Som en udløber af mit forhold til Anita
Roddick skulle jeg dagen efter topmødet rejse til Nepal for
at vise show for The Body Shop. Det er sjældent jeg kommer ud
at rejse, for at rejse er at udvide sin bevidsthed. Og det gør
jeg jo ikke gennem mit rutinearbejde i USA. Derfor havde jeg
virkelig sommerfugle i maven da jeg for første gang i mit liv
skulle til et nyt kontinent, Asien. Da jeg føler at jeg er
stivnet mere og mere i mine tankebaner, havde jeg slæbt over
10 kg buddhistisk litteratur med. Jeg havde virkelig glædet
mig til at afstresse med lidt læsning, men sådan skulle det
ikke gå. Guderne må have andre planer med mig. Jeg har jo
efterhånden Danmarks største bibliotek over sort litteratur,
men med alt mit tidsslugende rejseri blandt sorte har jeg ikke
fået læst så meget som én af bøgerne endnu. Så nu glæder
jeg mig til i min alderdom at læse lidt om hvad sort kultur
er, for alle jeg møder synes at have en større viden om det
end jeg.
The Body Shops idealistiske danske direktør, Jan Tronier,
havde fået den idé at jeg skulle støtte deres projekter i
Nepal, som er omtalt i Anitas bog. Da der ingen underholdning
er i nattetimerne i Kathmandu, skulle jeg vise show for
vestlige trekkere.
Indtægterne skulle ubeskåret gå til deres
AIDS-oplysningskampagne blandt Nepals kvinder, så det var jo
ikke svært at sige ja til. Jeg har tit savnet noget der mere
konkret kunne gavne andre end blot det at være flyttemand for
tankegods.
Imidlertid havde vi ikke taget højde for det nepalesiske
toldvæsen, som ikke ville have mit gamle udslidte udstyr ind
i landet. Skønt der allerede var sendt elegant trykte
indbydelser til prominente regeringsfolk, måtte jeg efter
adskillige besøg hos toldere i mørklagte kvarterer med
whiskyflasker under armen opgive. Det var dog en stor
oplevelse forinden med korslagte ben på tykke tæpper at få
lejlighed til at trænge en lille smule igennem til mennesket
bag de "toldere og farisæer", som man igennem sit
liv har fået så stor respekt for. Ja, så meget, at skønt
jeg oprindelig var EF-modstander med stærke emotionelle
argumenter, skulle der ikke ret meget show-virksomhed til på
de europæiske landeveje før jeg blev ligeså fanatisk
EF-tilhænger med ganske anderledes praktiske argumenter -
f.eks vanviddet i at blive sendt frem og tilbage over den
engelske kanal i dagevis fordi hverken Frankrig eller England
ville have vores udstyr ind. Ofte måtte vores sekretær
Dominique bruge ugevis derhjemme på at redde trådene ud for
os - eller betale kæmpemæssige beløb for at vi kunne få
det gamle nedslidte udstyr ud af lande, som det var lykkedes
os at smugle det ind i. Netop derfor vendte Dominique nu
ustandseligt tilbage i tankerne hos mig: denne smukke, glade
franske pige, som engang havde banket på i Købmagergade for
at give mig røde roser - og som jeg var faldet så pladask
for at jeg straks gjorde hende til "sekretær". I de
næste fem år var hun mine mange indre frustrationers og
aggressioners venlige og smilende talsmand og ansigt ud mod
offentligheden. Nu, hvor jeg var ved at ædes op af raseri
over at toldere har så meget magt at de blot kunne lade mit
udstyr ligge i Singapore mens selv kongens ministre med
guldtrykte invitationer i hånden måtte gå forgæves, havde
jeg virkeligt brug for hende igen. Og POP! Der var hun så
pludselig igen - i form af sin datter, Pernille, der som lille
pige havde løbet rundt blandt os i Købmagergade - og som nu
rejste rundt på egen hånd i Nepal. Mens jeg kæmpede en brav
kamp med tolderne i aftentimerne, havde Pernille nu den samme
afstressende virkning på mig, når vi allerede før solopgang
sammen tog ud til bøn og alsang i hinduistiske og
buddhistiske pagoder. Disse stærkt religiøse oplevelser i
det smukke morgenlys var så betagende og overvældende at du
simpelthen ingen anelse har om alle de smukke tanker, jeg der
sendte dig, Dominique! Jo, fortiden vender bestandig tilbage i
mit liv når jeg har mest brug for den.
Jeg gav til sidst pokker i aidsramte kvinder - eller ønskede
i hvert fald ikke at medvirke til yderligere korruption med de
beløb, som tolderne krævede - selv med deres fattige
snottede børn på skødet, og løb i stedet efter en uge nærmest
skrigende op på CARE's Nepal-kontor. CARE's danske direktør,
Niels Tofte, havde hjemmefra håbet at jeg ville få tid til
"lige at tage nogle billeder for CARE når du nu
alligevel skal derud." Udtrykket "lige" siger
nok mere om din begejstring for frivillige, Niels, end om
Nepals uvejsomme bjerge. Jo, hvis nogen efter min artikel i
Politiken om ulandsracisme havde mig mistænkt for at være i
lommen på CARE har de vist ingen anelse om hvor svært det er
at komme i lommen på Niels. Men under alle omstændigheder
foretrak jeg at lave frivilligt beskidt markarbejde for CARE frem for
frivilligt renvasket bestikkelsesarbejde i byen for The Body
Shop. Inden et døgn var jeg sendt ud i Syangja-distriktet for
at fotografere kvinder, - et ønskejob. Ulandsfotografer - både
kvindelige og mandlige - bruger jo i forvejen 80% af deres
film på kvinderne. Nu behøvede jeg ikke engang at undskylde
min sexisme!
Men hvad med min racisme? Som bekendt er det jo spørgsmål
omkring racisme i forholdet mellem bistandsgiver og -modtager,
som har gjort mig begejstret for CARE's måde at arbejde på.
