2.
Sektionsforside i Politiken
Lørdag 26. februar 1994
I 1982 fik jeg et rejselegat
af Danida til Afrika. Jeg husker ikke hvad formålet var. Jeg hørte
sandsynligvis til de ikke helt få, der hvert år finder på en god
historie for at pleje egne rejseinteresser.
Mit dybere formål var netop -
kan jeg se i dag - at pleje egne interesser: at finde egnede projekter,
som "Amerikanske Billeders" Afrikafond kunne støtte med vore indtægter
fra lysbilledshows i 14 lande. Altså med andre ord at berettige
vores egen eksistens og derved forhåbentlig vokse os endnu større som
selvstændig anerkendt ulandsorganisation. På 10 års kritisk afstand kan
jeg se at vi lå under for samme dynamik, som hurtigt fornemmes i enhver
ulandsorganisation.
På turen blaffede jeg 8000 km
gennem Afrika for at lære af mere etablerede organisationers projekter.
Jeg var ankommet med ubegrænset optimisme, og det var nok ikke meningen
fra Danidas side, at min idealisme i mange år efter skulle blive
fuldstændig kvalt af det, jeg fik at se.
Jeg tog flere tusinde billeder
til brug i oplysningssammenhæng, men var så slået ud da jeg kom hjem, at
jeg lagde dem på hylden, opgav alt ulandsarbejde og flyttede til USA.
Forinden skrev jeg en kronik om mine iagttagelser, men da jeg ikke
dengang kendte alternative former for bistandsformidling, arkiverede jeg
også den af angst for at levere ammunition til Glistrupfløjens
ulandsfjendtlige kræfter. Ulandshjælp er for sensitivt og kompliceret
til at man bør diskutere dens hvide elefanter i de større medier.
Ingen
letkøbte løsninger
Da samtlige danske
organisationer var mål for min kritik, ønsker jeg dog nu under debatten
om Danidas nye målretningslinier at lufte enkelte synspunkter.
Amerikanske Billeders
Afrikafond havde udgangspunkt i racismeoplysning, og det viste det sig
umuligt at integrere med de arbejdsmetoder og holdninger, jeg fik
demonstreret blandt ulandsarbejdere i Afrika. Selv afleverede jeg
pligtskyldigt vores landbrugsredskaber og penge til de øremærkede
formål, men opsøgte aldrig projekterne igen. Jeg vidste nemlig, at jeg
ville være den første til at blive ramt af min egen kritik. Og så har
samvittigheden det bedst med at stikke halen mellem benene. Jeg ser
nemlig ingen letkøbte løsninger på min kritik af ulandsarbejde i et
område, der er så menneskeligt ødelagt af kolonialisme som Afrika.
Hvad jeg så var kort og
forenklet en fortsættelse af holdningerne fra kolonitiden. Jeg boede hos
mange danske ulandsarbejdere, som jeg vidste hjemme i Danmark havde haft
et progressivt menneskesyn, men som på kort tid forvandledes til de mest
umenneskelige koloniale herrefolk. Deres syn på deres underdanige
tjenestefolk var så destruktivt, at de end ikke kunne skjule det i
tankerne.
Frygt og
undertrykkelse
I USA ved jeg at den mest
ødelæggende racisme for de sorte er den man tænker, fordi den
uundgåeligt "indvendiggøres" af ofrene. I Afrika luftede bistandsfolkene
(over talrige whiskyer) ustandseligt og uden hæmninger deres "morsomme"
eller deprimerende historier om afrikanernes uduelighed. Med så udtalt
et behov for paternalisme,
skabte de uundgåeligt relationer til afrikanerne så forkrøblende,
at jeg selv i USA's mest Borte med Blæsten-agtige plantager sjældent har
set lignende.
Sådanne undertrykkende forhold
fører straks til racismens anden hovedingrediens: frygten. De danske
ulandsarbejdere omgav sig snart med talrige vagtfolk og ofte
koncentrationslejragtige pigtrådshegn - ja, én dansker gik endog rundt
med pistol i bæltet og gav vagterne ordrer til at skyde og dræbe enhver
indbrudsmand.
