Livet i Fåborg
1950-60
Fra vi kom til Fåborg, og til min indsættelse
var der en halv snes dage. Vi fik møbler, billeder og alt
andet på plads i huset, og begyndte at lære byen at kende.
Den viste sig at indeholde mange forretninger
og virksomheder: Der var posthus, telefoncentral, mejeri, kro
og missionshus. Læge og dyrlæge. Brugsforening med en
forsamlingssal i den en ende. Der var købmand, Tatol, bagerforretning,
brødudsalg, manufakturforretning, slagterforretning, posthus,
missionshus, bibliotek, foderstofhandel, cykelsmed, autoværksted,
barber, 2 damefrisører, 2 smedeværksteder, 2 murere, 1 maler, en
skrædder, en skomager, en kørelærer/vognmand, en
dræningsmester.
Jeg cyklede en dag til Årre for at se kirken
og for at hilse på kirkesangeren, førstelærer Knud
Jacobsen. En anden dag til Agerbæk, så kirken og hilste på
kirkesangeren her, førstelærer August Jensen.
Indsættelsen foregik Skærtorsdag d. 7 april.
Provst Kjærgaard, Esbjerg, foretog indsættelserne, for det
skulle ske alle tre steder. I Årre kl.10. Så havde vi
provsten til middag i præstegården. Så Agerbæk kirke kl.
14 og Fåborg kirke kl. 16.
Da vi kom til Fåborg kirke opdagede jeg, at
der ikke var sat frem til altergang, sådan som det var
selvfølgeligt en Skærtorsdag, så jeg sagde det til
kirkesangeren, lærer Poulsen, der udbrød:" Ja, huer æ
a kram?"... Nå, det kom så frem.
Da jeg begyndte på min prædiken, som
provsten nu skulle høre for 3. gang, listede han ud af døren
i koret og gik sig en tur på kirkegården imens.
Efter prædikenen skulle jeg så takke for
indstilling, udnævnelse og indsættelse og sagde så:
Dernæst føler jeg trang til at mindes den mand, som gennem
så mange år med trofasthed og kærlighed havde sin gerning i
denne menighed og med ydmyghed og mildhed her tjente Gud og
mennesker. Måtte noget af den trofasthed og ydmyghed også
præge min færden her i sognene. I har haft en gammel og
erfaren præst, en mand som helt og fuldt havde levet sig
sammen med jer gennem de mange år, og nu kommer vi som helt
unge og fremmede og skal prøve at tage hans gerning op. Vi er
fuldt vel klar over, at det ikke vil være uden vanskeligheder,
både for jer og for os. Men vi beder jer hjælpe os med at
komme igennem de vanskeligheder, der måtte komme, bære over
med os, hvor vi måtte svigte, vejlede os, hvor vi måtte
fejle, give os en plads i jeres kærlighed. Netop denne dag,
hvor vi sammen begynder et liv i menigheden, er jo så stærkt
præget af kærligheden, ikke blot Jesu Kristi kærlighed til
os mennesker, men også den indbyrdes kærlighed mellem alle
dem, som i troen er knyttet til ham. Måtte Jesu bøn den
sidste aften for dem, som troede på ham, at de alle må være
eet, må den opfyldes på os. Det er vel tvivlsomt, om vi
altid vil kunne være enige, vi er og bliver dog stedse
skrøbelige mennesker, der kun ser stykkevis, men måtte vi
dog være eet, een menighed, der kan mødes i lovprisning og
tak til Gud for hans nåde imod os, samles om døbefont og
alterbord, og der ved mødet med Vor Herre Jesus Kristus selv
tage imod hans rige gaver. Ja, så give du da, Gud din nåde
og velsignelse til vor gerning her, at dog noget måtte
lykkes. Lad os da med apostelen tilønske hinanden. Vor Herres
Jesu Kristi nåde.
Om aftenen var der så arrangeret velkomstfest
for os på kroen. Det var menighedsrådene og (efter min
anmodning) kirkebetjeningen med ægtefæller og de præster,
som havde passet embedet i vakancen. Det var kaffebord, salmer
og taler med gode ønsker og forventninger. En af
nabopræsterne, Knud Høgsbro Østergaard fra Åstrup, som
havde været med til indsættelsen i Fåborg, bød mig
velkommen og sagde noget om, at efter det han havde hørt i kirken
i dag, så var han helt tryg ved Fåborg-Årre sognes
fremtid. Det lød jo godt. Han blev også en god kollega, som
jeg havde meget samarbejde med. Hen imod slutningen af aftenen
kom formanden, lærer Poulsen og bad mig om at slutte aftenen
med en andagt. Det var jeg ikke forberedt på, men fik dog en
ide. Så jeg omtalte apostelen Filips møde med den etiopiske
hofmand og dennes dåb. Beretningen slutter med ordene om
denne mand: Han drog sin vej med glæde. Så det spandt jeg
en ende over.