Flere Danidafolk, som verbalt overfusede mig i Københavns
natteliv efter min artikel om racismen i dansk ulandsarbejde,
undlod ikke at anfægte at jeg kunne tillade mig at angribe
deres racisme når jeg jo har skrevet ikke så lidt om min
egen racisme - udviklet gennem de mange år i USA's
heksekedel. Tyv tror andre stjæler, eller hvad? Jeg behøver
nok ikke at undskylde min amerikanske racisme. Jeg ville gerne
møde det teflonmenneske, som mener at kunne leve i et samfund
som det amerikanske uden at blive racist. Her er alle f.eks.
vidende om fænomenet med at sorte børn i gennemsnit sakker
bagud efter de hvide i skolesystemet. Følgelig udvikler man
uundgåeligt i sit inderste en ubevidst negativ tænkning
om sorte, som er i så voldsom kontrast til ens bevidste
kristne/frisindede/venstreorienterede højere idealer, at det
frembringer en altgennemsyrende destruktiv (og
selvdestruktiv!) skyldfølelse i ens adfærd overfor ofrene.
For ofre er der tale om, når de hvide sidder så effektivt på
magten, at de uden egentlig at ønske det tvinger sorte til at
indvendiggøre, tro på og med tiden leve op til deres
negative tænkning om dem - værst af alt deres negative
forventninger til dem. Hvorefter undertrykkelsens onde cirkel
cementeres. Ligesom jeg ikke har set eksempler på danskere,
hvem det er lykkedes at undslippe dette undertrykkelsessystem
i USA, begriber jeg simpelthen ikke at visse Danidafolk kan være
så naive at tro at dette skulle være muligt i de langt mere
"skæve" arbejdsforhold, de uundgåeligt kommer ud
for i sensitive postkoloniale områder såsom Afrika. Og hvis
man ikke ærligt erkender og dernæst arbejder med sin racisme
f.eks. i workshops tror jeg ikke man skal gøre sig forhåbninger
om at nå ind til den eller at hjælpe andre med at komme ud
af deres racisme. Dette har intet at gøre med "jeg har
syndet" religiøse bekendelser, som jeg ofte ser kyniske
danskere betegne processen, for man behøver overhovedet ikke
at skamme sig over en racisme man erhvervede sig ufrivilligt.
Skyldfølelse er tværtimod den mest destruktive racisme. Nej,
det drejer sig simpelthen om at blive en bedre og mere
effektiv arbejder. Derfor føler jeg ikke at min amerikanske
racisme diskvalificerer mig fra at påtale den racisme, jeg
sammen med Kitte i 1982 i så udtalt grad oplevede blandt mine
danske venner, som var udsendinge i Afrika. Tværtimod! Og
snarere end at gå i defensiven synes jeg at Danidafolk
vedvarende burde gøre sig mere effektive ved fortløbende at
arbejde med deres egne dybeste følelser overfor
bistandsmodtagerne i hyppige workshops - især under
opholdet i udlandet. For før et ophold vil ingen dansker med
vores syndebukketendens til at bruge begrebet som skældsord
kunne overbevises om at de vil komme ud for arbejdsforhold,
der vil gøre netop dem til "racist". Uh ha
da, nej!
En sådan forståelsesramme gjorde det ret let for mig at sætte
mig ind i Bolivia, føler jeg, selv uden at forstå sproget. I
al fald fik jeg kun mindre kritik, der angik sprogvalg snarere
end egentlig fortolkning af forholdene, da jeg viste mit
Boliviashow i landet selv. Men forståelsesrammer stivner let
i fordomme, og derfor er det både forfriskende - ja livsbekræftende
- såvel som rystende pludselig at stå i det vakuum hvor man erkender
at ens vestlige forståelsesramme falder helt til jorden som i
Nepal. For det første var det - sammen med Thailand senere på
turen - første gang jeg havde været i et uland uden kolonial
fortid. Om fornemmelsen jeg havde af ikke at se så meget
ulighed i forholdet mellem bistandsgiver og -modtager her
skyldes de pludseligt manglende farvede briller eller den
manglende koloniale fortid får derfor stå hen i det uvisse.
For det andet gør Østens hinduistiske kaste/skæbneunderkastelse
og buddhistiske lidelseslivssyn det svært overhovedet at anlægge
en racisme-referenceramme. Begge synes at lægge en dæmper på
det indbyggede misundelseskompleks, som er så destruktivt for
bistandsmodtageren, der hvor den vestlige forståelsesramme
passer. Jeg vil f.eks. ikke et øjeblik i Afrika og
Latinamerika tøve med at angribe den racisme, der udvises af
bistandsgiveren, som både i ord og tilstedeværelse prædiker
lighed, men i praksis (især livsstil) og tanker udøver
ulighed. Men min umiddelbare fornemmelse var, at den østlige
filosofi har så stærkt et greb om folk, at selv om vi måske
havde med nøjagtig den samme vestlige bistandsgiver at gøre,
ville forholdet mellem denne og bistandsmodtagere i Østen
ikke nødvendigvis der kunne klassificeres som racistisk. I al
fald virker det umiddelbart ikke destruktivt i Nepal og
Thailand, hvor jeg ikke så de afhængighedstyngede forhold
til hvide, der kan gøre det så deprimerende at færdes i
Afrika og Bolivia. Jeg havde satset en del på at følge et
par udsendte fra Mellemfolkeligt Samvirke, for at høre om
deres forhold til befolkningen, men mødet blev for kortvarigt
til at kunne drage nogen konklusion af det. Umiddelbart følte
jeg dog - og det hænger nok ikke mindst sammen med den
imponerende styrke jeg så i de indfødte
CARE-medarbejdere - at danskerne i det store og hele var unødvendige.
