|
Interview i Weekendavisen 31. januar 1997
Vreden fra ghettoen
Volden fra især anden generations
indvandrernes side er blevet et politisk tema i kampen om stemmer. Men
i stedet for hårdere straffe må danskerne hellere bekymre sig om at
give de unge håb.
Af CLAUS
CHRISTOFFERSEN
DET er ikke kun det 40
centimeter lange flettede skæg,
der gør fotografen Jacob Holdt
til en ikke helt almindelig
dansker. I fem år lykkedes det
ham at overleve som vagabond i
USA's værste slum uden at
komme nævneværdigt til skade.
På sin rejse gennem det sorte
Amerika stiftede han
bekendtskab med de processer,
der skaber vold og racisme, og
som han i de sidste 20 år har
turneret rundt med og
viderebragt i forbindelse med
diasshowet "Amerikanske
Billeder".
Hans forståelse af voldens
årsager fik ham til at reagere en
smule anderledes over for den
umotiverede vold, da den ramte
lige ind i hans egen tilværelse.
En søndag eftermiddag i
sommeren 1995 blev hans søn
helt umotiveret overfaldet af en
indvandrerbande af pakistanske
og tyrkiske unge fra Nørrebro
med knive og pistoler.
Jacob Holdt fortæller om
episoden:
"Efter at chokket, over hvor
let min søn kunne være blevet
dræbt, havde lagt sig, var jeg
mest rystet over på hvor kort
tid, vi midt i Europas velfærd
og tryghed har fået skabt
nøjagtig de samme
vredesmønstre blandt
indvandrerne, som jeg kender
fra Amerikas sorte ghettoer.
Det var et udtryk for, at
vreden fra ghettoen var
kommet".
"Vi var som forældre
forfærdede, og reaktionen var
klassisk: "Nu må vi se at flytte
ud til de tryggere
forstadskvarterer". Straks
efterfulgt af fornuften: "Nu
må vi se at gøre noget ved den
stigende ghettoisering af indvandrerne". Herefter måtte
vi begge le over
inkonsekvensen i de to
sætninger og over hvor let og
menneskeligt det er at havne i
racismens reaktionsmønstre".
"For var der noget, vi
vidste efter vores år i USA, var det naturligvis, at der
intet godt kommer ud af at
skabe yderligere vrede hos
de udskudte gennem vores
personlige og aktive ghettoisering af dem. Ghettoer
skabes altid af ydre kræfter, hvad enten de er sorte i
USA eller muslimske i
Europa, selvom alle altid er
overbeviste om det modsatte mens processen sker."
Ghettoisering er det underliggende tema, når Jacob Holdt taler om volden og
indvandrernes aktuelle problemer i det danske samfund.
"Vi ser en stigning af volden blandt de
unge indvandrere i Danmark, og det ligner det, der sker mellem sorte og hvide i
USA. Man skal bare huske på, at det intet har med race, religion, nationalitet
eller noget som helst andet at gøre. Det skyldes undertrykkelsesmønstre
fremkaldt af en dybere smerte i samfundet."
Ifølge Jacob Holdt har den stigende smerte
noget at gøre med den måde, hvorpå vi integrerer indvandrerne i Danmark.
"Regeringen snakker meget
om at gøre noget ved den
stigende vold. Nu skal vi have
støttepædagoger ind i
indvandrernes koncentrationer.
Men volden er jo et resultat af
deres fornemmelse af, at de er
fuldstændig udstødte af
samfundet. Det er vold at lade
dem vide fra barnsben af, at de
ikke har en chance. Der oplever
jeg den samme smerte som i
USA, hvor de sorte altid får at
vide, at de ikke dur".
Den værste racisme er
ifølge Jacob Holdt ikke den
åbenlyse racisme i form af de
støjende racister, men
derimod den almindelige
danskers liberale form for
racisme.
"Det kommer for eksempel til
udtryk i form af vore undvigelsesmanøvrer, som netop
skaber ghettoen både psykisk og
fysisk. Psykisk når man nægter
dem adgang til diskoteker eller
vælger at praje en anden taxa,
fordi der sidder en indvandrer
bag rattet, og fysisk når man
vælger at flytte væk fra de
områder, hvor indvandrere og
flygtninge typisk har råd og
mulighed for at bo".
Men nogle danskere ville
sikkert sige, at indvandrerne
ghettoiserer sig selv?
"Ja, det siger europæerne i dag
om indvandrerne, men at dette
udsagn er et falsum viser
indvandrernes situation i USA.
Her inviterer de hvide
amerikanere indvandrerne ind i
de bedste kvarterer, skoler og
stillinger, hvorved de på kort tid
bliver superamerikanere i kultur,
sprog og tænkning. De selv samme muslimske eller
asiatiske nationaliteter er vi med
vores afvisende racisme i Europa
i stand til at låse fast i deres
oprindelige kulturmønstre. Helt
til det punkt, hvor de til sidst
ikke ønsker at integreres i vores
kolde fællesskab, hvorefter vi bebrejder
dem, at de ikke vil integreres".
"At amerikanerne er i stand
til at give deres indvandrere en
menneskelig velkomst, mens det
ikke lykkes for os, skyldes
naturligvis ikke, at de er bedre
end vi er. Efter min mening
skyldes det udelukkende, at de
allerede har en syndebuk for
deres dybere smerte, nemlig de
sorte, mens vi i Europa af
mangel på bedre dæmoniserer
indvandrerne".
"Når jeg fortæller mine
amerikanske elever, at vi i
Europa har skabt så voldsom
vrede i vore unge indvandrere,
at de nær tog livet af min søn,
har de svært ved at tro mig. De
forbinder nemlig vrede og den
medfølgende vold og
kriminalitet med sorte ghettoer,
mens de ser indvandrerne for sig
som gode amerikanere, der
uddannelsesmæssigt, økonomisk
og socialt endog klarer sig bedre
end gennemsnitshvide.".
