|
Indlæg til Politiken juni 2004 efter
længere tids debat om Hizb-ut-Tahrir bør forbydes.
Flere har kommenteret mit "Forsvar
for Hizb-ut-Tahrir" ved at udtrykke velbegrundet frygt for
terrorisme og påpeger at det måske er lidt naivt af mig at have
"tolerance som tro". Da en sådan angst let ender i diskrimination mod
ikke blot HT, men alle muslimer, ønsker jeg at give tvivlerne lidt
beroligende viden. Mit forsvar er nemlig ikke baseret på tro, men mange
års viden fra mit arbejde blandt vredens mange andre børn:
-
Når Clinton-regeringen efter en enorm
undersøgelse konkluderede at HT er konsekvent ikke-voldelig og i
intet land har samarbejdet med terrorister, synes jeg ikke det er
naivt at undersøge hvad medlemmerne rummer i hjertet frem for i deres
konfrontatoriske retorik. Men mange lande gør det modsatte med forbud
mod at de ytrer deres vrede - frem for forbud mod at medierne
viderebringer den med henblik på at "sælge" frygt til deres læsere.
-
Man overlever ikke som jeg i sorte
voldelige ghettoer i 34 år uden at kunne skelne mellem voldelige
mennesker og voldelig anti-hvid retorik. Hver gang jeg som hvid
overfuses af fjendtlig verbal vrede, ved jeg at jo højere der råbes,
jo tryggere er jeg. Efter en times råben begynder "overfaldsmanden"
nemlig altid at tage mig kærligt i armen og – når jeg lader ham rase
helt ud – har jeg hver gang fået mig en ven for livet. Derimod har jeg
lært at vogte mig for er de stille vrede (narkomaner), som kan stikke
én ned bagfra.
-
Når jeg har unge danskere med til Ku Klux
Klans seancer ude i skovene, bryder danskerne rystede i gråd over at
høre klanens hadefulde retorik mod de sorte. Jeg selv har for længst
lært at der intet had er i mine Klan-venner, men derimod afgrundsdyb
personlig smerte. For allerede næste dag ser jeg dem gå på jagt i de
selv samme skove med deres sorte venner, som de i gennemsnit har langt
flere af end danskerne har muslimske venner. Parallellen til HT er
her at klanen konfrontatorisk søger vores og mediernes had som
kompensation for den kærlighed, de hungrer efter, men ikke kan opnå
fra os.
-
Når mine muslimske venner med ordene "for
HT er farlige" bebrejder mig fordi de ser mig til HT-møder - men
ikke ser noget odiøst i at de selv er til stede - viser det dels at HT ikke har den opbakning, medierne skræmmer os med, og dels at disse
muslimer blot bruger HT’s medieopblæste forum til selv at få luft for
deres vrede over danskernes foragt for dem. Dette oplever jeg
parallelt i USA når jeg ser mine mange venner blandt gospelsyngende
sorte mama’er med deres tyndslidte bibler under armen sammen med
tusinder af andre sorte kristne lufte vreden over deres ghettoisering
ved De Sorte Muslimers stormøder i Madison Square Garden. Forskellen
er blot at trods disse møders hadefulde og antisemitiske retorik, som
får HTs til at blegne, ville New York - verdens største jødiske by
med jødisk borgmester - ikke som København drømme om at nægte dem
lokaler. For "Vreden, Gudinde! må besynges", rappes eller rases ud
hvis Peleiderne i blandt os ikke skal ende med at styrte Trojas og
Manhattans tårne i grus.
-
Og netop dette oplevede jeg at
terroristerne, som sprang World Trade Center i luften i 1993,
ikke gjorde mens de lavede nitratbomben i mit
lysbilledopbevaringsskur i Jersey City. Disse ægyptere var udadtil
smilende og høflige at snakke med, men modsat de højtråbende og åbne
HT'ere, forekom de mig umulige at få et dybere venskab med. Dette
kostede også mig dyrt, da jeg måtte aflyse mange foredrag efter
terrorangrebet mens FBI afspærrede bygningen fordi resterne af
nitraterne truede med at selvdetonere. "Tomme tønder buldrer mest,"
men jo mere de buldrer som HT, jo mindre krudt indeholder de og jo
tryggere føler jeg mig nu - efter bittert at have lært at terrorister
arbejder i stilhed.
-
Buldret fra vredens børn lyder aldrig
smukt, men vi behøver jo ikke at stille os indenfor hørevidde. Men
prøv alligevel altid at lytte bagom ordene:
Straks jeg hørte
modsætningsforholdet mellem "Dræb alle jøderne" – HT’s eneste
forbrydelse hidtil - og alle demonstranters kampråb: "Død over den og
den!" vidste jeg at der lå en dyb personlig smerte bag ordene. Da jeg
kontaktede Fadi Abdullatif, som fik sin velfortjente straf for
løbesedlen, blev jeg derfor ikke forundret over at høre at hans
familie i 1948 mistede al jord og ejendom, da jødiske militser fordrev
den fra det nordlige Israel. Både på mødrene og fædrene side omkom
mange ligesom hans familie stadig er under beskydning i
flygtningelejre på Vestbredden. Resten af familien kan han ikke vende
tilbage til i Akko, den idylliske korsfarerby vi andre nyder som
turister.
På nøjagtig samme måde hører jeg smerten og israelernes
angst bag en rabbis næsten enslydende ord i en pjece fra Fadis
egentlige læremester, den israelske hær: "Vis ingen tillid til
ikke-jøderne. Dræb selv de bedste af ikke-jøderne." Blot kan det undre at
"barbariet bag ordene ikke gav anledning til alarm, principiel
gendrivelse i Israel eller nogen notits i jødiske publikationer her i
USA" – eller Danmark – skriver Steven Schwarzschild, professor i
jødiske studier, som jeg låner citatet fra.
-
Sluttelig genkender jeg fra mange års
workshops om antisemitisme dennes klassiske hæslige sygdomsbillede i
hetzen mod HT. Den typiske antisemit havde aldrig personligt mødt en
jøde, konkluderede Sartre om den tid, da vi havde millioner af jøder i
Europa. Men den typiske antimuslim har endnu mindre mødt et HT-medlem.
Disse er nemlig i antal at sammenligne med "visigoterne" i Roberto
Benignis "Livet er smukt" – altså en ikke-eksisterende gruppe, som vi
trygt kan dæmonisere og tillægge alle mulige dårlige egenskaber om et
allestedsværende konspiratorisk netværk, der gør vore børn hadske i
skolerne, truer Naser Khaders møder osv. Blot er der den lille korshage ved
det, at deres netværk er så lille at ingen af dem endnu har hørt om
vores debat om dem i Politiken, opdagede jeg ved stikprøver – travlt
som disse få lige nu har det med deres eksamener – og værst af alt, at
vores hetz lammer og sårer alle andre muslimer. Men dette er måske
også hensigten, hvis vi graver lidt i vores underbevidsthed?
Læs også
"Hizb-utTahrir
- en gave for demokratiet"
|
|