Der var mere end nok af uddannede nepalesere, der med lidt træning
langt hurtigere, bedre og billigere (en ms'er koster en halv
million kr om året at sende ud) ville kunne leve sig ind i bøndernes
sprog og kultur. Til gengæld følte jeg med henvisning til de
førnævnte argumenter heller ikke at deres tilstedeværelse på
nogen måde var direkte skadelig. Det skyldes naturligvis ikke
at begge danskere havde en indlevende udstråling og de bedste
intentioner - for det er jo ikke karakter racisme handler om -
men snarere som sagt nepalesernes teflonkarakter. Af samme
grund tror jeg at jeg varmt vil kunne anbefale Nepal som
turistland: befolkningen virker (med visse forbehold) ikke som
om den let vil kunne ødelægges af turisme. Jeg har aldrig været
i et land, hvor folk i den grad ikke ænsede min tilstedeværelse
som fotograf selv i de helligste eller mest private
situationer. Hver gang jeg overskred mine egne vestlige grænser
for det tilladte gik det op for mig at jeg intet anede om hvad
der foregik i hovederne på denne skønne befolkning, som
ustandseligt blomsterkransede mig efter mine små forbrydelser
mod menneskeheden - næsten som eleverne på Hawaii
blomsterbekranser mig nærmest i takt med at jeg
"undertrykker" dem med racismebeskyldninger.
Når jeg rask væk næsten afskaffer nytten af at bruge
danskere i ulandsarbejde, vil I nok straks spørge hvad pokker
jeg så selv laver i ulandene som fotograf, når en indfødt
fotograf jo ligeså godt kunne tage billederne. Det har jeg
selvfølgelig selv tænkt en del over, men som enhver anden
egoistisk ulandshjælpeeventyrer har jeg straks svar på rede
hånd. Dybest set mener jeg naturligvis ikke at jeg har noget
forsvar. Jeg har det i hvert fald ikke godt med den forurening
af jordklode og atmosfære, jeg forårsager med sådanne
fjernrejser og vil sikkert af hensyn til min egen moralske
integritet tage konsekvensen af det en dag (men som den
egoist, jeg er, vil det nok ikke ske før det hele alligevel
er ødelagt af min adfærd og ikke værd at rejse til mere).
Overfladisk set forsvarer jeg mig derimod med at - modsat de
fleste ulandsudsendte, der skal arbejde for den indfødte
befolkning - arbejder jeg jo for den hjemlige danske
befolkning. På samme måde som sorte i USA ved at hvide
lytter mere til en hvid end til en sort, som taler deres sag,
vil den brede danske befolkning lytte mere til en dansk
fortolkning af Nepals eller Bolivias problemer end til den
fortolkning en indfødt kommer med i sine billeder. Det
absolut eneste, der retfærdiggør en sådan diskrimination
mod den indfødte fotograf er altså, at der derved kan rejses
flere penge til ulandsarbejdet. Og så er det jo vigtigt at
have in mente, at kun molboer kan finde på at trampe kornet
ned for at redde kornmarken...
Men kan et lignende effektivitetskriterium bruges i
ulandshjælpen til at prioritere danske akademikere over indfødte
akademikere i lande, der som Nepal synes at have nok af højt
uddannede folk? Det er på dette punkt jeg endnu engang blev
begejstret for CARE's måde at arbejde på. Ja, langt mere end
jeg gav udtryk for det efter besøgene i Bolivia. På de lange
opslidende vandringer af kirkegårdstrapper ad noget der føltes
som op- og nedstigning fra himmerige i én sisyfosk
uendelighed ("himmerige" er jo ikke helt ved siden
af når det gælder Nepals natur og befolkning) kom jeg tæt
ind på livet af CARE's indfødte projektarbejdere. Det, der særligt
gjorde indtryk på mig var at opleve det forhold, de havde til
bønderne. Ikke blot virkede de helt og aldeles på lige fod,
men de deltog i endeløse diskussioner også om alt, som intet
havde med CARE's projekter at gøre, f.eks. som mæglere i småstridigheder
mellem landsbyer. Ingen udlænding kunne selv efter mange års
indlevelse få et sådant forhold til befolkningen. Og
resultaterne blev derefter: imponerende projekter med f.eks.
vandføring gennem "umulige" landskaber, som bønderne
arbejdede på fra morgen til aften udover deres almindelige
arbejde. At de fleste af CARE-folkene var brahminer (fra den højeste
kaste) - og i i øvrigt gav udtryk for stærk skamfølelse
over det - syntes ikke at være en hæmsko for det ligeværdige
forhold - hvilket endnu engang lod mig ane hvor meget jeg
havde at lære om østens tankegang, som jeg var smidt
hovedkulds ud i uden spor forberedelse. Deres middelklasse- og
bytilhørsforhold havde efter eget udsagn været en langt større
hindring. Og på dette punkt gav CARE-folkene næsten alle som
én udtryk for en meget stærk taknemmelighed overfor CARE. Skønt
enhver anden ville have oplevet deres liv som en slags
opofrelse, gjorde det voldsomt indtryk på mig i lange natlige
samtaler gang på gang at høre dem vende tilbage til, hvor
privilegerede og heldige de var. De fleste havde efter høje
akademiske uddannelser haft trygge, men for dem selv fuldstændig
intetsigende stillinger indenfor regering eller erhverv, hvor
de hurtigt blev en del af den almindelige korruption. Alle som
én havde de set ned på eller haft direkte foragt for bønder
og lavere kaster. CARE havde reddet deres liv ved at give dem
et meningsfyldt menneskesyn og ved at lære dem, hvor meget de
dagligt havde at lære af bønderne. At de sagde dette uden
mindste antydning af krukkeri eller romantisering gik især op
for mig, da en sådan CARE-barfodskoordinator i to dage sad
ved min sengekant og lagde varme bind på og gned mine ankler
efter et fald, som havde forårsaget en voldsom forstuvning.
