Tørklædedebatten har været gennemsyret af den holdning at det er
"de andre", der er noget i vejen med, og at vores dybe
danske tolerance blot skal justeres, så de mest iøjnefaldende
hindringer for indvandrerne falder væk. Men billederne af Søren
Henriksen, Ebbe Lundgaard og Mærsk Mc-Kinney Møller, der misbruger
deres enorme magt til at udelukke en allerede undertrykt og sårbar
befolkningsgruppe fra et mere værdigt liv, genfremkaldte for mig
barndommens billeder af guvernør Wallace, der spærrede indgangen til
de hvides universitet og en bedre fremtid for Alabamas sorte. De
fleste danskere følte dengang en så afgrundsdyb foragt over for
denne krænkende behandling af medmennesker, at vores og verdens
ophobede indignation til sidst fik præsident Kennedy til at sætte
tropper og borgerretslovgivning ind.
I min barndoms naivitet var jeg overbevist om, at Wallace måtte
være et uhyre ondskabsfuldt menneske - en naivitet det er vigtig for
mig at huske nu for at kunne forstå disse nutidens Wallacer, der
kæmper imod og kun tøvende viger for vor hjemlige centralregerings
dekreter. I særlig grad fordi den ene hører til min vennekreds, og
jeg ved, at der bag hans uforsonlige racistiske facade i denne sag
gemmer sig et hjerte, der normalt banker for retfærdighed.
Nej, vi må aldrig glemme mennesket bag racisten, og jeg ved da
også at de udøver deres onde handlinger vel vidende, at de - ligesom
Wallace - repræsenterer den større befolknings ønsker (læs
racisme). At danskerne nærer fordomme over for muslimerne er ligeså
menneskeligt og forståeligt som disses fordomme over for os. Men
fordomme bliver farlige, når man har den sociale magt til at bruge
dem til at undertrykke andre med. Denne cocktail er selve definitionen
på racisme.
De farligste racister er dem, der har magt til at skade de
undertrykte mest. Jeg var rystet over under tørklædedebatten at se
store ungdomsskarer belejre en magtesløs gruppe fortabte og
ghettoiserede nazister i Greve (adskillige ofre for en fortvivlet
eller kærlighedsløs barndom, fortæller deres barndomsvenner mig).
Men ingen tænkte på at lave store demonstrationer uden for Dansk
Handel og Service, FDB og Mærsk skønt næsten ingen muslimske
indvandrere vil påstå, at nazisterne nogensinde har gjort dem
personligt fortræd. Nej, deres smerte og frustration over at være
lukket ude kommer fra disse magtfulde institutioner - og alle de
mørkets kræfter i danskerne, disse repræsenterer.
Det absurde i tørklædesagen er derfor, at den kom til at handle
om noget ligegyldigt ydre og ikke disse indre mørkets kræfter i
danskerne; - denne alle-inficerende sygdomsvirus, der blot benytter
tørklædet til bekvemt at formumme det isbjerg af kulde, vi lukker
indvandrerne ude med fra første dag i landet - eller fra afsløringen
af deres navne i jobinterviews. Man bør ikke lukke folk ind
for at lukke dem ude - og dernæst i deres senere ophobede
vrede spærre dem inde.
Det ville være mere ærligt og mindre belastende ved alle grænser
at sætte skilte op: "Ingen med slør eller forkerte efternavne
bedes søge indrejse i Danmark" ligesom jeg engang blev standset
af et skilt ved grænsen til Guatemala: "Langhårede ingen
adgang". Jeg kunne dog få de intetanende grænsevagter til at
klippe min lidt for lange korthårsparyk, der skjulte mit lange hår
nedenunder. De gjorde det jo "for min egen skyld", for
langhårede blev betragtet som guerillaer og skudt. Muslimerne ved
Danmarks grænse kan ikke lave sig om "for deres egen skyld"
og bør det heller ikke. Thi det er jo ikke det gæstfrihed handler
om.
"For deres egen skyld", siger de danske Wallacer med
Lundgaard i spidsen, "så de kan lære at indpasse sig".
Dette minder endnu engang om min barndoms naivitet, da jeg troede at
Wallace diskriminerede mod de sortes hudfarve. Naivt, for så ville de
jo ikke fra slaveriets tid have omgivet sig med sorte tjenestefolk.
