|
Berlingske Tidende Søndag 27. maj 2007
Manden der
ikke vil
kaldes hippie
"Jeg er stadigvæk forelsket i Pia Kjærsgaard"
Manden der
ikke vil kaldes hippie er blevet 60 år og kan i år fejre
30-års jubilæum med bogen Amerikanske Billeder. Præstesønnen
der i en generation har prædiket nærvær og kærlighed
fortæller om selv at svigte, sin kærlighed til racister, de
vigtige ungdomsoprør og at se sine venner dø.
Af Kristoffer
Zøllner Foto: Søren Bidstrup
Jacob Holdts
liv har været en fiasko. For der er stadigvæk racisme i
verden. Manden med det flettede skæg, de fleste voksne
danskere kan huske fra lysbilledshowet Amerikanske Billeder,
har brugt sit liv på at bekæmpe racisme med nærvær og
kærlighed, og præstesønnen fra Vestjylland har været vidt
omkring siden han som 23-årige tog til USA, hvor han
blaffede 200.000 kilometer som vagabond, solgte sit blod for
at overleve og blev verdensberømt med sin fotobog om de
fattige sorte. Siden har han indædt forsøgt at bekæmpe
racisme i både USA og herhjemme. Han har levet sammen med
ludere, gangstere, massemordere, crack-dealere, Ku Klux
Klan-ledere, incest-ofre, voldtægtsforbrydere, alkoholikere,
white trash og narkomaner, men har aldrig mødt et ondt
menneske, siger han.
I anledning af
sin fødselsdag åbner han i næste uge en ny fotoudstilling:
"Ghettoen i vore hjerter" om både den racisme, Holdt har
mødt på sine rejser i USA, Bolivia, Kosovo og Haiti, Namibia
og Uganda,
men også den racisme, han har set blive tydeligere
herhjemme. For kampen stopper aldrig. Der er altid en
racist, der kan omvendes, mener han, og der er altid en
familie i sumpene i New Orleans, som skal besøges og have
nærvær og omsorg. Hans hjemmeside som hver dag opdateres
består af imponerende 22.000 sider og hans historier
strækker sig fra vagabond-tiden i 70’erne, berømmelsen i
80’erne, KGB-anklager i 1990’erne og i dag den nye kamp mod
den hjemlige racisme og Dansk Folkeparti. Men selv om han har været inviteret til
middag med Præsident Carter, lavet
film med Lars von Trier, holdt foredrag hos Jane Fonda,
omvendt en Ku Klux Klan-leder, talt til Dalai Lama og set
mennesker blive skudt for sine øjne, så er han i
virkeligheden dovent anlagt.
I den
to-etagers lejlighed i Nyboder bugner reolerne af bøger,
væggene er tapetseret med malerier og fotografier, og de
rummelige sofaer og stole står klar til at modtage de mange
hundrede venner og bekendte, som der hele tiden kommer flere
af. De to voksne børn er begge ude i verden et sted, og i
stedet bor der i øjeblikket en flygtning fra Senegal og en
pige fra det tidligere Østtyskland i gæsteværelserne.
"Mit liv er en
åben bog", har Holdt flere gange sagt, og det har hans kone
gennem 30 år, Vibeke, ikke altid fundet lige så sjovt som
sin mand. Så han er begyndt at holde lidt mere igen, sige
nej en gang imellem og dæmpe trangen til at fortælle hvem
som helst om hvad som helst. Men det kan være svært, når ens
motto i snart 40 år har været at sige "ja" til livet med alt
hvad det bringer.
"Du kan jo se
hvordan jeg lever mit liv i dag" siger han og slår ud med
armene i spisekøkkenet, hvor bjælkerne står frit, vandet
bliver kogt på en gammeldags elkedel på gaskomfuret, og der
ligger Newsweek og andre internationale magasiner på bordet.
"Jeg kæmper
hårdt imod at min kone skal få vores hus i Bo Bedre, så
derfor lader jeg møblerne stå slidte. Det er en lille kamp,
vi kæmper", siger han, selv om både en fladskærm, computer
og B&O fjernsyn har sneget sig ind blandt de gamle møbler.
"Min datter er lige nu i Guatemala for at lave
frivilligt arbejde, og hver dag går vi og ryster af skræk,
for hun er ude for det ene voldelige overfald efter det
andet. Jeg har sagt til Øksnehallen, at hvis der sker noget
med hende inden åbningen af udstillingen, så ryger den på
gulvet. Hun er lige gået ud af gymnasiet, og det er det
første hun oplever og det er virkelig dramatisk," fortæller
han.