Vi var dages vandring fra lands lov og ret - eller i hvert
fald fra læger eller katastrofefly hvis ulykken havde været
større her i ødemarken - og alligevel blev han ved med at
vende tilbage til sin egen privilegerethed. Når jeg hørte
ham fortælle om hvordan han - som de fleste af CARE's
medarbejdere i Nepals fjerne distrikter - kun ser sin kone og
sine børn i Kathmandu hver 6. måned, kunne jeg ikke lade være
med at tænke på alle de danske venner, jeg havde besøgt i
Afrika, som havde brugt formuer af Danidapenge på at få fløjet
stereoer, Volvoer, koner og børn dertil - og som alligevel
gik og beklagede sig over besværlighederne dernede,
tyverierne fra deres tjenestefolk, de indfødtes uduelighed (på
tusind forskellige måder uden direkte at bruge
klump-i-hals-ordet "uduelighed" ) osv. Aldrig hørte
jeg dem tale om den åbenbaring det havde været for dem at
komme til at lære af bønderne. Der synes i al fald at være
en vis sandhed i, at når ulandshjælpen sender danske
akademikere ud, tillærer disse sig i de barske
omgivelser let et racistisk syn på og følgelig et
dehumaniserende forhold til bønderne. Mens vi ved at satse på
indfødte akademikere tilsyneladende hjælper disse til at aflære
deres bybetingede racisme eller klasseforagt overfor bønderne.
Den første fremgangsmåde - med at lægge ulandspengene i
danske lommer - koster mindst 10-20 gange så meget som den
anden og uddyber alligevel kløfterne i verden. Skønt jeg her
laver grove generaliseringer på basis af eksempler fra
forskellige kontinenter er jeg - med det jeg hidtil har set -
ikke i tvivl om at CARE's discountløsning derimod er med til
at indskrænke de menneskelige kløfter i verden. (Det eneste
der irriterer mig ved at rose CARE's ideer og praksis, er at
jeg aldrig kan få organisationen til at give mig løn
for mit danskudsendte arbejde - og at du, Niels, nu
direkte bruger disse mine argumenter til at påpege at jeg da
heller ikke fortjener at få løn for mine "brækkede"
ben i vildmarken osv. Jeg skulle jo nødig miste min troværdighed!)
At arbejdet bærer lønnen i sig selv fik jeg dog bekræftet
i samværet med Nepals vidunderlige kvinder. Som min astrolog
sagde efter at have udvalgt de mest kunstneriske af mine
billeder: "Du har jo nærmest voldtaget kvinderne med dit
kamera." Jeg har jo ofte hævdet, at man ikke kan
fotografere en befolkning uden at være dybt forelsket i den.
Derfor er det en særlig udfordring, når man i mit tilfælde
skal arbejde sig ud af sine medbragte fordomme for at komme i
en sådan ekstatisk tilstand. Da Tony engang i et
racismeseminar i USA bad os om at ransage underbevidstheden og
nævne hvilke etniske gruppe vi absolut ikke følte os
tiltrukket af, sagde jeg noget i retning af at jeg intet skønt
kunne se i hinduer med ringe i næser osv. At jeg stadig lå
under for en sådan fordom ved ankomsten til Nepal viser den
skepsis, jeg indvendigt følte, da CARE's direktør Scott
Falia kort efter min ankomst udtalte, at Nepal har de
smukkeste kvinder af alle de lande, han havde arbejdet i (og
da jeg senere flyttede ind hos ham i øvrigt betroede mig at
han snart skulle giftes med en af dem). Jeg spekulerer derfor
på om jeg i mit lange samvær med de indfødte
CARE-medarbejdere endte med at "indvendiggøre"
deres syn på kvinderne. I USA oplever jeg jo hver gang, jeg
bor hos hvide, hvordan jeg langsomt tilegner mig deres
negative syn på sort skønhed. Modsat racisme er der selvfølgelig
ikke noget galt i at have fordomme - men det er alligevel en
utrolig befrielse at slippe af med dem. Jeg tror nok at de
fleste, som ser mine kvindebilleder fra Nepal, vil kunne se
resultatet af denne befrielse. Min opgave var at fotografere
kvinder i Syangja - og der var vist ikke én eneste kvinde i
hele distriktet, der slap helskindet fra mit besøg. CARE
satser meget på at give kvinderne (og, opdagede jeg
begejstret i lavlandet, de kasteløse) en mere ophøjet
stilling. Som fotograf ønskede jeg derfor at tage alle
billederne nedefra og der er ingen tvivl om at kvinderne nød
den opmærksomhed, de fik ved at se en fuldstændig rød mand
ligge og vride sig på deres gulve i næsegrus beundring over
deres skønhed. Farven fik jeg af deres rødmalede lergulve. Når
jeg stod og fotograferede børn i solopgangens første røde
stråler og min flirtende gurungværtinde i sin lange røde
sari kom ud med den røde, søde te i et metalkrus i landsbyen
på toppen af det stejle bjerg hver morgen, ja, så kunne jeg
komme i en så ekstatisk tilstand af lykke, at jeg næsten
ikke formåede at give udtryk for det, når CARE-folkene flere
timer senere vågnede og kunne oversætte vores nærkontakter
i tredie grad (thi modsat tibetanernes berøringsiver var
hindukvinderne som et glasmenageri, hvor intimiteten straks går
i stykker, hvis man kommer til at røre dem). Absolut største
oplevelse på hele turen var dog at følge disse kvinder, som
jeg havde set i arbejde fra kl. 5 morgen, vandre i mørket med
petroleumslamper kl. 10 om aftenen til CARE's
analfabetiseringsklasser. Kunne man andet end forelske sig i sådanne
kvinder, der udviste så utrættelig en energi og iver efter
at overvinde århundreders kvindeundertrykkelse? At CARE kunne
få mændene overtalt til at blive hjemme og passe børnene
imens var lige så imponerende.