"For deres egen skyld" burde de sorte aflægge sig - ikke
sløret - men deres dårlige manerer og karakter. Først når de havde
fået "ordentlige (hvide) manerer" ville de gøre sig
fortjent til "hvide jobs" og ikke at skulle sidde bagest i
bussen. De sortes karakter var jo så stærkt deformeret af
århundreders udelukkelse, at alle hvide var overbeviste om, at den
"ville skræmme kunderne væk," og at de sorte derfor måtte
"ændre sig først."
Men kan vi så let aflægge en formet personlighed? "Nogle af
mine søstre bærer ikke slør, men min mor og mine andre søstre
ville føle sig aldeles nøgne uden sløret," sagde min søns
pakistanske ven forleden. Min dumsmarte danske antimuslimske racisme
fik mig til at drille: "Ja, danskerne opfører sig ligeså
hensynsløst overfor en anden kultur som den muslimske regering i
Jakarta, da den påbød de hinduistiske kvinder på Bali ikke længere
at gå barbrystede rundt. Men de ældre balinesere føler sig
fuldstændig "nøgne" med alt det tøj og går derfor stadig
barbrystede rundt."
At tvinge nogen til at gå med jødestjerne er ligeså
undertrykkende for et menneskes værdighed som at tvinge nogen til det
modsatte. Enten tvinger man folk til at blive synlige - for at kunne
diskriminere og udelukke dem - eller også diskriminerer og udelukker
man dem for at gøre dem usynlige fordi man ikke bryder sig om at
tænke på dem - eller at se dem som ligeværdige medborgere.
Det er synd, at den tolerance overfor jøderne, som gjorde os
verdensberømte, da vi i 1943 stod overfor racismens endelige valg -
at den ikke er blevet afløst af en tilsvarende tolerance overfor
muslimerne. For vor relative tolerance overfor de underligt påklædte
og beskidte russiske jøder, der væltede ind i landet ved
århundredskiftet, bestod jo netop i ikke at lukke dem ude
"for deres egen skyld." Derved var vi i stand til at gøre
dem så danske, at vi allerede 50 år efter var i stand til at se dem
som vore naboer - og derfor redde dem - "for vores egen
integritets skyld." Som Suzanne Brøgger morsomt fortæller om
sin jødiske familie i "Jadekatten," tillod vi dem at blive
så meget lig os selv, at først da vi "stødte dem fra os"
i bådene - "for deres egen skyld" - gik det op for dem, at
de var jøder.
Men ude i Europa havde den voldsomme antisemitisme og udelukkelse
fået jøderne til - ikke blot at holde fast i deres kultur, men at videreudvikle
den i underlige "tilslørede" hassidiske retninger, så
deres undertrykkere tænkte endnu dårligere om dem og endog udviklede
det pudsige begreb "den beskidte jøde". Jeg kan huske,
hvordan jeg i den grad havde tilegnet mig det hvide sydstatsbegreb om
"den beskidte sorte," at jeg i lang tid forbavsedes over at
se de fattige sorte bruge lige så meget tid på at vaske sig som de
hvide, når jeg boede hos dem. Men er det ikke tilsvarende smuds, der
pludselig vælter op fra vore dybeste psykiske kældre, når jeg i
tørklædedebatten hører ordet "hygiejnisk" brugt som grund
til at forbyde tørklæder? Som i al racisme savnes logikken, for det
er vel netop med tørklæder på, at man ikke taber håret i maden
ligesom personalet i de mest sterile operationsrum hyppigt ligner de
rene talibanske påbud.
Der er altså ingen logik i den ghettoiseringspolitik, som
Henriksen, Lundgaard og Mc-Kinney Møller udøver - for at lefle for
min og andre danskeres racisme. At udelukke "vor tids
jøder" eller "vor tids sorte" vil, som Østeuropas og
USA's tidligere skræmmende eksempler viste det, blot bevirke, at de
udstødte holder endnu mere fast i deres kulturer, videreudvikler den
og bliver mere og mere anderledes og fjendtlige over for os. Mange
muslimske kvinder gik ikke med slør, før de blev udsat for vores
menneskelige foragt og kulde - og smider det straks når de besøger
deres hjemlande. For først dér ønsker de at skilte med, at de har
haft succes med at blive danskere. M.a.o. står de omtalte
supermarkedsbosser - og alle vi andre - under anklage for at
"tvinge" en i forvejen - også af deres egen kultur -
undertrykt gruppe til at gå med det, som vi i vore selvretfærdige
tanker ser som selveste symbolet på undertrykkelse, tørklædet.
