Kommentar i Politiken lørdag
1. juni
2000 efter mange indlæg om og
krav om forbud mod Hizb-ut-Tahir.
bestyrelsesmedlem af
Kritiske Muslimer
Flere venner opfordrer mig til at tage afstand fra Politikens
åbenlyse fejlcitering af mig 10.5 fra Hizb-ut-Tahrir-mødet i
Nørrebrohallen om at jeg som ung ”gik ind for proletariatets
diktatur – om nødvendigt med vold”.
Under
indtryk af den igangværende hetz mod Hizb ut-Tahrir har jeg dog mere
lyst til med et ”vi” at tage samtlige venstrefløjens
Gulag-forbrydelser på mine skuldre. Jeg er nemlig rystet over at
ingen af de gamle venstreorienterede hidtil er kommet HuT til
undsætning. Man skal jo ikke færdes længe blandt HuT’ere for i dem
at genkende de samme forvildede, fanatiske, idealistiske,
retfærdighedssøgende, medfølende, vrede og især drømmende unge
mennesker, vi selv engang var. Når den værste kritik af HuT synes at
komme fra gamle venstrefløjsfolk, kan man ikke undgå at mistænke
disse for en vis portion selvhad, som så let slår over i
afstandtagende hetz. Men hvorfor ikke bruge HuT til at opnå lidt
selverkendelse ved at acceptere og forstå de sider i os selv og den
tid som formede os ind i de høje stillinger og magtpositioner, som
uforholdsmæssigt mange af os i dag sidder i, og som de veluddannede
og forbavsende velintegrerede HuT’er nu hastigt selv iler mod?
Jeg
selv følte mig umiddelbart hjemme under HuT’s møde i Nørrebrohallen
– opflasket af min madmors indremissionske bønnemøders retorik om et
kommende Utopia og min senere ungdoms naturlige færden på
venstrefløjen i reaktion på Vietnam-krigens myrderier, kolonialisme,
sult og nød i den Tredje Verden. HuT’s indremissionske sider er
lette nok at gennemskue, men hvordan kan vi undgå at genkende vore
egne fortidige venstreorienterede sider? Ord for ord er deres
analyser og kritik af kapitalismen og det vestlige demokrati (som
også vi fandt hyklerisk) jo som alle de uforståelige, forvrøvlede,
sandkasse-intellektualiserende skrifter, rivaliserende
universitetsmarxister dengang sprøjtede ud på stribe, når man
erstatter Marx- og Lenincitaterne med Koranens. Vi orker blot ikke
denne sammenligning, da det giver os kvalme at gense hvad vi dengang
skrev. Også i Nørrebrohallen faldt halvdelen af tilhørerne i søvn -
ude af stand til at forstå hvad der blev læst op - og vågnede kun op
under Allah Akbar-råbene, der lød nøjagtigt som vore egne ”truende”
knytnæveråb: ”Rød Front”.
Også
vi havde svagere sjæle som af lokalpolitiske bevæggrunde (Vietnam,
Palæstina) forvildede sig ud i hetz (antiamerikanisme,
antisemitisme) eller kulturelt betinget homofobi i drømmen om at
vores kommende retfærdige Utopia ville afskaffe alle vestens
dårligdomme af narkomani, alkoholisme, prostitution – OG, ja,
homoseksualitet!
Jeg
roste Hizb-ut-Tahrir i Nørrebrohallen – thi vil man påvirke folk må
man blande lidt ros i sin ris – for konsekvent ikke at
gå ind for vold sådan som vi dengang gjorde det gennem støtte til
voldelige omvæltninger og ustandselige rudeknusninger i USA’s
ambassade. Modsat HuT støttede et mindretal af os undertrykkende
regimer (i Øst), mens et flertal af os ligesom HuT forkastede alle
eksisterende regimer og fantaserede om et kommende ”Khilafah”
for vores ”Ummah” - eller hvad dette hed i vore ungdomsdrømme
på vor vej mod nuværende magtfulde pladser i folketing og medier. I
næsten alle partier og medier genser vi i dag ansigterne – nu
viftende med et hastigt påklistret hvidt kors på de gamle røde faner
(se blot min gode ven Søren Espersen) og hetzende med ordet
”demokrati” frem for brosten.
