere har set mine shows her, hvor det er en fryd at
være taler, altid i overfyldte sale med begejstrede studenter. For at blive
bedre fremtidige ledere er de de allerivrigste til at arbejde med deres egen
racisme - ofte har jeg dem i workshops i årevis – en vigtig målgruppe, da
disse magtens børn få år efter sidder i regering og som præsidenter. Men
skønt det er rigdommens bastioner, kan disse handlekraftige studenter ikke
altid skaffe penge til at få mig tilbage flere gange hvert år. Alverdens
konger og statsledere har i mellemtiden forelæst og tømt pengekassen. Derfor
tilbyder jeg mig tit uhyre billigt til disse forkælede børn. Ofte til under 1
dollar per tilskuer mens mine sorte arrangører betaler op til 1200$ per
tilskuer!
Dette er diskrimination så det batter! Hvad værre er: jeg er ikke alene.
Ganger man min racisme op med én million andre magtens hvide mænd, der drager
rundt og diskriminerer med de samme gode intentioner, ses tragedien. Hvad enten
vi sælger anti-racisme, aircondition eller forsikringer, ønsker vi at få den
maksimale effekt af vore produkter og undgår derfor ghettoen. Altså sætter vi
højere priser for ghettoen – og skaber derved ghettoen. Vil sorte
etablere virksomhed, kan de ikke få banklån. Har de hus, bil eller forretning
må de betale skyhøje forsikringer eller mister alt ved ulykke. Sorte ghettoer
har færre læger end Centralafrika. Da ingen vil investere der, ligger det
sorte bælte i sydstaterne i dybeste armod. Japanerne lægger bilfabrikkerne i
hvide områder, hvorefter de amerikanske fabrikker flytter fra de store sorte
byer for at konkurrere på lige fod. Sluttelig skal sorte i byer som Chicago
rejse så mange timer for at komme på arbejde i hvide forstæder, at de
opgiver!
Men ingen af vi magtens små mænd ønsker bevidst at diskriminere mod sorte.
Vi snakker højlydt om, at vi har en sort ven her og en indvandrerven der. Nej,
vi diskriminerer ikke mod sorte eller indvandrere, men mod den afmagt
undertrykkelsen forårsager. Den afmagt som får vore udstødte til at føle sig
fulde af skyldfølelse, paranoide, frustrerede, udmattede, uligevægtige,
følelsesløse, anspændte, vrede, lede ved det, mundlamme, dumme, forvirrede,
uværdige, varsomme, mindreværdige, magtesløse, frygtsomme, uengagerede,
mistænksomme, sagtmodige, passive, beskyttende, uopmærksomme, fjendtlige,
ligeglade, drevne, bluffende, svigefulde, intrigante, manipulerende,
hævnagtige, overlegne, iagttagende (over for undertrykkeren), listige,
destruktive….og til slut voldelige. Følelser vi på kun få år også har
skabt i mange indvandrere i Danmark. 400 år tog det os magtens hvide mænd at
skabe den apati i sorte amerikanere, som jeg kom, så og forstærkede
i de fede, sorte kvinder bag skranken i Georgia. Hver gang de forsøger at komme
ud af starthullerne, kommer vi hvide flyvende og sparker startklodserne væk
under dem – og bebrejder dem dernæst for at give op.
Det er vigtigt at forstå, at sorte indvandrere i USA ikke har disse
problemer og – som udenrigsminister Powell – klarer sig helt til tops. De
udgør flertallet af sorte topstillinger på Østkysten og går - modsat sorte
indfødte - i større antal på universitet end i fængsel. Nej, det vi
diskriminerer imod er ikke etnicitet, men vrede og smerte. Derfor er det så
menneskeligt at være racist!