Allerede inden indsættelsen havde vi dog
været til en fest. Det var et sølvbryllup, der skulle holdes
et par dage før. Og sølvbrudeparret var kommet op i
præstegården og havde meget indtrængende inviteret os. Så
vi havde da sagt ja tak.
Heldigvis havde en venlig sjæl fortalt os, at
hvis vi var inviteret til stor fest f. eks. kl. 16, så skulle vi
ikke komme før 17,30. Man havde her den underlige skik, at
man ikke kom til den tid, man var blevet budt, men en passende
tid efter. Og vi lærte snart, at i Agerbæk var en passende
tid 1 time over tiden, i Fåborg 1 ½ time, og i Årre 2 timer
over.
Det var en husmandsfamilie, der holdt
sølvbryllup. Det stod på Fåborg
kro. Der var stor familie,
mange venner og naboer, vel 125 mennesker. Der blev vi jo
rigtig set an, mens vi hilste på folk. Der var jo ikke mange,
der havde set den ny præst.
Vi kom jo til i årenes løb at sidde til et
utal af fester, for præsten var bedt med til alle bryllupper,
sølv- og guldbryllupper. Og i mange år havde jeg ca. 2o-25
bryllupper om året.
Festernes
ritualer
Festerne gik efter et ganske bestemt ritual.
Gæsterne, der var budt, var selvfølgelig nær og fjern
familie, naboer, bydelaug, nuværende og tidligere
tjenestefolk, og mennesker, værten havde siddet i sogneråd,
mejeribestyrelse, hesteavlsforening osv. med. Bydelauget var
ikke socialt lagdelt. Når den store gårdmand havde gilde,
så var også arbejdsmanden, der boede ved siden af, budt med.
Ved bryllupper, sølv- og guldbryllupper og store runde
fødselsdage var præsten og degnen, kirkesangeren, der som
regel var førstelæreren, næsten selvskrevne. Med det store
antal gæster blev festerne som regel holdt på kroerne,
der de første mange år ikke havde spiritusbevilling. De
fungerede nærmest som forsamlingshuse. Værten lejede salen
med tilhørende lokaler. Lejede en kogekone (en
"køks"). Leverede selv varerne til middagen, som
køksen og nogle hjælpere tilberedte. Serveringspersonalet
var som
regel unge piger, naboernes døtre eller
tjenestepiger. En "skaffer" dirigerede slagets gang.
Bød til bords, fik folk placeret, og gik i spidsen for
optoget, når retterne og lejlighedssangene blev båret ind.
Han sørgede for hovedbordet, der altid var placeret foran
scenen, hvor musikken som regel var anbragt. De første år
sad vi som regel på bænke, ofte uden rygstød. Senere fik
kroerne dog anskaffet hæderlige stole. De første år stod
der på indbydelsen: Spisebestik medbringes. Kroerne havde her
så kort efter krigen ikke fået anskaffet det nødvendige
"gaffeltøj". Så det havde man selv med i sin
taske. Det var store lange borde med bordpapir og meget
almindelige tallerkner. Vi fik vand til maden. Det blev
serveret i store mælkeflasker. Naboer og familie havde pyntet
med æresport både ved hjemmet og ved kroen, og rundt omkring
og på scenen.
Menuen var i mange år stort set den samme ved
alle gilder. Suppe, kogt okse og hønsekød med peberrodssovs,
dessert og kaffe. Når suppen var sat på bordet, sang vi
bordvers. Så sagde skafferen: "værsgo", og de, som
sad nærmest ved terrinerne, rejste sig og øste op og sendte
tallerknerne rundt.
Mellem retterne sang vi, dels hjemmegjorte
lejlighedssange, dels af højskolesangbogen eller salmebogen.
I mange år havde folk altid salmebogen med. Et spil kort i
den ene lomme og en salmebog i den anden, så var man
helgarderet og kunne være med.