Racister er ikke onde
mennesker
Virkeligheden er for Jacob
Holdt ikke helt så enkel,
som mediernes sædvanlige sorthvide opfattelse af godt og ondt,
racist eller antiracist.
"Alle er præget af racisme. Jeg har aldrig set det som noget
negativt at være racist, da det
er noget man ikke kan gøre for. Jeg føler derimod, man må tage
ansvar for det og erkende, hvor
destruktivt det er over for
andre mennesker. Racisme er
en måde at afreagere sin egen
smerte ud mod andre på", siger
Jacob Holdt, og fortsætter:
"Racisme har ikke
umiddelbart noget med
indvandrere at gøre, men er
noget inde i os selv. Jeg føler
ikke, den værste racisme kommer til
udtryk i de områder, hvor jeg ser
mange indvandrere. Det gør den
derimod ude blandt mine gamle
venner på landet, hvor de stort
set ingen indvandrere har. Der
er det selve ideen om
indvandreren, der er det
centrale".
I Jacob Holdts tankeunivers
må man aldrig bebrejde nogen,
at de er racister, for det er ikke
deres eget valg. De har i
barndommen ikke haft
mulighed for at udvikle
tolerance og positiv interesse
over for medmennesket.
"Skrammerne fra opvæksten,
følelsen af egen utilstrækkelighed og de små
daglige nederlag øger vores
behov for at tænke negativt om
andre. Det eneste håb for at
komme racismen til livs er
derfor at arbejde med de dybere
smertemønstre i os selv, som får
os til at afvise indvandrerne".
"Det er indlysende, at vi kun
kan hjælpe hinanden ud af vores
lidelsesmønstre, når vi har det
godt med os selv og derfor har
det fornødne overskud.
Mennesker, der har det godt
med sig selv, ønsker ikke at
skade andre, slå andre ihjel eller
blot tænke dårligt om andre. Jeg vil kategorisk hævde, at kun
mennesker i dyb smerte er i
stand til det, fordi alene et
sådant udgangspunkt giver os
håb om at kunne komme
undertrykkelsen til livs".
Vagabondering
som kald
Håbet og troen på det gode i
mennesket kommer ikke ud af
den blå luft, men ud af fem
generationers præsteuddannelse.
Det var derfor en skuffelse for
familien, da Jacob Holdt valgte
ikke at blive præst og dermed
brød familietraditionen.
"Jeg har brugt meget af mit
liv på bare at flygte fra
ophobede problemer ud ad
landevejen. Det var en flugt fra
at tage en høj uddannelse på
universitetet som jeg vidste, at
jeg ikke kunne klare, men det var også en anden måde at nærme sig
virkeligheden på. For mig er det at vagabondere et kald. Jeg udfylder en rolle,
det moderne samfund har stærkt brug for at nogen påtager sig: at være noget
for de ensomme og trængende. Netop som vagabond har man frihed, energi og tid
til at være menneske over for hvert individ, man møder."
I dette lys er springet ikke så langt til
præstegerningen og missioneringen.
"Jeg kan i dag se, at jeg ikke har taget
springet, da det er en videreførelse af det præsteriet stod for. Drivkræften
i mit arbejde er sikkert et eller andet kompleks over at skulle redde andre
mennesker. Det ligger i præstekaldet og i en langvarig præsteopdragelse. Jeg
har således altid fået at vide, at det var et kald at blive
præst, og da jeg ikke kunne
leve op til det på anden vis, så
var vagabonderingen
løsning".
Jacob Holdts præsteopdragelse og hans opfattelse af, at
medmenneskeligheden i det
nære er afgørende, skinner
også igennem i hans tanker
omkring demokratiet.
"Jeg er glad for at se, at Hal
Koch i sin bog 'Hvad
demokrati?' fra 1945 brugte
ordet vækkelse, forstået som den
vækkelse der sker i den
medmenneskelige kontakt, da
demokrati begynder og ender i
det nære med vore nærmeste.
Hvis vi skal i undgå, at
demokratiet blot bliver et
spørgsmål om flertalsafstemninger, må der en vedvarende vækkelse til. En
sådan
kan komme til udtryk over for
naboens mishandlede barn
både før og efter, at det
udvikler sig til Ku Klux Klan,
nazist eller massemorder, med
andre ord den lille racisme, og
over os selv: Os der i kraft af vores majoritet og magtposition
udgør den store racisme, som
udøver voldsom og uigenkaldelig
skade på målgrupperne ved at
udelukke og ghettoisere dem og derved undergraver og ødelægger vort eget
I
samfund.
Og som derfor er den absolut største trussel mod demokratiet overhovedet".
"Intet er mere
ødelæggende for et sundt
demokrati end borgere, som
føler si trængt op, med
ryggen muren og stemmer i frygtmønstre. Dette sås blandt
andet ved forrige års kommunalvalg i Norge, hvor et vietnamesisk bandemord til
valget i Oslo gav Fremskrittspartiet 25 pct. af
stemmerne der".
"Mit håb er, at der med
kommunismens fald, og for
mange dermed den blind
naive tro på 'det gode
system', som en gang for alle
ville kunne helbrede alle lidelser, vil være større forståelse for, hvordan man
aktivt kan arbejde med menneskelig smerte, før den bliver til en truende
kræftknude for demokratiet. Ikke oppefra i store politiske fantasisystemer, men
netop nedefra i det nære arbejde med det enkelte menneske."
Copyright © 2003
AMERICAN PICTURES
|
|