Og derfor bruger vi magtens hvide mænd hele tiden tilsvarende
marginaliserede, magtesløse og vrede hvide såsom Ku Klux Klan, nazisterne og
Dansk Folkeparti til at lede opmærksomheden væk fra vore egne forbrydelser. Jo
mere disse hvide tabere råber op, jo bedre føler vi os selv tilpas. Men hver
gang kærlighedshungrende Klansfolk forsøger at varme sig ved korsafbrænding,
og angstfyldte nazister tager sig mod til i fællesmarch at demonstrere
følelsen af forladthed, ser jeg de sorte stå i udkanten og le overbærende af
disse ufarlige stakler. De sorte ved nemlig, at de hvide, som råber højest,
ikke er dem, der har haft nogen som helst reel magt til at skabe
deres dybe smerte i ghettoen – magten til at drive millioner af sorte og
indvandrere ind i isolation, afmagt og desperation - og sluttelig fængsler og
død.
Derfor får jeg kvalme hver gang jeg i mine dårligste øjeblikke ender med
at projicere min afmagt over min egen blodige racisme ud på Dansk Folkeparti
frem for at tænke positivt om disse vælgere som det de er, mine
lidelsesfæller – hver gang jeg nægter at gribe i egen barm og tage ansvar
for min egen langt farligere racisme. For hvem bliver lykkelig af at tænke
negativt om sine medmennesker? Hvad mere er: fra mit arbejde ved jeg at deres
racisme er så meget lettere at komme til livs end min egen magtbaserede: de har
jo intet at tabe, alt at vinde. Den overstrømmende taknemmelighed, man møder
når man tager sig af dem med ægte omsorg og indleven frem for fordømmelse,
kan opleves i enhver marginaliseret gruppe af mennesker, kørt ud på et
sidespor, nedslidte og udstødte fra arbejdsmarkedet, ofte med komplekser og
psykiske lidelser. Mest har jeg fået øjnene op for deres smerte under mit
arbejde i de kompetencegivende voksenuddannelser og der prøvet at gøre
den til min allierede i kampen med min egen racisme.
For ligesom dem behandler jeg jo ikke andre ondt med vilje, men fordi jeg
ikke tør forholde mig til mit eget indre kaos. Hvad jeg tænker, siger og
gør, gør jeg for at opretholde min selvforståelse, identitet og tryghed. Skal
jeg virkelig ændre adfærd overfor andre, skal jeg helt ned og røre ved min
identitetsfølelse, turde gennemleve mine egne konflikter og indse min
begrænsede forståelse. Og hvem er parat til at betale den pris?
Det er meget nemmere at bekræfte den gode gamle
selvforståelse, gentage de samme overbevisninger og den velkendte adfærd,
så har man da en fornemmelse af, hvem man er. Det er meget nemmere at
hetze mod Dansk Folkeparti for os, der har klaret sig godt i livet og opnået reel
social magt (modsat verbal) til at skabe vore hjemlige ghettoer: - magten
til f.eks. at tage vore børn ud af skoler med indvandrerbørn, til at isolere
dem gennem flugt til "bedre" kvarterer, til at diskriminere mod
muslimske jobansøgere osv. – en magt, som kun få af DF’s vælgere
besidder, men som er den direkte årsag til ghettoen: - isolationen, vreden og
volden.
Jeg kan således næppe gøre mig forhåbninger om at blive andet end ansvarlig
anti-racistisk racist, - at arbejde på - livet igennem - at blive en aktiv
og bevidst allieret af alle undertrykte grupper - på trods af den
institutionaliserede undertrykkelse, jeg uønsket er havnet i. Men hvilket
politisk parti lever i dagens Danmark op til selv så beskeden en rolle? For i
den forstand har Dansk Folkepartis højtråbende racisme været
farligt magtfuld og langt værre end den politisk korrekte amerikanske.
Men den har endnu ikke spredt så megen død og ødelæggelse, som min institutionaliserede
amerikanske racisme har. Denne institutionalisering kommer dog snart…….
hvis vi ikke på tværs af alle ideologier begynder at tage os kærligt af den
eneste racisme vi er ansvarlige for – vores egen racisme!
|
|