Hans søn på 27, hedder
lige som resten af de førstefødte Holdt-sønner, også hedder
Jacob til fornavn, men kaldes ved sit mellemnavn, Daniel.
Han
fik sin trang til rejsestøv med i sutteflasken og er blevet
"grundigt indoktrineret", når det handler om at rejse.
"Hvis jeg skal
være lidt stolt, så tog jeg ham som to-årig med og blaffede
hele vejen rundt i USA, og det
er måske grunden til at han i dag selv blaffer hele jorden
rundt. Lige efter skolen tog han hele turen til Shanghai og
vi kunne se på hans konto, at han kun havde brugt 600 kroner
på hele turen. Han kom helt gratis igennem Iran."
Som 16-årig
blev Daniel overfaldet af en indvandrerbande i København.
Men på typisk Holdt-maner, tog faren sin cykel og kørte til
Nørrebro for at finde overfaldsmændene og tale med dem.
"Det var en
pakistansk bande, der havde overfaldet ham, så han ville
gerne til Pakistan og det er jo på den både, man heler de
sår, man får efter en smertensoplevelse. Ved at kaste sig ud
i kontakt med de folk. Han oplevede gæstfriheden i hele den
muslimske verden, hvor man kan rejse uden at bruge en øre.
Og så kom han hjem og kunne ikke forstå, hvorfor danskerne
ikke kunne vise den samme gæstfrihed over for indvandrerne.
Desværre kan han ikke finde ud af at tage en uddannelse,
fordi det er så spændende at rejse rundt i den brogede
verden," fortæller Holdt om sønnen.
"Jeg har ikke
ambitioner om deres karrierer, men jeg håber da, at de får
meningsfyldte liv og at de vil arbejde for noget socialt i
samfundet. Og det synes jeg allerede nu, at de viser tegn
på. Min søn gjorde selv oprør i sine tidlige år. Det var
noget med at løbe ud af bagdøren om natten og male graffiti
og høre hiphop. Fordi jeg inden han var tre år gammel
blaffede rundt med ham i ghettoen, kunne jeg se hvordan han
hele tiden blev draget mod noget, der handlede om den sorte
verden med hiphop og rap. Han havde Danmarks største samling
af rapmusik og identificerede sig meget med den sorte vrede.
Men hvor var så den forstående far? Ingen steder. Jeg gik
bare op og malede med spraydåse på væggene og hans fjernsyn, hvis han havde været ude og
overmale S-tog. Og det var jo ikke den bedste pædagogiske
tilgang, "fortæller han om sin søns eget ungdomsoprør.
"I et samfund
handler det om at skabe ventiler for den ungdomsvrede, vi
har haft siden tidernes morgen. Jeg har stemt
Socialdemokratisk hele mit liv, men da Ritt Bjerregaard
stillede sig op og sagde, at hun ikke ville finde sig i de
unge fra Ungdomshuset, fik jeg nok. Så gik jeg ind på
Rådhuspladsen for at demonstrere, og der mødte jeg min søn.
Jeg kunne se, hvor glad han blev for at jeg var der til at
støtte dem, og jeg tænkte, at noget må jeg da gøre rigtigt,
siden jeg kan være der, på et så vigtigt tidspunkt i hans
liv."
Det har han
ikke altid været. Da hans datter
blev født nåede han
hjem i sidste øjeblik, og de mange ophold i USA har mange
gange været på bekostning af nærværet med familien hjemme i
Nyboder.
"Jeg kan
prædike om omsorgssvigt og om at give kærlighed til børn.
Men er der nogen der ikke har kunnet leve op til det, så er
det jo mig selv. Min kone syntes simpelthen at jeg
negligerede mine egne børn, og så begyndte jeg at trappe
ned. Men dengang troede jeg også, at jeg kunne redde hele
USA. Vi har jo masser af den slags præster i kirkerne: Man
skal elske sin næste, men hvem gør det? Det har hele mit
liv været et problem. Jeg arbejder med at give kærlighed til
nazister og Ku Klux Klan, men spørger du min familie, om jeg
selv kan leve op til det,
får du nok et andet svar. Ikke fordi jeg har gået og banket
dem ligesom dem fra Ku Klux Klan har fået bank hele deres
barndom. Jeg tror ikke der kommer KKK-medlemmer ud af mine
børn," siger han og
fortæller om sin egen opvækst som præstesøn i den lille
landsby Fåborg i Vestjylland.