Mens Syangjas stoiske hindukvinder var lette ofre for mine
mandlige fotografiske aggressioner, var Mustangs tibetanere
overraskende vanskelige. Hinduernes udtryk "vild som en
buddhist" var meget dækkende, for mens de fleste vesterlændinge
umiddelbart føler at de på en eller anden måde
"svinger" med tibetanerne, er disse netop i kraft af
at svinge med én også i stand til at drille én. Jeg har
altid haft det bedst med folk, jeg er på drillefod med (at
jeg driller mange af jer i mine julebreve er jo kun fordi jeg
holder af jer), men at fotografere nogen, der dyrker dette som
en kunst, er sandelig også en kunst. Og når de efteraber
hver en bevægelse, fotografen gør, brister tålmodigheden
let. Med mit slæbende forstuvede ben og ude af stand til selv
at rejse mig fra deres gulve, gav deres drillerier mig lidt
den følelse, som handicappede må have haft i Vesten før vi
udviklede skyldfølelse overfor dem. Jeg foretrak dog at gøre
mig til offer for godmodige buddhistiske efterabninger frem for
at frembringe associationer hos evt. kristne turister i disse
"palæstinensisk" lignende stenbyer - siddende, her
i dagene omkring palmesøndag, på en hest halvt min størrelse,
som CARE havde skaffet mig i nøden. Men når man i to dage må
ligge i sengen lige over det rum, hvori en gruppe tibetanske
bondepiger - udvalgt af bønderne til at blive CARE-ledere -
fra morgen til sen nat sidder i deres frostblæste arketypiske
mongolide skønhed og hører hinanden i deres lærestykker med
de vidunderligste melodiske stemmer, og de ustandseligt
opvarter én på sygelejet med varme supper og andet godt, ja,
så ender man alligevel med at love sig selv, at i det næste
liv skal ens kone være tibetaner! For man har det jo trods
alt bedst med en kone man er på drillefod med...såsom min
nuværende.
Jo, at "arbejde" for CARE bærer lønnen i sig
selv. Men næste gang jeg skal til Nepal, vil jeg gerne af sted
i så lang tid, at jeg også kan nå at lære lidt om landet.
Min familie blev så begejstret over min beretning, at vi alle
tager derned efter regntiden i oktober. Hvorfor tager I andre
ikke også med? Der er ikke noget bedre og billigere land at
rejse i for familier med børn - eller for flere familier på
vandring sammen. Selvom det er overrendt med danskere dernede
er det et land, der aldrig vil føles som overrendt
udenfor Kathmandu.
Fra Nepal skulle jeg "lige en smut" til Thailand
for at tage nogle billeder for CARE oppe i den berømte gyldne
trekant mellem Kina, Laos og Burma. Efter at være fysisk
udmattet af Nepals bjerge ønskede jeg dog først en uges
ferie for at vende mig til kulturchokket i Thailand. Men nej,
allerede 5 dage efter skulle CARE's medarbejdere og hele
Thailands befolkning fejre buddhistisk nytår, så hvis jeg
skulle se projektområderne var det nu eller aldrig. Denne
vanvittige hovedkulds kasten sig ud i en kultur, der på næsten
ethvert punkt var det stik modsatte af det himmerige jeg havde
opdaget i Nepal, er nok medvirkende til at jeg (bortset fra
deres kulinariske paradis) næsten kun har negativt at sige om
Thailand. Straks jeg steg ud af flyet erkendte jeg, at det
billede jeg havde haft af Thailand snarere hørte hjemme i
50'erne end i nutidens "asiatiske tiger"
virkelighed. Det er det eneste land jeg nogensinde har været
i hvor jeg straks ved synet af den første skyskraber følte:
lad mig komme ud! Alle bygninger var blottet for charme og
historie, intet i landet har patina: befolkningen, der overalt
løber forvirrede rundt med mobiltelefoner (da trafikalsk nærkontakt
er håbløs), har et forhold til historien som amerikanerne i
Solvang. Selv de nuttede guldmalede pagoder, der overalt er i
samme stil som International House of Pancakes, så ud som var
de opført af Hollywood til en amerikansk film om Asien -
eller rettere til en parodi på en sådan - og intetsteds var
de mere end hundrede år gamle. Jeg så hver og en af dem, for
i strid med alle de advarsler turisterne får, lod jeg mig
transportere gratis rundt af de mange bondefangertaxaer til
diverse stående og liggende guldbuddhaer, hvor der altid i
templerne tilfældigt lige var en bedende der rejste
sig og kom i snak med mig og under samtalen nævnte de
utrolige tilbud, der lige nu var på juvelkøb. Efter lang
tids gratis sightseeing endte turene så altid hos en stor
juvelhandler, hvor jeg virkede så interesseret, at jeg altid
blev inviteret op til drinks i direktørens eget
airconditionerede kontor. Jeg elskede at lade mig hjernevaske
af dem helt til det punkt hvor jeg opdagede min egen egoisme
og virkelig i mit inderste blev overbevist om, at jeg absolut
ikke kunne leve uden en rubin eller en safir. Først da, når
pennen skulle lige til at underskrive købskontrakterne,
styrtede jeg til deres totale forbløffelse lige pludselig ud
af bygningen. Ude på gaden shanghajede jeg så straks en
anden plattenslager og genoptog min gratis sightseeing til
andre templer. Jo, jeg ved godt at det er svært at overleve i
et land uden velfærdsstat og jeg havde da også lidt ondt af
at misbruge folk, der blot prøvede på at overleve. Men jeg følte
at jeg gjorde en god gerning for andre turister - og dermed
også for Thailand på lang sigt - thi i den tid jeg
beslaglagde de mange involverede mobiltelefondirigerede "tempelbedende"s
kostbare tid kunne de i al fald ikke røvrende andre turister.
