Anmeldelse i
Berlingske Tidende 2. oktober 2009

Legendariske hjerter

Kunstanmeldelse: Tro, håb og kærlighed - Jacob Holdts Amerika, Louisiana, Humlebæk; Krass Clement: Indstillinger, Nivaagaards Malerisamling

Krass Clement og Jacob Holdt har begge brugt mere end 30 år af deres liv på at tage gribende fotografier af deres medmennesker. Nu er de begge udstillingsaktuelle i Nordsjælland på henholdsvis Nivaagaard og Louisiana.

TRO, HÅB OG KÆRLIGHED - JACOB HOLDTS AMERIKA: Louisiana, Humlebæk. Åben tirsdagefredage 11-12, lørdage-søndage 11-14. Til 7. februar.

KRASS CLEMENT: Indstillinger. Nivaagaards Malerisamling, Nivå. Åben tirsdage-fredage 12-16, lørdagesøndage 11-17. Til 29. november. Udstillingen vises efterfølgende på Vendsyssel Kunstmuseum fra 15. januar til 14. marts 2010.

5 stjerner ud af 6

Der er indtil flere seværdige fotoudstillinger i hovedstadsområdet.

På Det Kongelige Bibliotek kan man se Henrik Saxgrens inciterende billeder af noget, der ligner skulpturer, men ikke er det. Karen Blixen Museet i Rungsted udstiller Torben Eskerods fascinerende fotografier af dødsmasker. Nivaagaards Malerisamling præsenterer udvalgte serier af Krass Clement, en af de helt store fotograferende billedkunstnere herhjemme, og i dag åbner Louisianas Jacob Holdtudstilling.

Der er et stop på Kystbanen mellem Nivaagaard og Louisiana, men der er en verden til forskel på Jacob Holdt og Krass Clement.

Der er også nogle ligheder, og lad os tage dem først. Begge opsøger med forkærlighed randområder og udkantsskæbner og fastholder dem med stor solidaritet, ømhed og respekt for medmennesket.

Jacob Holdt har siden 1970erne med forkærlighed taget billeder af den amerikanske underklasse fra hjemløse i storbyerne over misbrugere og den kriminalitet, misbruget fastholder dem i, til fattige der lever i usle skure ude på landet. Jacob Holdt er også en beundringsværdig og en bemærkelsesværdig skikkelse på den måde, at han i lange perioder har delt levevilkår med mange af de mennesker, hvis frygtelige skæbne han har fastholdt i sine stærke fotografier. Han har ganske vist haft muligheden for at rejse væk og hjem og få et bad og en ren seng at sove i, en ny tilværelse i et land langt væk fra de amerikanske ghettoer, det er rigtigt, men han har gjort sig den anstrengelse for alvor at lære de mennesker at kende, hvis liv han - som den fremragende formidler han er - fortæller verden om.

Han skildrer et liv, man også kan møde blandt misbrugere på de københavnske gader, men han gør det med stor kærlighed, og det påfaldende er, at Jacob Holdt formår at gengive den smerte, der er i disse menneskers liv. Jacob Holdts billeder virker gennem deres insisterende motivkreds, deres overvældende størrelse og antal - og udstillingen på Louisiana er et møde med nogle gribende billeder, vi helst vil glemme.

Tågernes fotograf

Hvad Jacob Holdt derimod ikke er, er billedkunstner, sådan som han ofte selv har påpeget det. Der er mange af billederne på udstillingen, der er meget, meget gode og beskåret eller komponeret på en måde, der kan give dem deres ikonagtige status. Men Jacob Holdts ærinde er et andet end mange af de store dokumentaristers, hvis mesterlige fodspor, han går i. Han eksperimenterer heller ikke med formen. Det interesserer ham tydeligvis ikke.

Det interesserer derimod Krass Clement, der er billedkunstner med stort B. Hos ham ser man formundersøgelserne og forandringer i udtryk fra motivkreds til motivkreds. På udstillingen i Nivaagaards Malerisamlingen er portrættet bogstavelig talt sat i centrum i den midterste særudstillingssal som et galleri, der mere eller mindre direkte har en forbindelse til portrætgenren i maleriet, som Nivaagaard rummer så mange fine eksempler på. Krass Clement monumentaliserer i sine portrætter såkaldt helt almindelige mennesker, som han har truffet på Roskilde Festival eller en af de færger, der engang bandt riget sammen. I de mennesker møder man glæde, tvivl, ro, afklarethed, hovmod, ensomhed, indifference og alle de følelser, man kan møde i såvel maleriet som i vores alle sammens hverdag på vej gennem samfundet. Krass Clements portrætter skærper opmærksomheden over for omgivelserne.

Mest magtfulde er imidlertid hans sort/ hvide billeder. Det var det udtryk, der var hans foretrukne gennem mange år, og her har han af motivisk begrænsede midler skabt store værker. Krass Clement er nattens og regnens mesterlige fotograf. Han er den, der med forkærlighed fastholder provinsbyens forblæste og stort set forladte hovedgade i nat og tåge. En hyrevogn i mørket på en byggetomt med et neonskilt som pejlemærke, en etageejendom uden lys i vinduerne. Det er ensomheden blandt mennesker og melankolien i hverdagen. Det er billeder, der rammer os, fordi fortiden alligevel ikke er så langt borte, som vi undertiden tror.

tow@berlingske.dk

Billedet på forsiden: Udsnit af Jacob Holdts foto med teksten: »87-årig kvinde, som jeg ( JH) kørte til Arizona, hvor hun ønskede at dø. Men hele vejen sad hun med pistolen i hånden af angst for mig.« Tuskgee, AL. 1975 Fra Lousianas katalog: »TRO HÅB OG KÆRLIGHED, JACOB HOLDTS AMERIKA.

Fakta: KRASS CLEMENT

Født i 1946, Uddannet filminstruktør, men har siden slutningen af 1970erne arbejdet med fotografi. Det er blevet til få fremragende udstillinger men til gengæld 18 bøger, der hver for sig er fortællinger om menneskelige grundvilkår.

Fakta: JACOB HOLDT

født i 1947. I første halvdel af 1970erne vagabonderede og fotograferede han sig gennem store dele af USA og skabte sin bog og sin foredragsrække, »Amerikanske billeder«, der har været vist både her og i USA.

Billedtekst: Udsnit af Krass Clements skildring af Roskilde Festival. Foto fra kataloget, der er udgivet i forbindelse med udstillingen på: Nivaagaards Malerisamling og Vendsyssel Kunstmuseum

Tilbage til norske anmeldelser

Copyright © 2009 AMERICAN PICTURES