"Til min fars 70-års fødselsdag klagede jeg over, at han
ikke var særlig nærværende, men det var min fars far heller
ikke, og jeg kan se, at det er de samme problemer, jeg har,
og det kan gå videre til min søn. Min far var jo lidt på samme måde den fjerne præst, der stod
og prædikere kærlighed, så det er faktisk gået lidt i ring.
Men min far var der, når det gjaldt, og der er mange måder
at vise kærlighed på. Man kan blandt andet gøre det ved at
skabe nogle rammer som er produktive. Det burde være blevet brudt, jeg har prøvet på
det, og jeg er meget bevidst om det. Men hele tiden er der liiige en journalist der ringer, og jeg skal liiiige ned og
lave et show i Schweiz, og så ender man med at svigte. Til
gengæld tror jeg nok, at jeg skal komme efter det, når der
en dag kommer børnebørn," siger han.
Når han snart
fejrer sin 60-års fødselsdag har han inviteret alle dem han
kender og har kendt hele sit liv. Lige fra den første
skolelærer, han havde i 1. klasse.
"Som præstesøn på landet får man også meget kærlighed fra
sognet, og det er med til at forme en. Når de fattige sorte
har spurgt mig om de kunne have rejst rundt som vagabond
lige som jeg, så siger jeg til dem, at jeg ikke tror det,
fordi man skal have en vis portion kærlighed med sig
hjemmefra."
Jacob Holdt er
forkølet og forklarer med sine store armbevægelser, som får
træstolen til at knirke, når han rokker frem og tilbage, hvordan
han føler sig spærret inde i sit eget hoved. "Mit hoved er
en ghetto", som han siger. Og selvom han som sædvanlig har
sagt ja til mere end han kan overkomme og meget hellere
ville være taget i sommerhus for at forberede sin
udstilling, føler han sig alligevel forpligtet til at tale
om de mange ting, han synes er så vigtige. Racisme,
ekskludering af fremmede, ghettoisering og alt det andet,
som han føler han har fået lidt indsigt i gennem 25 års
intensive racismekurser i amerikanske universiteter.
"Racisme består
i, at man tænker bebrejdende om andre og finder fejl hos
dem. Løsningen på racisme er fællesskab med dem man tænker
negativt om," gentager han som et mantra.
"Hver eneste
dag når man åbner aviserne finder politikerne fejl hos muslimerne og det er
jo som klassisk antisemitisme sådan som vi kender det mod jøderne.
Racisme sat på formel er Fordomme + Social afmagt. Ghettoerne både
herhjemme og i USA skabes ved at man "i
kærlighedens navn" tager sine børn ud af skolerne, for at
beskytte dem mod det, man selv frygter og flytter længere
fra visse kvarterer. At man kort sagt ikke vil blande sig
med de uønskede, som derved
skubbes ind i større og større ghettoer. Og man
retfærdiggør det med, at ens børn ikke skal have en dårlig
uddannelse," siger han og retter på sin lange skægfletning,
som har i 30 år har været hans image, siden en veninde
flettede den på den første USA-tur.
Selvom hans kone i
årevis har brokket sig over den og spurgt hvorfor han ikke
kan se ordentlig ud, har han beholdt den som en
"tolerancemåler". Hvis folk kan acceptere den, kan de
acceptere meget.
"Jeg har lært, at hvis folk
får indre aggressioner eller distraheres af mit skæg, så har
de i reglen også fordomme
mod andre gruppers særpræg.
Det har aldrig skabt problemer i USA. Det skete først da jeg
kom hjem og to gange blev overfaldet af fulde knivmænd. I
USA havde jeg været i de værste kvarterer og aldrig oplevet
aggressioner. På det
personlige plan er amerikanerne meget mere tolerante og
positivt nysgerrige overfor medmennesker end danskerne.
Der er utroligt meget smålighed i
Danmark i de her år. Man kan ikke engang klare
Ungdomshuset og Christiania,
forskelligheder skal udjævnes, og vi kører hetz
mod tørklæder," siger manden, der samtidig påstår, at han
har et svagt punkt for Pia Kjærsgaard - så meget at hans kone
nærmest har været jaloux.