Værst var de højestuddannede
eksperter og konsulenter, der omgav sig med en fattighånende luksus og
Volvoer, de aldrig ville have haft råd til i Danmark. At de fik det hele
stjålet hver 3. måned, så de overbærende på med deres
Balticaforsikringer, for så gav de dog lidt ulandshjælp til det folk, de
helt tydeligt foragtede med deres holdninger.
Menneskelige
relationer
Mulatbørn på stribe i et af
landene viste en anden form for ulandshjælp. Mellemklassen af udsendte
fra de frivillige organisationer havde et lidt sundere forhold til
befolkningen, ofte uden ansatte tjenestefolk. Men kun de unge Tvindfolk
uden egentlig uddannelse, fornemmede jeg, havde et menneskeligt forhold
til afrikanerne.
Ved at bo hos og arbejde
sammen med de indfødte på lige fod fik begge her en chance for at
udvikle noget, som er langt, langt vigtigere end nøgen teknisk
assistance. Nemlig menneskelig respekt, samhørighedsfornemmelse og
selvtillid. Mens overklassens sorte med deres vestligt inspirerede
livsstil følte sig lidt ubekvemme ved synet af de fattige og beskidte
barfodsfolk fra Tvind, havde disse med et slag ændret den fattige
befolknings syn på hvide i det nys frigjorte Zimbabwe.
Derimod skulle det ikke undre
mig om de fattigste i dag føler mere respekt for deres ubeskyttede
tidligere kolonialherre Ian Smith end de gør for de højtuddannede
eksperter, vi sender ud.
Tilstedeværelsens problem
Hovedspørgsmålet er, om man
overhovedet bør udsende ulandsmedarbejdere i en postkolonial situation,
hvor den korrumperende og demoraliserende effekt af ens tilstedeværelse
altoverskygger de få positive værdier man tilfører bistandsmodtagerne.
Jeg kender ikke svaret, men føler dog fra USA at racisme er langt mere
ødelæggende end fattigdom. Fattigdom ødelægger ikke initiativet og
selvtilliden i folk. Det gør racisme derimod.
F.eks. klarer de sorte
vestindere sig lige så godt som de hvide i USA - og de har flere
højtuddannede jobs end befolkningen som helhed - mens de indfødte sorte
kun har halv så høj en gennemsnitsindtægt. Årsagen er uden tvivl at de
hvide slet og ret forlod Vestindien efter slaveriet, hvorved de indfødte
fik mulighed for at genopbygge deres tabte selvtillid og knuste
initiativ.
Efter hundrede års ensomhed er
de derpå i stand til på ens markedsøkonomiske vilkår at konkurrere med
hvide amerikanere på lige fod uden hjælpeforanstaltninger. De indfødte
sorte derimod opnåede efter slaveriet aldrig frihed fra de hvides
knusende formynderi, skyldfølelse og herre-racementalitet og må derfor i
det uendelige have positiv særbehandling. Derved minder de i dag mere og
mere om Afrikas sammenbrud.
Brug for
syndebukke
Uden klart at kunne se for sig
det frigjorte menneske, som ligger bag vestindernes succes i
USA, ender vore desillusionerede Afrikaudsendinge næsten uundgåeligt i
racistisk syndebukkefiksering: de søger skylden for Afrikas ulykker i
den sorte race - og ikke i deres eget forkrøblede forhold til denne. Jeg
kan ikke undgå at se en lige linie fra den ødelæggelse af initiativ og
ansvarsfølelse, jeg så i vores bistand for ti år siden, til den
selvstændighed afrikanske regeringer i dag har mistet ved at være sat
under administration af de internationale banker - og til det endelige
sammenbrud i form af vores militære tilbagevenden, som vi allerede har
set i Somalia.
Sådan føres slaveriets og
kolonialismens onde cirkel videre i det uendelige, når man giver
formynderisk bistand uden nogen som helst bearbejdning af racismen hos
giverne.
Stor og
lille racisme
Netop med den skyldfølelse,
der præger danskere og svenskere, som har et tydeligt psykologisk behov
for at se et offer ovenfra, ender vi ikke blot som de største
bistandsgivere, men også let som de mest formynderiske racister.
Racisme skal nemlig måles af
ofret og ikke defineres af udøverne med deres gode intentioner. Den
såkaldt "store racisme" vil derfor om hundrede år måske vise sig at være
den, der udvistes af vore bistandsarbejdere i Afrika, mens den "lille
racisme" måske var den som sås på Glistrupfløjen, der overhovedet intet
ville have med "sorte og muhamedanere" at gøre.