Det var skik, at først holdt præsten,
derefter degnen tale. Ved en af de første fester, vi var med
til, synes jeg, at tiden, inden de kom med kødet, var ret
lang, så jeg slog på mit glas for at holde tale. Men så kom
skafferen farende og sagde til mig: "Ikke endnu!" Da
vi så havde fået spist kødet, og tallerknerne var samlet
sammen på "højskolemaner" kom skafferen, lagde
hånden på min skulder og sagde: " Nu må du!" og
så kunne jeg fyre min tale af.
Ved det sølvbryllup i Fåborg kan jeg huske,
at jeg begyndte med at sige, at jeg var i en underlig
situation, for jeg var med til fest i kraft af et embede, jeg
endnu ikke var indsat i og hos nogle mennesker, som jeg slet
ikke kendte, og så talte jeg ellers om hjemmet (Ja, hvad
ellers?) ud fra Bjørnsons sang : "Jeg kører frem gennem
strålefryd", og slap vist meget heldigt fra det.
Der var ved disse fester som regel en del
hjemmegjorte sange, ikke alle lige vellykkede med hensyn til
rim og versefødder. Men da der altid var musik til, gik det
som regel. Det var nogle gode musikere dengang, som ikke blot
kunne spille til underholdning i passende styrke og med et
godt repertoire, men som også kunne spille godt til salmer og
sange. Særlig eet orkester fra Agerbæk, Vagn Jensens 3 mands
orkester var berettiget meget populære. Man sagde, at der var
folk, der, når de skulle have bryllup, først bestilte
musikken, så krosalen og så spurgte de til sidst præsten,
om han kunne, og det skulle han jo helst.
Ind imellem var der
så ofte taler. Dengang var der en del, der kunne holde en
tale. Familie, venner, naboer havde ordet. Når kaffen, som vi
fik ved bordet (med gammeldags sukkerkringler til) så var
drukket, skulle telegrammerne læses op. Der kunne godt være
mange. Det var degnens og præstens opgave Vore koner åbnede
dem, så vi bare skulle læse navnene, undertiden en særlig
hilsen. Eet telegram var vigtigt, det hvorpå alle navne på
gæsterne, der havde bidraget til fællesgaven, stod. Folk
skulle høre, at deres navn var med. Så blev der omsider sagt
velbekomme. Men det havde også undertiden taget en 3 timer.
Så blev salen ryddet, folk gik ud for at strække benene lidt.
Mange søgte hurtigt ned i de andre rum i kroen og fik kortene
frem. Og nogle blev siddende der resten af aftenen og tævede
i kortene. Det var ikke småting, der blev spillet om. Og ikke
alle var lige gode, så nogle satte mange penge til, og det
kunne undertiden ses på hjemmene, at til fornyelser var der
ikke rigtig blevet. Et par store gårdmænd havde faktisk spillet
deres gårde væk. Værst til at spille højt spil var de i
Årre.
I pausen gik undertiden de nærmest boende
hjem, tog nogle venner med sig og hyggede sig der. På den
måde fik vi en vennekreds, idet snart den ene familie, snart
den anden inviterede os med hjem, hvor vi så fik en drink
eller to, en øl, et par snapse eller andet godt. Det var
lærer Teglgård, gårdejer Kristoffer Jørgensen, kromanden
Alfred Brosbøl, dyrlæge Nymand, læge Munk, centralbestyrer
og kirkebetjent Hans Hermansen. Det var en god vennekreds, vi
på den måde fik i Fåborg. Her kunne vi rigtig hygge os,
være trygge for at ikke alt, hvad der blev sagt, blev
refereret over hele sognet.
Men jeg må tilstå, at sommetider under et
gilde hyggede vi os så længe, at vi ikke nåede at komme
tilbage,
før brudedansen var overstået. Så sneg vi os så ubemærket
som muligt ind i salen. Det var lidt pinligt.
Efter pausen begyndte man så med brudedansen.