Hetzen mod HuT er blevet politikernes politisk korrekte måde at
signalere antimuslimske holdninger overfor forvirrede danskere og
formynderisk foragt overfor muslimernes egen dømmekraft og evne til
at tackle HuT - sådan som jeg f.eks. så en fuldstændig tilhyllet
sortklædt muslimsk kvinde gøre det på Nørrebrogade, da en HuT
uddelte løbesedler til hende. Foragteligt rev hun dem i stykker lige
op i hans ansigt og råbte på pæredansk: ”Det er jer der ødelægger
det hele for os.”
Men ærlig talt, hvorfor er vi blevet så bange for os selv? Hvorfor
kaster selv Politiken sig ud i en BT-agtig hetz (14.5) uden – ved
nærlæsning - at have spor belæg for det? Husker vi ikke hvordan
højrefløjens afstandtagende hetz og moddemonstrationer blot
beton-cementerede os i vores frelsthed? Har vi glemt at de gange,
hvor vi virkeligt begyndte at tvivle og at flytte os, var når
kritikken kom fra en ”irriterende reaktionær” onkel eller svigerfar,
som gennem kærlig, intelligent indleven i hele vores
forståelsesramme påpegede dens indbyggede inkonsekvenser og hvordan
disse ville føre til et Gulag-system?
Jo mere jeg i mit arbejde i Kritiske Muslimer, der forsøger at
udbrede forståelsen for at Islam og demokrati er foreneligt, aflærer
mine egne fordomme om Islam, jo bedre rustet håber jeg at blive til
selv nu at optræde som ”kritisk onkel” overfor ungdomsfanatikere som
HuT. I processen aflærer jeg også nogle fordomme om HuT, f.eks.
havde hver tredje af de 700 Nørrebrotilhørere læst Biblen. Kan det
omvendte mon siges om gammeldanskerne?
For
nylig inviterede jeg derfor en flok Hizb-ut-Tahrir’er med hjem til
kaffe og fællesbøn. Som ung blaffer lærte jeg jo at den hurtigste
vej til menneskers hjerter og gæstfrihed er at deltage i deres
bønner og ritualer - både kristne fundamentalister, muslimer, jøder,
buddhister eller bahá'i’er (mine
foretrukne). Efter lang tids snak med disse HuT’er, som jo udenfor
vore hadske mediers rampelys elsker at diskutere, måtte jeg som
”kritisk onkel” konkludere:
”Jeg fatter ikke at folk ser jer som så farlige. I er jo en
fantastisk gave for demokratiet. Som barnet i ”Kejserens nye klæder”
formår I med kun ca. 100 konsekvent ikke-voldelige medlemmer det
som millioner af volds- og diktaturtilbedere i fortidens
Vesteuropa (bortset fra enkelte tiltag som ”berufsverbot”)
ikke formåede at bevise - nemlig at ”demokratiet er
hyklerisk”. I får en hel nation til at gå i hysterisk selvsving og
dets demokrati til at optræde nøjagtigt som anklagerne imod jer om
fjendebilleddyrkelse og udemokratisk hetz frem for Hal Kock’sk
samtale som f.eks. denne.
Skulle det nogensinde lykkes at etablere jeres utopiske
Khilafah-stat er I jo til den tid
blevet så grundigt demokratiserede at I vil slæbe alt det I har lært
i Danmark med jer for at få hele den samtale og dialog, der ligger i
Islam - også i jeres vision! – til at fungere. Nøjagtig som vi var
millioner af ”børn af Marx og Coca Cola,” der råbte ”proletariatets
diktatur” og ”udenomsparlamentarisme,” men som – da vi fik magten -
endte med at blive demokratiets bedste forsvarere.”
De
nikkede smilende, da de vist inderst inde godt vidste at jeg havde
ret.
…….således skriver evangelisten Joh 8,7…….
Kommentarer til denne artikel:
Opgøret med de fremmedfjendske billeder
Velment dialog stopper ikke terrorister
Se også min kommentar til kommentarerne:
Forsvar for
Hizb-ut-Tahrir II
|