"Man kan ikke
forklare kærlighed," siger han med et smiley-smil og et
jeg-kan-ikke-gøre-for-det skuldertræk.
"Igen i går så
jeg hende tale om tørklæder, og der er altså et eller andet
over hende, det må jeg indrømme. Det tog mig faktisk lang
tid at finde ud af, at hun er godt gift og indtil da gik jeg
jo med forhåbninger. Jeg har altid elsket racisten, for det
skal man, og hun minder mig om mange af dem, jeg mødte i
sydstaterne med vredladne
fordomme overfor de sorte og de
homoseksuelle. Hun er en meget kategorisk type, og da jeg
selv er meget vag, bare flyder med og siger ja til det hele, beundrer jeg sådan en
som hende. Men jeg må sige, at jeg senere blev rigtig
forelsket i Søren Espersen, som jeg har en meget varm dialog
med. Vi var i gang med at skrive en bog sammen, indtil vi begyndte at
skændes for meget. Der er et eller andet med ham og mig. Vi
er stadigvæk rigtig gode venner, men han kan desværre ikke
komme til min fødselsdagsfest,
fordi han skal ned og integrere nogle danskere i
Sydslesvig "siger han med oprigtig medfølelse i stemmen.
"Jeg møder
mange af Dansk Folkepartis vælgere rundt omkring i landet,
og hyppigt fortæller de mig om
den smerte, mange af dem har i deres liv
med ryglidelser, familieafsavn,
arbejdsløshed og den slags. Det er den smerte, som enhver
demagog kan dreje den ene eller den anden vej. Medlemmerne
af Ku Klux Klan er de samme slags mennesker som dem i Dansk
Folkeparti, og når man giver dem sit venskab, sit nærvær og
sin kærlighed, kan man trække dem i hvilken som helst
retning. De hungrer efter accept. Jeg har selv set, hvor
langt jeg er kommet med Ku Klux Klan-folk. Vi har altid haft
den livssmerte i et samfund, som i de fleste demokratier
typisk udmønter sig i 15% af stemmerne til protestpartier. Det er mennesker, som skal have nærvær
og kærlighed fra os andre, men de skal ikke have magt. Fogh
har gjort det ved at alliere sig med dem og udnytte dem ved
at sige "Hyl lidt Pia Kjærsgaard. Hyl lidt om de der
muslimske tørklæder, så du kan sørge for at jeg forbliver i
regering. Anders Fogh udøver
klassisk antisemitisme som fortidens herskere, der
inviterede fremmede ind, kørte antisemisme på lavt blus vha.
hadske allierede, der kunne piskes op på fuldt blus mod de
fremmede når oprør eller valg truede, siger han. (Dette blev
taget ud af Berlingeren),"
siger han mens køkkenet bliver befolket af både den tyske
pige med hennafarvet hår og næsering manden fra Senegal, som
rumsterer rundt bag Jacob Holdt, der prøver at samle sine
tanker.
Livsmerten så
Jacob Holdt hos sin egen mor, Grethe, som hele livet døjede
med sarte nerver og i 1980 blev skilt fra Jacob Holdts far,
præsten.
"Min mor var
en typisk en af den slags. Da hun blev smidt ud af
præstegården af min far, kom hun over for at bo hos mig. Jeg
havde mit hus fyldt med fremmede fra alle mulige forskellige
lande, og da de vidste, hvilken smerte hun var i efter at
være blevet smidt ud efter 60 år, gav de hende omsorg og
kærlighed. Og så blomstrede hun op. Hun elskede alle de der
indvandrere. Men efter to år fik hun sin
egen lille lejlighed på
Frederiksberg, og så sad hun pludselig alene med sin smerte
og isolation. Så
begyndte hun at vælte skidt ud imod indvandrere hele tiden. Men hver
gang jeg
tog ud og drak kaffe og hyggede mig med hende, og hun fik sin
søns kærlighed, så blomstrede hun op og sagde ting som
"hvor må det egentlig
være svært at være indvandrer i det her samfund". Pludselig kom
evnen til forståelse
og indlevelse frem for fordømmelse. Min
mors og Ku Klux Klans racisme var og er den samme og lige
let at afhjælpe gennem kærligt nærvær,"
fortæller han om sin mor, der døde i 1997.