Fra mit kortvarige og
overfladiske engagement i bistandsarbejde - et forbehold, læseren af min
kritik må tage højde for - tog jeg desillusioneret til Amerika, hvor jeg
desuagtet brugte 10 år på at skamme amerikanerne ud over, at de kun yder
en syvende del af det danskerne yder i ulandshjælp. Skønt jeg fornemmede
at vi gjorde mere skade end gavn med måden vi formidlede ulandsbistand
på, var jeg paradoksalt nok stolt over at vi forsøger at leve op
til vores ansvar som verdensborgere. Selv ønskede jeg ikke at få
beskidte fingre.
Et
forbeholdent ja
Men en dag ringede
ulandsorganisationen CARE mig op og spurgte, om jeg ville lave
oplysningsarbejde for et nystartet projekt i Bolivia. Næsten automatisk
sagde jeg først nej - også fordi jeg i mange år havde set amerikanske
annoncer for CARE USA, som fik mig til at tro at de kun ydede nødhjælp.
Men igen af selviske årsager
rodede jeg mig ud i ulandsarbejde: jeg ønskede ny inspiration til mit
racismearbejde i USA ved at se på situationen mellem indianere og hvide
i Bolivia. Dog betingede jeg mig, at jeg ikke ville lave noget, hvis jeg
ikke kunne stå inde for de projekter, jeg fik at se.
Jeg havde fået stakkevis af
Danida- og CARE-rapporter med mig skrevet i den slags indforstået
bureaukratisk sprog, der lugter langt væk af ophavsmændenes dybere
interesse i at værne om sig selv og deres gunstige positioner, lange
flyrejser, hotelophold osv. Da jeg var inviteret til at se på
ulandsarbejde med friske øjne, der hurtigt trættes af sådanne knudrede
sætninger, besluttede jeg mig til at ankomme helt uforberedt.
Jeg ville i stedet måle
værdien af projekterne ved med kameraet at forsøge at trænge ned i
sjælen på bistandsmodtagerne - ihukommende at mine Afrikabilleder netop
derved var blevet gravet dybt ned i jorden.
Endnu mere skeptisk blev jeg,
da jeg første dag i Bolivia blev genkendt af en dansker fra en
rivaliserende ulandsorganisation, som vrængede på næsen ved at høre,
hvem jeg "arbejdede" for. Med ulandshjælpens indbyggede egoisme - f.eks.
den pludselige følelse af "verdensmand", som unge mænd elsker - forstod
jeg straks én grund til danskerens manglende begejstring! Jeg fandt
nemlig ikke én eneste dansker blandt CARE's næsten 100
Boliviamedarbejdere og kun to hvide amerikanere eller europæere. To af
toplederne var afrikanere, men resten var udelukkende indfødte
bolivianere.
Med stolthed
i øjnene
På tusinder af kilometers
rejse i landet så jeg overalt begejstring og stolthed i øjnene på de
bønder, der var berørt af projekterne - øjne jeg aldrig havde set i det
ødelæggende møde mellem hvide og afrikanere.
Hvad mere var: de projekter
med at bygge overrislingsanlæg og terrasser, plantning af frugttræer og
genopdyrkning med kaktus af tidligere eroderede landskaber, som
udenlandske regeringer havde finansieret gennem CARE var så logisk
elementære, at de tydeligvis havde ramt nogle dybere strenge i bønderne.
Selv bønderne udenfor
projektområderne begyndte på egen hånd at efterligne dem. De nødvendige
"eksperter" var uddannede bolivianere fra byerne, men de egentlige
undervisere var udvalgte bønder. Jeg var så begejstret, at jeg styrtede
hjem for at udtrykke henrykkelsen i et lysbilledshow. Denne gang havde
jeg lyst til at fortælle danskerne at det nytter at give penge til
"hjælp til selvhjælp" - fraser der ikke længere var tomme for mig.
Tvivlen og
troen
Men efter et halvt års tid
meldte så tvivlen sig. Var jeg mon blevet ført bag lyset? Var det hele
Potemkinkulisser? Og med mit krav om at fjerne racismen fra
ulandsarbejdet: havde man haft held med at trænge igennem hos de stærkt
anti-hvide indianere på højsletten?