Det er jo den slags indsmigrende lokkere, der har fået unge
danske piger uden spor tidligere kriminel tilbøjelighed, i fængsel
på livstid ved netop at tale til den dybere egoisme, vi alle
har i os. Så, som I kan se ofrede jeg mig for danskerne, for
Thailand, ja for menneskeheden......ved at sidde med korslagte
arme i air-conditionerede gratis taxaer dagen lang og lege
storkapitalist. Jo, som man har påvist selv med Mother
Theresa i årets løb, bag enhver selvopofrelse gemmer der sig
en dyb egoisme!
Måske min opfattelse er lidt farvet af disse mine
"religiøse" oplevelser i templerne, men det forekom
mig at thailændernes forhold til religion var af samme
karakter som vores forhold til skrabeplader: overalt drejede
deres bønner sig mere om at blive rige end om at søge en
dybere mening med tilværelsen. Efter lige at have oplevet
hinduernes og buddhisternes dybe religiøsitet i Nepal, hvor
jeg virkelig fik lyst til selv at blive buddhist, skræmte
thailændernes plastikkortbuddhisme og hykleri mig langt væk.
Selv det berømte thai-smil, som muligvis eksisterede i
50'erne før de tabte deres sjæl til en så hæsblæsende
hurtig udvikling at intet normalt menneske ville have kunnet følge
med og forblive mentalt sund, - selv det er for længst
stivnet i kuldioxid. Intet steds i landet så jeg et naturligt
smil, der ikke viste sig to, ti eller tres minutter efter at være
af kommerciel art. Udtrykket dollargrin er en fornærmelse
overfor amerikanerne, der har udviklet en så naturlig, åben
og ærlig smilekultur. Men thaiernes baht-grin gav mig overalt
en så kvalmende, omklamrende fornemmelse, at jeg straks måtte
slå øjnene ned og gå videre, hvorved al den nærkontakt,
der gør rejseri så spændende, øjeblikkelig blev kvalt.
Hvis jeg skriver negativt om dem er det simpelthen fordi de
aldrig tillod mig at komme så tæt på dem, at jeg kunne se
mennesket i dem. Selv de CARE-udsendte, jeg talte med,
fortalte at de efter måneders samvær og samarbejde ikke var
kommet tættere på dem. For mig er det et absolut nederlag at
møde mennesker jeg ingen som helst identifikation har med.
Det har jeg simpelthen aldrig oplevet før. Når dette ikke er
muligt får mine fordomme om dem let lov til at stivne. Således
ser jeg lettere uhyret end mennesket i dem, når jeg
intetsteds i verden har set et folk så optaget af
splatterfiktion. Overalt sidder de og læser - ikke
tegneserier - men fotograferede fiktive serier af menneskelig
vold, blodsudgydelse og lemlæstelse på en million måder.
Jeg ved godt at jeg måske ikke er den rette til at udtale mig
om dette, men selv om mine billeder dybest set er udtryk for
en lignende sygelighed i mit sind, rummer de i det mindste et
implicit krav om social forandring, en søgen efter
menneskelighed. Bortset fra det store studenteroprør, der
blev slået ned med en uhørt blodighed, så jeg intetsteds i
deres splatterfascination et tilsvarende krav.
Selv det, som jeg hele mit har beundret thailænderne for,
nemlig deres store tolerance og frisind, så jeg pludselig på
med helt andre øjne. Jo, det er rigtigt nok, at homoseksuelle
og transvestitter som det eneste sted i verden kan gå fuldstændig
frit rundt, kysse og holde hinanden i hånden uden nogen som helst
fordømmelse og medfølgende selvdestruktiv heteroseksuel
indvendiggørelse. Selv i de fjerneste landsbyer var det tilfældet,
så vidt jeg kunne se, hvilket man ikke kan sige om
jeres/vores landsbyer i Jylland, hvor bøsser tvinges under
jorden ligeså effektivt som dissidenter i Stalins Sovjet.
Dette er naturligvis et positivt træk ved Thailand. Og sandt
er det også, at Thailand er snart det eneste asiatiske land,
der ikke har slagtet sit kinesiske mindretal mens en halv
million mistede livet under Sukarno, hundredtusinder under
Khmer Rouge, et uhørt antal under Ne Win og Gud ved hvor
mange der flygtede i både fra Vietnam. Tværtimod lever
kineserne i Thailand i en så uhørt tolerance og integration,
at de modsat alle andre steder i verden i udstrakt grad
indgifter sig og taler lokalsproget thai og stort set ikke er
ghettoiserede. Hvilket jo endnu engang beviser at ghettoer -
selv kinesiske - skabes af ydre racisme. Og, jo, dette er naturligvis
et positivt træk ved thailænderne. Men da jeg en dag gik
igennem de små rester, der er af et Chinatown i Bangkok, og så
kinesere smile og lave sjov med mit skæg, var jeg slået med
forbavselse - ikke pga. de sædvanlige fordomme med at
kinesere ikke smiler - men over at det var den første
virkelige menneskelige nysgerrighed jeg havde oplevet i dette
fortidige "smilets land". Jeg har jo altid brugt mit
flettede skæg som en tolerancemåler, og intet steds i
Thailand havde jeg set en eneste thailænder reagere på det.
Og pludselig gik det op for mig, at det jo ikke var det
frisind, som jeg altid har beundret thailænderne for, der
havde ladet homoseksuelle og kineserne overleve med liv og værdighed
i behold, men deres totale og absolutte indifference overfor
andre mennesker. Jeg begyndte at føle, at den bornerthed og
kvalmende moralske fordømmelse, som kan drive én til vanvid
i andre samfund, måske var at foretrække (ikke mindst for en
oprører som jeg) frem for dette underlige vakuum af total
indifference og manglende medmenneskelig interesse - bortset
for det der ligger i pungen bagi - og i pungen foran. For det
er jo den samme ligegyldighed, der tillader deres hæmningsløse
og hedonistiske, men kærlighedsløse forhold til sex. Men da
dette emne hos os er så tabubelagt, at du, svigermor, og du,
Birgit Pontoppidan, straks spidser ører og viser dyb
medmenneskelig interesse for at finde ud af hvad jeg mon
egentlig gjorde i dette sex-gennemsyrede land for at opnå
lidt menneskelig kontakt og varme, ja, så kunne jeg have lyst
til lige at holde jeres spænding hen lidt endnu......for lige
et øjeblik at beskæftige mig med jordbrugsproblemer.