Da hun blev
smidt ud af præstegården af min far, kom hun over for at bo
hos mig. Jeg havde mit hus fyldt med fremmede fra alle
mulige forskellige lande, og da de vidste, hvilken smerte
hun var i efter at være blevet smidt ud efter 60 år, gav de
hende omsorg og kærlighed og hun blomstrede op. Hun elskede
alle de der indvandrere. Men efter to år kom hun ud til en lille
lejlighed igen, og så sad hun alene med sin smerte og isolation igen,"
forklarer han.
"Jeg kan ikke
komme nærmere ind på hvor hendes smerte stammede fra, men
den mærkedes stærkt af os, der voksede op med hende som
mor. Jeg kan huske at min gymnasielærer engang
sagde, at alle de store romantiske digtere havde en far som
var præst og en mor som var sindssyg. Og så rakte jeg
fingeren op og sagde, at jeg nok ville blive en stor
romantisk digter. Som barn så jeg hvordan hun væltede
smerten ud mod andre
i sognet, og siden hen, da indvandrerne kom, væltede hun den ud imod dem. Hun
var ikke troende, og det var også et problem for min far,"
siger han.
"De blev skilt,
da min far var 60 og havde haft en elskerinde i 13 år.
Bagefter tog han sig en troende kone, og da hun så døde fire
år senere og han var ked af det, inviterede jeg ham med til
USA. Og ved det første foredrag jeg holder på Harvard kommer
der en kvinde ned til ham og kan lidt gebrokkent dansk. Så
jeg siger "snak med min far for jeg har ikke tid" og så blev
de gift. Senere fandt han en anden kvinde på en busrejse.
Han kunne det der med kvinder den gamle præstemand.," siger
han.
"Jacob, tag nu
din telefon, inden det er for sent! Kom så, skynd dig nu og
tage den!" lyder Jacob Holdts stemme pludselig fra Jacob
Holdts bukselomme, og fotografen dykker ned i lommen efter
mobilen og fniser lidt af sin hjemmelavede ringetone. For et par år siden bragte DR en
radioreportage om Jacob Holdt i USA. Og ud af de mange
historier og oplevelser stod en tilbage: At fotografens
insisteren på at flyde med strømmen og konsekvent sige ja
til mennesker, også uundgåeligt
havde inkluderet oplevelser med mænd på landevejene. Jacob
Holdt blev ringet op af bøsser, som fortalte ham, hvordan
radioprogrammet havde givet dem mod til at springe ud. Men
ærligheden var alligevel en smule for meget for familien og
svigerfamilien.
"Det sjove er,
at jeg overhovedet ikke er homoseksuel. Jeg flød bare med
dengang. Jeg har bare altid haft det sådan at jeg konsekvent
har sagt ja til mennesker jeg møder. De kunne få min krop
men ikke min sjæl. Det, at jeg konsekvent sagde ja og pådrog
mig selv smertensoplevelser, var med til at gøre Amerikanske
Billeder til en succes. Hvis jeg ikke havde sagt ja til at
gå med ind skoven med den eller
den mand, som gav anledning til at jeg bagefter havnede i et
Borte med Blæsten hjem eller hos Rockefeller, så var
Amerikanske Billeder ikke blevet den succes den blev i USA,
"siger han og ved godt, at han skal passe
på med at fortælle for meget om det privatliv, hans kone
værner mere om end ham selv.
Tidligere har han i interviews
fortalt om konsekvenserne, når man i et ægteskab er adskilt
i lang tid ad gangen og som Jacob Holdt konsekvent siger ja
til alle.
"Min kone
synes jo at jeg har været for åben om vores privatliv. Hun
ville tit ønske at jeg var mere blufærdig. Hun har måske
ikke accepteret det, men hun har lært at leve med mig. Jeg
er heldig at være gift med jordens mest forstående
menneske. Udadtil. Indadtil kan hun godt brokke sig. Men
ikke over det som andre måske skulle tro. Det er mere noget
med min dårlige opvask og jeg ikke hænger mig så meget i
rengøring som hun," siger han om Vibeke som han mødte, da
hun kom med i Amerikanske Billeder-projektet og var med til
at starte det lille københavnske teater, som i en årrække viste
lysbilledshowet.
"Det er mere de
små ting som generer hende. Mit manglende nærvær og at jeg
hele tiden arbejder med ideer et eller andet sted i verden
og bruger det som undskyldning for ikke at være tilstede.