I USA inviterer man derimod straks indvandrerne ind i den
menneskelige varme. Der behøver de dem ikke som lynafledere for egen
smerte og afmagt, da de allerede har de sorte til dette formål.
Derfor ser jeg næsten aldrig tørklæder hos muslimerne. Kun de
indfødte sorte muslimer benytter det - tydeligvis som reaktion på de
hvides udelukkelse af dem. Når jeg fortæller mine pakistanske og
tyrkiske veninder i USA, at i Danmark går muslimerne hyppigt med
slør og har udviklet en vrede over udelukkelsen med næsten samme
høje kriminalitet som de sortes i USA, er de rystede. For de ønsker
jo selv - og bliver opmuntret til det - med det samme at blive
"superamerikanere" i en sådan grad, at hvide forældre
bevidst forsøger at få deres børn i skoler med mange indvandrere -
fordi disse "er mere motiverede." Danske forældre gør det
stik modsatte - og gør derved indvandrerne mere ghettoiserede, mere
"tilslørede," mere vrede (læs: mere kriminelle) og mindre
motiverede for nogensinde overhovedet at ønske at blive danskere.
På den måde gør vi gradvist en stor gruppe mennesker så
anderledes og foragtelige, at det er let for en Wallace, en Henriksen,
en Lundgaard og en McKinney Møller at retfærdiggøre yderligere
udelukkelse i befolkningens øjne. Skønt vore højere idealer får
81% af os til at sige til Gallup, at vi ikke har noget imod at blive
betjent af kvinder med tørklæde, mener et flertal, at virksomhederne
gerne må holde dem ude i arbejdsløshed. Det ligner ærkeracistens
svar i USA om sorte: "Jeg er ligeglad med, om folk er sorte,
gule, grønne eller blå" hvorefter de 10 sætninger senere siger
"....blot de ikke tager vores arbejde eller gifter sig med min
datter."
Det rystende i tørklædesagen er, at vi vil udelukke dem fra et af
de i forvejen mest ringeagtede jobs: "Du kan jo altid blive
kassedame i Irma" siger vi for at skræmme vore børn til bedre
præstationer i skolen. Guvernør Wallace ønskede trods alt
"kun" at spærre døren til de højere hvide læreanstalter,
hvor 90% af de sorte alligevel ikke var kvalificerede. Og befolkningen
undskyldte sig med, at de sorte jo havde deres egne universiteter,
samt - vigtigst - allerede havde en levevej som f.eks. kassedamer,
dernede på den sociale rangstige, hvor "de hørte hjemme."
Nej, Wallace var skam helt menneskelig sammenlignet med de danske
supermarkedsbosser, der i dag spærrer dørene for de udstødte og
slet og ret nægter dem en levevej! Uden en levevej gør de dem
nemlig endnu mere foragtelige i vore øjne. For er der noget, der
støder det danske racistiske øje - inklusive mit eget - er det jo
synet af alle de tilslørede kvinder på bistandshjælp, der
"dovent vralter op og ned ad gaderne dagen lang med en stribe
unger bag sig." At de gør det, fordi vor selv samme racisme
nægter dem et arbejde og som sagt nægter dem at blive som os gennem
følelsen af at være frie mennesker - frie til f.eks. at smide
sløret og få færre børn - ser vi ikke. Vores viden om, at vi har
brug for alle disse børn til engang at betale vores folkepension,
magter ikke at tale racismens evige ikke-logik til fornuft. Heller
ikke vores viden om, at de udelukkede til alle tider har fået flere
børn end dem, som undertrykte dem. De sorte i USA udgjorde altid 12%
på trods af europæernes millionindvandring, og skønt det
engelsktalende Canada lukkede for fransk indvandring, eksploderede
tallet i Quebecs ghettoer fra 6,000 til 6 millioner i samme periode,
hvor tilvæksten i Frankrig lå på ca. nul. Det er klart, at efter en
sådan udelukkelse, som f.eks. gjorde det lettere for engelsktalende
sorte at få arbejde som kassedame end for hvide fransktalende,
ønskede de franske på ingen måde at blive integrerede i deres nye
land og "videreudviklede" i stedet deres særprægede
franske kultur - indtil de i smerte og vrede eksploderede i vold i
70'erne (mens de franske indvandrere i USA i mellemtiden var blevet
eksemplariske, integrerede hvide "superamerikanere").