Som sagt måtte jeg allerede første dag i Thailand drage i
felten. Men at hoppe på et fly her var ikke som den gamle,
klaprende og rustne sovjetiske militærhelikopter, som jeg skrækslagent
havde fløjet med gennem Nepals bjergtoppe, når vejret gjorde
det umuligt for de små pløjemarksflyvere at lande. Nej, her
var der hver time afgang med jumbofly fyldt til bristepunktet
med mænd i jakkesæt op til Shang Mai, en by på størrelse
med Århus. Selv i USA bruger man stort set ikke mere det miljøsvinende
B-747 mere. Jeg var slet og ret rasende på CARE over at have
sendt mig til dette overflodens helvede (dog stadig betalt af
The Body Shop). Thi jeg havde som sædvanlig ikke læst på
mine lektier hjemmefra og troede at jeg skulle ud til
fattigdomsbekæmpelse. Senere forstod jeg dog.
Straks jeg trådte ud i Shang Mais Las Vegas-agtige
natteliv blev jeg genkendt af en ældre dansk herre: "Nå,
er du her allerede, Jacob, jeg læste ellers i CARE-Nyt at du
først skulle komme senere." Jeg spurgte derpå, om han
ligeså var hernede for at arbejde med landbrugsproblemer.
Nej, det var han da ikke. Han kom her hvert år, men havde
aldrig været ude på landet endnu. Men hvad arbejdede han da
med? Jo, sagde han, det var mere....øh, menneskene. På
hvilken måde da? Ja, øh...det var mest piger, han
"arbejdede" med, hvorpå han grinede genert. - Ja,
Lise, mon ikke det er et ganske typisk portræt af dine
gennemsnitslæsere i CARE-Nyt? Og viser det mon ikke, at du
skal bruge flere af mine kvindebilleder i din redigering frem for
alle de kedelige jordbrugs- og erosionsbilleder, som ingen
gider at se på? Nu vil jeg alligevel opfordre alle mine
julebrevslæsere til at støtte CARE ved at købe den vægkalender
til 65 kr., som du har lavet med mine billeder fra Nepal og
Thailand, og så høre om I andre synes, der er nok kvinde- og
børnebilleder i. Køber I den alle sammen giver det penge nok
til at lægge vand ind i en hel landsby i Nepal og så har
mine vandringer og skriverier jo ikke været forgæves. Det
var i øvrigt Lise, som i sommers næsten tog pippet fra mig,
da hun sagde at CARE havde tænkt sig at sende mig til deres
naturreservat i Uganda med prinsesse Alex. Good luck, sagde
jeg, hvis du kan få det arrangeret. Jeg fortalte det stolt
til min mor, der hører til de mere royale. Hvad angår Alex
havde du jo pludselig ingen problemer med indvandrere og
familiesammenføring, mor! Men så gik der kludder i det hele.
Jeg fandt ud af at også Joakim skulle med, og så var det
hele jo knapt så spændende! Og til julefrokosten i CARE
forleden fik jeg derpå at vide at Danida i mellemtiden havde
blandet sig og krævet at det nygifte par også skulle se
Danidaprojekter i Uganda og at der skulle først 10, så 20 og
til sidst 30 molbotrampende journalister med. Et så
vanvittigt og miljønedbrydende projekt var der jo ingen
mening i at deltage i. Men da Joakim er en fin protektor og
velformuleret formidler af CARE's ideer, kunne det være sjovt
at gøre det mere anonymt på et senere tidspunkt når dønningerne
efter brylluppet har lagt sig. Dog især hvis jeg kan få min
gode ven, Rigmor Mydtskov, overtalt til at tage med. Da vi
altid har været hinandens beundrere og absolutte fotografiske
modsætninger, Rigmor, synes jeg at det kunne være en utrolig
spændende opgave, hvis du og jeg på en sådan rejse fik det
kongelige og fattigdommen til at gå op i en højere og smuk
enhed, som vi sammen kunne udstille i en god sags tjeneste.
Ja, hvorfor ikke?
Da jeg vist væver lige lovlig meget i årets julebrev,
skal jeg gøre mit besøg hos bjergstammerne kort. Jo, der var
faktisk en mening fra CARE's side i at investere i dette rige
land. Projekterne hos de fattige bjergstammer, der står næsten
udenfor Thailands økonomi, kom ind under de beløb, der blev
afsat af Danida til miljøbeskyttelse efter Riokonferencen.
Som sagt blev jeg kastet lige ud - ikke blot i de underlige
fotogene bjergstammer, som virkede så turistopstyltede, at
jeg i begyndelsen havde svært ved at få mig selv til at
fotografere dem - men også i skovbrande så voldsomme, at jeg
nær satte livet til. CARE prøver at få bønderne til at
opgive deres svedjebrug på de stejle bjergsider, som medfører
voldsom erosion. Det var utroligt deprimerende at se røgen
ligge som et tykt tæppe over hele den gyldne trekant og at se
de gamle teakskove stå i flammer. Jeg måtte have billeder af
det, tænkte jeg, og klatrede op ad de stejle bjerge, hvor
ingen CARE-medarbejder ville følge mig. Jeg gik langsomt
gennem en udtørret majsmark for ikke at falde ned af bjerget
og for at komme ind til en bonde, der var ved at brænde
skoven af. Men pludselig vendte vinden, og ilden fór som en
steppebrand ind i den majsmark, som jeg næsten ikke kunne
holde balancen i og i al fald ikke kunne løbe igennem.