Vi har jo også til tider haft et åbent forhold i en eller
anden forstand. Der var tidspunkter hvor jeg arbejdede
meget i USA og hun herhjemme at vi troede, at vi på et
tidspunkt var ved at gå fra hinanden. Men i hele mit liv har
jeg aldrig taget initiativ til noget. Det er som om at det
hele bare kommer. Da jeg indkvarterede 66 flygtninge i min
lejlighed inviterede jeg dem ikke. De kom bare. Jeg kunne
bare ikke sige nej og pludselig står man med et hus fuld af
flygtninge," siger han.
Og de seks tandbørster, der står fremme på badeværelset,
vidner om, at gæstfriheden nok er blevet mindre med årene,
selv om den stadig væk er til stede.
Fotografen og forfatteren
har altid forsøgt
at bevare venskabet med sine tidligere overfaldsmænd, for
derigennem at bearbejde den smerte de kriminelle og
selvhadende "dirty old men" gav ham. Derigennem fik han en dyb
indsigt i at de selv var smertensbørn, som han
kalder dem. En sådan var
Ku Klux Klan-lederen, Jeff Berry,
som barndommen igennem havde været mishandlet af sin stedfar
og som Holdt gennem et
langt venskab fik til at forlade den racistiske gruppe. Men
ikke uden konsekvenser for den tidligere klan-fører, som fik
så mange bank af sine tidligere tilhængere at han i dag er
blind og handicappet. Holdt leger ikke med Guds bedste børn
og det har han mærket på sin egen krop.
" Det var altid
personlige smertensoplevelser, der bragte mig i himmerige og
til nye erkendelser. Og det er det vigtige ved at sige
konsekvent ja til mennesket. For hvis vi hele tiden styrer
efter, hvad vi er opdraget til, og hvor vores grænser går, så
ender vi med at leve i små lukkede verdenen. Jeg satte mit
liv og min krop på spil og har altid konsekvent flyttet ind
i de hårdeste, farligste og mest voldelige steder i verden.
Og det var ofte de steder,
jeg endte med at møde den største kærlighed fra mennesker,"
siger han.
Til
fødselsdagsfesten har han også inviteret nogle af
voldsmændene, som overfaldt ham i de første år i USA. Det var
inden, han lærte sig, hvordan han skal møde folk uden angst.
En af de overfaldsmænd, Alfonso, som forsøgte at overfalde
ham, fandt han senere i et fængsel i Baltimore.
Nu håber han at Alfonso vil sige et par ord, når han dukker
op til festen i København.
"Da vi besøgte ham sidste år, sagde han til min kone:
"Jeg har været 40
gange i fængsel og slået to mennesker ihjel, men jeg fatter
stadigvæk ikke hvad der gik galt
for min bevæbnede bande, da jeg mødte din mand."
På et tidspunkt i starten af 1980'erne gør Jacob Holdt
status over de af hans venner, som er blevet myrdet. 23 får
han det til og fem af dem i en enkelt familie i New York. Og
hans historier og fotografier er fulde af mord, vold og
overgreb.
"Jeg har set
folk blive skudt for øjnene af mig og den gang rystede det
mig, mens jeg i dag nærmest forventer at en eller anden
var blevet myrdet, hver gang jeg
vender tilbage. Sådan er det, når man har oplevet det længe nok. Men
som fotograf bruger man kameraet som beskyttelse, for jeg
kan se, når jeg fotograferer, at jeg har en afstand. Jeg kan
huske engang derovre, hvor der lød skud og jeg så to
latinoer hvor den ene var blevet skudt og jeg per refleks tog
kameraet og begyndte at fotografere. Så rå var jeg blevet.
Men da jeg stod der og pludselig erkendte, at jeg
fotograferede et døende menneskes ansigt, begyndte jeg at
ryste over det hele. Måske kan man kalde det styrke, men man
kan lige så godt kalde det afstumpethed eller ufølsomhed.
Jeg er måske bare mindre følsom. Jeg føler mig ikke
afstumpet. men nogen gange tænker jeg da at jeg burde være
mere følsom over de ting jeg har oplevet."
Alle de mennesker,
som er kommet hans vej forbi, har Jacob Holdt taget til sig og givet omsorg og gæstfrihed til. Men han har i de seneste
to timer
glemt at byde sine gæster på noget som helst. Han undskylder
med sin forkølelse og stress over den kommende udstilling og
begynder så at lave kaffe. Han er blevet kaldt hippie,
lalleglad, naiv, verdensfjern, venstreorienteret og mange
andre ting, men han påstår, at han aldrig har stemt til
venstre for Socialdemokratiet.