Alle gæster gik i march rundt i salen, og når musikken slog
over i brudevalsen, dansede brudeparret alene rundt på
gulvet, mens alle andre trak tættere og tættere sammen om
parret, til de til sidst var fuldstændigt omringede,
hvorefter de kyssede hinanden, og det hele opløstes i latter
og klap. Så dansede alle. Det kunne der godt gå et par timer
med. Til sidst var der natmad, ofte stuvet hvidkål med
frikadeller serveret i et tilstødende lokale i holdvis. Det
skete, hvis det var et meget festligt gilde, at vi blev til
natmaden, men ofte var gilderne om lørdagen, så tog vi hjem
ved 11-12-tiden. Det var jo ret tit, vi var af sted. Og der
var også et arbejde, der skulle gøres næste dag. Men det
skete da af og til, at både Teglgårds og vi blev til langt
ud på natten ved sådan et sommerbryllup. Det kunne være
noget ud på de små timer, og det for længst var blevet
lyst, inden vi kom hjem. Og så mødtes Teglgård og jeg ved
kirken kl. 8 næste morgen og holdt gudstjeneste i håb om, at
ingen kunne mærke på os, at vi havde turet bondebryllup den
hele nat.
Var det unge fra hjem, der hørte til Indre
Mission var festen noget anderledes. Der var som regel ingen musik, måske en der
spillede på klaveret under middagen. Men salmer og sange og
alvorlige taler med påmindelser ikke blot til brudeparret, men
os alle om omvendelse og troende liv. Her var der som regel
mange taler bygget over eller udmundende i et eller andet
skriftsted. Og holde taler kunne missionsfolkene, ofte alt for
lange. I Fåborg var der en gammel gårdmand, Iver Kristian
Frederiksen. Han kunne holde en tale, men han kunne ikke blive
færdig, så når han slog på sit glas for rejse sig, sukkede
vi mere eller mindre hørligt, for vi vidste, at det kunne
tage sin tid med mange skriftsteder og alvorlige formaninger.
Det kunne være noget af en prøvelse at sidde og høre på. I
pausen sad man så pænt og snakkede, indtil der blev dækket
op igen, til natmad, der så afsluttedes med en andagt.
I Årre var den afgåede førstelærer, lærer
Thomsen undertiden med til gilderne. Han var ikke missionsmand, men kunne lide at (høre sig selv) tale. Og han rejste sig først hen imod
slutningen af middagen, når vi andre syntes, at nu havde det
varet længe nok. Han var velbevandret i verdenshistorien og
litteraturen. Ved et bryllup, hvor brudgommen hed Karl, talte
han om alle de konger i verdenshistorien, der havde heddet
Karl, eller i hvert fald mange af dem. Det blev efterhånden
ret så vidtløftigt, og folk begyndte efterhånden at
småsnakke alt imens.
Først et stykke op i 60'erne fik kroerne
spiritusbevilling. Indtil da havde vi måttet nøjes med vand
på bordene. Da vinen begyndte at holde sit indtog, var det
selvfølgelig kun et par enkelte glas, man fik, men
efterhånden tog det fart, så det blev både hvidvin, rødvin
og sommetider også dessertvin. Så regnede vi med, at nu blev
det så dyrt at holde gilde, at antallet af gæster blev meget
mindre. Men det ændrede sig nu ikke nævneværdigt. Det var
meget ofte og er stadig fester med 100-125 gæster. Man
undrede sig ofte over, at folk havde råd til det. Sommetider,
når det var en familie, der sad hårdt i det med gården, sad
man der med en lidt dårlig samvittighed, når vi kunne regne
ud, at der var optaget et nyt lån i gården eller skrevet
under på en veksel, for at en datter kunne blive gift med
ligeså stort bryllup, som den velbeslåede gårdmands.
Selv ved bryllupper indenfor Indre Mission kom
der efterhånden vin på bordet. Først et enkelt glas, men nu
ikke sjældent med hele udtrækket, endog med musik, ja,
sågar dans. Endnu mens der ikke var bevilling på kroerne
skete det ofte, at der i en pause i dansen, blev sat en kasse
øl ind midt på gulvet, hvor man så kunne forsyne sig.
Efterhånden var det ikke længere som
forsamlingshusfester, gilderne blev holdt. Så blev det
kroerne, der stod for arrangementet.
Ved et enkelt bryllup i Årre var der
hornorkester, der tog imod ved kirken og efter vielsen gik i
spidsen for hele følget op til kroen og gav nogle numre der.
Det var almindeligt, at brudeparret efter
vielsen kørte til fotograf i Varde, Grindsted eller Esbjerg,
og var det en lørdag med mange bryllupper andre steder, kunne
det godt tage sin tid, inden brudeparret kom tilbage, så
festen kunne begynde. Det kunne tage op imod 2 timer, hvor man
så gik bare og ventede.
|