Flammerne stod op omkring mig overalt. Hvis ikke guderne i det
samme havde sendt et mirakuløst vindpust med voldsom kraft i
modsat retning, ville jeg have været en levende fakkel.
CARE-folkene, der havde stået nede i landsbyen og overværet
det hele, var rystede. Da jeg endelig kom ned, sort og forbrændt,
sad jeg i en hel time i chok, med ryggen til CARE-folkene. Jeg
var rystet og rasende på dem, på Thailand, på CARE, men først
og fremmest på mig selv over at have været så dum og ubetænksom.
Hvad skulle jeg overhovedet med skovbrandsbilleder, som verden
for længst har set sig blind på?
I de følgende dage sad jeg på pinde og spiste med pinde -
højt oppe over jorden i bambushytter. Der er mange spændende
stammer i området, men jeg vil lade de mange danske turister,
der hvert år overrender dem, om at beskrive dem. Selv var jeg
sammen med de meget forskellige Karen-, Lua- og Hmongstammer -
alle belæssede med deres farverige perlekranse. De tygger
konstant betel og er jordens bedste spyttere. På en afstand
af flere meter rammer kvinderne de mindste sprækker, så det
sorte spyt lander på grisene nedenunder. Pigerne er flotte,
men man fik jo ikke just lyst til at kysse dem. Min værtinde
i et af de hjem, jeg boede i, blev jeg ret forelsket i. Jeg
var glad for at opdage dette, da jeg følte det var et tegn på
at jeg var ved at løsne op fra den modvilje, jeg følte for
dette land. Uden forelskelse og indleven i folk kan man ikke
tage gode billeder. Det er hende på postkortet rygende på en
pibe, som de nærmest er født med i munden. Da hun en dag
havde hovedpine gav jeg hende noget vestligt medicin, og det
blev hun så taknemmelig over at hun gik i skoven for at koge
en rigtig lækker morgenmad til mig. Da jeg vågnede op på
bambusgulvet næste morgen, så jeg gennem moskitonettet at et
par store lækre skrubtudser hoppede rundt på et
bambusflettet fad sammen med et par biller og larver. Da hun
kunne se at jeg var vågen, puttede hun dem straks i kogende
vand og derpå op i en morter, hvor hun stødte dem til en
tyktflydende sort sovs. Derpå hældte hun sovsen ud over de
"sticky rice", som er almindelige i Nord Thailand og
skubbede bliktallerkenen over til mig. Hun var synligt stolt
og glad over at hun således kunne gøre gengæld. Jeg
selv..... ja, jeg sad usædvanligt længe den morgen og gned
mig i øjnene og havde ligesom lidt svært ved at vågne op
til dagens dåd. Hun sad og så kærligt på mig og som sagt
var jeg jo meget forelsket i hende, så jeg ville sikkert have
endt med at gøre alt for hende, som man siger. Langt om længe
tog jeg uendelig langsomt hånden med den sorte risklump op
mod munden. Så pludselig med ét lød der bulder og brag
udenfor. Hele hytten rystede voldsomt. Jeg greb kameraet og fór
ud. Vores lille intense skrubtudseindsovsede kærlighedsintermezzo
var som trampet til fode af en kæmpestor elefant, der kom
vandrende ind mellem bambushytterne. Drengen ovenpå gav tegn
"Hop op" - og sjældent har jeg været så hurtig
til at blaffe mig et lift. Og vi kunne let og lykkeligt have
fortsat sammen til vores dages ende ind i den tykke jungle.
Men det fik vi ikke lov til, for det skete i de dage, hvor den
slagne guerillahær i Burma kom væltende over floden. Vi var
i området helt op mod grænsen, hvor vejene er så uvejsomme
at ingen turister nogensinde kommer der. Alt var kaos, da FN
prøvede at køre konvojer med ris op til de mange ekstra
munde, der nu skulle mættes i junglen. Skuddene fra kampene
kunne hyppigt høres over floden. Det var frygteligt
deprimerende at opleve verdens længstkæmpende guerillahær
blive knust - thi den startede jo før jeg blev født - og
selvom min entusiasme for den havde været kraftigt på retur
i de senere år med anklagerne om dens finansiering gennem
heroinhandel var den immervæk den eneste slagkraftige
opposition til Burmas blodige militærdiktatur og
umenneskelige afart af socialisme. Men det, der undrede mig
mest ved at opleve den her var, at det selv samme Karenfolk,
som jeg på denne side af grænsen oplevede som noget af det
mest dorske og stillesiddende folk jeg nogensinde havde set,
at det på den anden side af grænsen havde kunnet holde et
helt lands militærjunta stangen i over 48 år. Hvordan kunne
man forestille sig disse savlende, storrygende og opiumsbedøvede
mennesker med deres store hovedbeklædninger skifte deres
lange spyd og manchetter ud med geværer? For mig viste det
endnu engang hvordan vi er produkter af de systemer vi lever i
og de helt uanede kræfter, der ligger gemt i mennesket. Da
jeg opdagede disse helt ukendte sider i disse mennesker, som
jeg i de første dage havde udviklet så stærke fordomme
imod, begyndte jeg at løsne op. Og da jeg senere på sommeren
så "Beyond Rangoon" sammen med min søn i Skotland,
græd jeg næsten af glæde ved gensynet med denne mærkelige
stamme og opdagede at jeg var kommet til at holde af den. Og
da oppositionslederen Aung San Suu Kyi, som filmen også
handler om, dagen efter blev løsladt fra sin lange husarrest
kan det jo nok være at vi jublede, for i vor tids virkelighed
er hendes ikke-volds-politik nok en langt større trussel mod
militærregimet end selv det mest farverige Karen-oprør. Men
kun hvis I og hele verden fortsat lægger pres på. For
ikke-volds-bevægelser som King's og Ghandhis har ikke en
chance mod totalitære regimer, hvis de finder sted i et
glemselens vakuum.
Til 3. del |