Næste gang valgte jeg selv en
rute gennem landet. Indianske medarbejdere kørte mig i dagevis til
projekter blandt indianerne. Netop indianernes begejstrede modtagelse af
mig som CARE-medarbejder var nok det, der overrumplede mine
racismekriterier mest. Det nedladende hvide syn, jeg havde dannet mig af
dem på første tur, blev nu diametralt modsagt.
Ingen af mine indianske
medarbejdere eller chauffører kunne kommunikere med mig. Alligevel
åbnede de en verden op for mig, som ingen hvid eller bybo kunne have
vist mig. Selv i de fjerneste afkroge dukkede CARE's indianske "barfods"
medarbejdere op af intetheden og viste mig stolt de projekter, de var i
gang med, og lod mig deltage i bøndernes møder og undervisning.
Stor var min skamfølelse over
pludselig at erkende den racisme, jeg havde udviklet overfor indianerne
på min første tur i samværet med kun hvide europæere på højsletten. En
racisme, der stort set var lig den jeg udviklede i Afrika ved at bo hos
hvide bistandsarbejdere.
Netop indianerne gav mig troen
på ulandsarbejde tilbage: at det er muligt at støtte indfødte
befolkninger så det virkeligt gavner dem - og ikke vore egne
behov for at finde et dehumaniserende afhængighedsforhold til et offer.
CARE i København har kun fire
fastlønnede medarbejdere til at "styre" kæmpemæssige projektområder i
Bolivia, Nepal, Bangla Desh, Nicaragua og Rwanda netop fordi indfødte
selv kører projekterne.
Dem vi
hjælper
Efter de åbenlyse fejl, vi i
disse år ser i resultaterne af vores bistand især i Afrika, fornemmer
jeg at vi i højere grad burde "privatisere" fremtidens hjælp gennem
private organisationer, der som CARE bedre formår at vise tillid til
indfødte befolkninger.
CARE er blevet angrebet for
sine "amerikanske" indsamlingsmetoder med at benytte kongehus og kendte
folk i reklamerne. Det rager mig egentlig en høstblomst hvad de fire
ansatte og deres frivillige finder på af effektive metoder
hjemme i smørhullet for at få danskerne til at skaffe de vigtige penge -
så længe de ikke misbruger disse på at sende ødelæggende danske
"eksperter" ud i større stil.
Ligeledes falder det mange
venstreorienterede for brystet, at CARE i den grad allierer sig med
erhvervslivet - skønt netop disse burde billige, at erhvervslivet
profilerer sig herhjemme med ulandshjælp til de allerfattigste -
og ikke ude i sårbare befolkninger, hvor hensynet til profit
nødvendigvis må gå forud en dyb menneskelig indfølingsevne, en
prioritering som kun få erhvervsfolk besidder.
Værdien af ikke-korrumperede
ulandsarbejde læser man straks i øjnene på folk. Og den kan vi ikke
investere nok i!
Om disse metoder kan benyttes
i alle lande, ved jeg ikke. Men med vores store indbyggede behov for at
sende vort overskud af arbejdsløse akademikere ud i noget, der ligner
meningsfyldt beskæftigelse - uden nogen form for racismebearbejdning hos
dem - tror jeg ikke engang vi har mod til at prøve!
Afhængighedens cirkel
CARE's praktiserede
ideer om hjælp til selvhjælp for ulandene er jo strengt taget en
provokation overfor de mange dybe investerede interesser, vi har i at
yde ulandshjælp primært som hjælp til selvhjælp for et rigt land med høj
arbejdsløshed.
Jeg protesterer da heller ikke
entydigt imod denne intelligente - men dybt imperialistiske - måde at
eksportere sig ud af arbejdsløsheden på. Snarere over at vi ikke sætter
dobbelt så mange i arbejde gennem intensive og vedvarende racismekurser
for vore udsendte teknisk
set højt kvalificerede molbotrampende "hvide elefanter". Thi ellers
tilgodeser vi uundgåeligt endnu engang primært vore egne interesser ved
at efterlade de svageste i ulandene - og os selv - som så menneskeligt
ødelagte eksistenser, at vi kunstigt skaber afhængighed og behov for
yderligere hjælp.
|