I årene som blaffer havde han skiftende kærester blandt både de sorte og
hvide, han mødte, og blev på et tidspunkt gift med en sort kvinde,
Annie, kort tid efter at begge hendes forældre var blevet myrdet.
Bekendtskaberne inkluderede også KGB og
Holdt gengældte "bekendtskabet" med det formål at få
Sovjetunionens
hjælp til at bygge et hospital i det marxistiske Angola for indtægterne fra
"Amerikanske
Billeder".
"I USA
er jeg altid blevet betragtet som en social aktivist, hvor
hippier derimod er noget verdensfjernt med at hygge sig og
spille god musik. De flygtede fra verden hvor jeg derimod
synes det var vigtigt at arbejde med smerten i samfundet.
Jeg skal yde hele tiden i stedet for at nyde, og der har jeg
en eller anden mærkelig drivkraft som går tilbage til min
far. Jeg kunne ikke ligge stille og bare nyde, og det kan
jeg stadigvæk ikke. Så den der fremdrift gjorde, at jeg
ikke blev hippie," siger han og sender en bredside til sine
gamle venstreorienterede bekendte, hvis navne han ikke vil
nævne, som sidder på magtfulde positioner rundt omkring i
det danske samfund.
"Nu sidder de
så der med deres alfaderlige stemmer og prædiker mod Hizb-ut-tahrir, burkaer, Ungdomshuset og Christiania uden
indlevelse i, at disse er udtryk for den selv samme vrede og
protest som de gik igennem i deres egne ungdomsoprør.
Dengang i Vietnam-årene var de gang på gang med til at
smadre den amerikanske ambassade, hvilket var ren og skær
terrorisme,
" siger han ophidset og tænker tilbage på sit eget
ungdomsoprør.
"Jeg gjorde oprør mod min
far, fordi jeg ikke kunne klare at blive trukket i kirke
hver søndag. Jeg hylede og skreg som en stukken gris og
sparkede ham over skinnebenet. Det var mit første oprør. Så blev det til at jeg kun skulle være i kirke
hver anden søndag. Der er undertrykkelse i al opdragelse og
kultur. Jovist
kan tørklæder og turbaner synes undertrykkende for
folk, der går i for små sko og ikke magter indlevelse, men
jeg vil altid forsvare det religiøse menneske og dets
symboler," fortæller han om opgøret med faderen, der kulminerede inden
afgangen til USA. En forårsdag i 1970 maler en 23-årig Jacob Holdt store
bibel- og Grundtvig-citater på sin fars kirke i protest mod, at sognet
vil bruge penge på et kirketårn frem for Biafra-krigens sultofre.
"Det var
ikke ment som en protest mod min fars religion, men som et forsøg på at
tage dens krav om kærlighed til næsten alvorligt. Derfor blev det hele
begrundet med religiøse udsagn.
Min far kunne
siden se,
at det var et opgør, men også et nødvendigt opgør," siger
han om sin event, der skabte røre i den lille landsby.
Men et par år senere var det forældrene, der sendte et kamera til deres
blaffende søn, så han kunne dokumentere de dramatiske begivenheder, han
skrev hjem om.
"Jeg var
meget sammen med min fars præstekolleger i min barndom, og
jeg synes aldrig, at hverken han eller de demonstrerede
særlig meget tro som jeg siden så amerikanerne gøre det.
Danskerne er et meget skeptisk og ureligiøst folkefærd, og
jeg er virkelig forbavset, når jeg herhjemme en gang imellem
møder folk med en stærk tro. Derovre er der også en helt
anden respekt om muslimerne. Det betyder meget for
mennesker, at man deler deres tro og tager del i den. Jeg
synes det er en vidunderlig meditation at bede sammen med menigheden
i moskeen, synagoen og i kirken, og jeg går altid til
alters. Det er et symbol på et
fællesskab som jeg elsker ligeså meget som den gud, jeg
oplever så stærkt gennem dem." siger han.
Jacob Holdt inviterer alle gammel-
og nydanskere til at feste
sammen i en "ghettogether-fest" ved åbningen af hans udstilling
"Ghettoen i vore hjerter" i
Øksnehallen fredag 1. juni kl. 16. " Hvis
vi skal integrere Danmark sker det kun ved at vi åbner os
for hinanden i hverdag og fest, "
siger han.
Copyright
© 2007
AMERICAN PICTURES
|
|