Racismens altid manglende logik ses også i vores ubehag over at
blive betjent af kvinder med tørklæde i de selv samme supermarkeder,
hvor vi gnubber os op og ned af dem som kunder. Vi begrunder hyklerisk
modstanden med, at det ville "signalere et religiøst
tilhørsforhold," mens det udelukkende handler om at projicere
vores altid rumsterende indre svinehund ud på andre, hvilket bliver
sværere, hvis butikkerne begynder at "signalere menneskeligt
ligeværd." Derfor støtter et flertal butikkernes ret til at
skilte med, at der findes "undermennesker" på samme
selvfølgelige måde som slaveherrerne, der gladeligt satte sig i
hestevognen ved siden af deres storsvedende, fede slavemamma'er, mens
de ville gå i døden for at forhindre, at disse opnåede ligeværd.
Når supermarkederne vælger at cementere det herskende menneskesyn
- frem for at være pionerer - ved vi også fra USA, hvordan racismen
med tiden forstærkes. 100 år efter slaveriet var man ikke i stand
til længere at sidde ved siden af de sorte. Man ville kun betjene
dem, hvis de sad bagerst i busserne. Og i dag må de i
Shoney-restaurantkæden ikke længere servere kunderne (skønt en
tredjedel af disse er sorte), men kun være synlige ude i baglokalerne
- dvs. køkkenet. At jeg fortsætter med at spise dér er udelukkende
for hver gang at indlevere min skriftlige protest, og sidste år
førte disse og andres da også til at Shoneykæden fik en kæmpebøde
for racediskrimination. Det absurde og igen ulogiske i denne racisme
er, at man accepterer, at de sorte laver ens mad ude i baglokalerne
(her arbejder også muslimerne i danske supermarkeder), hvor de siden
slaveriets tid i trods og vrede over udelukkelsen har moret sig med at
spytte i slaveherrens mad inden serveringen. Men at lade dem servere
for de hvide, som de gjorde under slaveriet, ville signalere for meget
ligeværd overfor kunderne - og altså skabe ubehag, så længe den
undertrykte ikke er blevet "som os" og har lært de
"rigtige manerer" - hvide amerikanske såvel som danske. At
dette aldrig vil ske, så længe man lader supermarkedsbosserne
signalere ulighed, ser vi af racismens selvforstærkende lavine i USA.
Så længe vi binder muslimerne til vores indre svinehund, får vi
dem aldrig til at spise danske svin - som så mange af vore jøder
endte med at gøre det - ligeså lidt som vi får nazisterne i Greve
til at blive en del af vor store tolerance ved hvert år at
demonstrere vort behov for at hade dem - mens vi hyklerisk og
utilsløret går arm i arm med dem i hetzen mod muslimerne.
Ingen af os går fri af denne virus, skønt vi kun sjældent ser
dens sygdomssymptomer så åbenlyst som i supermarkedernes forsøg på
at ghettoisere. Jeg har aldrig fundet nogen tendens i mig selv til at
tænke dårligt om f.eks. jøder og homoseksuelle, men gør det
dagligt i USA om sorte og i Danmark om muslimer. Første gang jeg
opdagede min infektion var pudsigt nok, da jeg i nogle år
indkvarterede over 60 muslimske flygtninge - alle mænd. Skønt jeg
elskede deres hyggelige kaffekultur, hobede mine frustrationer over
den megen trængsel sig op, og i min selvforskyldte smerte endte jeg
med at projicere mine indestængte aggressioner ud i negativ tænkning
overfor de tilslørede kvinder "derude" på Nørrebro. De
var nemlig "fremmede." Mine egne muslimer var blevet venner
og "var derfor gode nok," som danskerne siger i
Gjellerupghettoen.
Men den jeg først og fremmest lærte at elske, var min egen
svinehund. Og hvorfor egentlig forsøge at "udelukke" den,
når vi til alle tider har skullet leve med den, kære danskere. Klap
den hellere, tag den ind i varmen, kæl for den, omfavn den og
accepter den som en del af dig selv. Snak med dine venner om den - så
sparer du penge på terapi eller druk. Og inden du har bemærket det,
har du fået en af de magtberusede Wallacefigurer, en af de
magtesløse nazister - eller sågar en af de foragtede
tørklædedækkede muslimer til bords - og opdager, at de er
fuldstændig som dig selv - kun forskellige i måden, de binder deres
egne svinehunde på - eller giver dem for lidt kærlighed, fordi de
måske selv fik for lidt. Men det er jo så meget mere grund til at
invitere dem ind i det gode selskab!