Jacob Holdt - mine artikler:

 

 

 

Jyllands-Posten 05.12.08

Danskerne er tolerante
 
og frisindede

 


Ahmed Mohamud, sygeplejerske, Syriensvej 8, 2., København S


Kære Jakob Holdt. Respekt for dit arbejde med minoriteter.
 

Du kæmper for homoseksuelles rettigheder. Du kæmper for de sortes rettigheder. Du har lavet "Amerikanske Billeder", som har cirkuleret verden rundt og givet dig anerkendelse. Til lykke med det.

Som bøsse og sort kan jeg kun være tilfreds med, at du og dine ligesindede har været med til at kæmpe for rettigheder, som jeg til dagligt dårligt nok tænker over. Dog er ”gay bashing” stigende; meget tyder på, at det er unge, utilpassede indvandrere, der står bag.

Jeg synes nu - bedømt ud fra, hvad du skriver - at du rent historisk stadig lever i 1950'erne. I en tid da en neger ikke kunne gå i fred i det offentlige rum, og en bøsse var noget, man gik på jagt med, som fodboldlandstræneren Richard Møller Nielsen (helten fra EM 1992) engang har udtalt.

Nyder det danske frisind
Jeg har en anden opfattelse af dit fædreland, end du har. Som indvandrer nyder jeg danskernes tolerance og frisind hver eneste dag. På job og i det offentlige rum, med andre ord: Alle steder. I næsten alle dine kronikker fremstilles danskerne som værende et uvidende og primitivt folkefærd.

Det er en forbier (JP 14/11) at bruge et eksempel med en irakisk flygtning, der hævder, at han ikke har talt med danskere i 13 år som illustration af manglende tolerance i det ganske land. Du fortæller ikke, om vedkommende har gået i skole her eller har været i arbejde, eller under hvilke omstændigheder manden ikke har haft mulighed for at tale med en dansker.

Det er legitimt i din verden at udskælde 5,3 millioner danskere, eller hvor mange vi er blevet efterhånden, fordi der er nogle indvandrere, der føler sig uvelkomne/diskriminerede.

Men man skal til gengæld og for guds skyld ikke generalisere, når man taler om indvandrere.

Danskerne skal lære at se individet, som gemmer sig bag hver indvandrer. Medierne skal helst kun beskæftige sig med de positive historier om indvandrere. Javel.

Helt ude i skoven
Det er helt ude i skoven at hævde, at muslimske kvinder har valgt tørklædet/ghettoen på grund af Dansk Folkeparti. Hvis nu der ingen kritik af islam var i det ganske land, ville vi ingen ghettoer have, og det hele ville gå op i en højere enhed.

Hver gang man diskuterer islam, så bruger du racismekortet. For det er den eneste måde, du kan argumentere på - set med mine øjne. Som om islam var for en bestemt race.

I skrivende stund viser TV 2 et lille klip, hvor nogle tørklædeklædte piger hygger sig i en pigeklub. De fleste af pigerne har aldrig fået lov til at besøge en klub, hvor der er både drenge og piger. Det hedder adskillelsespolitik, JH (læs evt. en bog af samme navn af Jens-Martin Eriksen og Frederik Stjernfelt). Deres forældre går nemlig ind for adskillelse af drenge og piger, som islam foreskriver.

Er det også Dansk Folkeparti, der har tvunget disse piger i rene pigeklubber? Søren Espersens artikel (JP 26/10) omtaler islamisering af Europa, og hvilke konsekvenser det kan have, at en del muslimske fundamentalister gerne vil pådutte alle os andre deres livsform.

Det kan man så være enig eller uenig i, men det har intet med racisme at gøre.

 



Det danske frisinds

 racisme og homofobi

 

af Jacob Holdt, Gernersgade 63, 1319 København




Ahmed Mohamud, en sort bøsse og indvandrer, elsker i JP 5.12 ligesom jeg forståeligt nok det danske frisind, som tillader ham her at springe ud, men kritiserer mig for at ”fremstille danskerne som et uvidende og primitivt folkefærd” når jeg påtaler vores hjemlige racisme overfor muslimer.

Kære Ahmed. Jeg har aldrig fremstillet danskerne som uvidende og primitive, tværtimod. Fra mit arbejde med racisme i mange lande har jeg lært at den værste og mest skadelige er den som netop optræder i oplyst og frisindet form. F.eks. var det nogle af jordens bedst uddannede og mest elskværdige hvide, som holdt Sydafrikas sorte i et jerngreb i apartheidtiden. På samme måde er det i USA nordens mere frisindede hvide som - ikke af had, men i kærlighedens navn for at beskytte deres børn fra det de selv lærte at frygte – flytter deres børn ud af skoler og kvarterer med ”for mange” sorte - og derved presser millioner af sorte ind i ghettoer og manglende selvværd. Derved ender de med ingen (indfødte) sorte venner at have og søger i skyldfølelse hele tiden venner blandt resursestærke sorte indvandrere (såsom dig, Ahmed) for at kunne se sig selv i øjnene og sige ”my best friend is black.”

Denne ”oplyste” undvigende racisme minder meget om den danske med tilsvarende resultater – bortset fra at amerikanerne elsker min kritik, mens danskerne bliver surmopsede.
”Primitiv og uvidende” racisme finder du derimod hos sydens Ku Klux Klan, som jeg til gengæld ser have masser af sorte venner fordi de som fattige ikke har råd til at flygte fra sorte skoler og kvarterer.

Når man ser hvor ødelæggende racisme er for menneskers selvværd og dermed evnen til at uddanne sig og bidrage til samfundet – ser f.eks. hvordan indvandrere i Danmark falder ligeså langt bagud som de sorte i USA og ender i samme bandekrige og kriminalitet mens dette ikke sker for indvandrere og muslimer i USA – bør vi altid i samfundets interesse påtale den.
Dette har danskerne altid gjort sammen med mig overfor USA og det var vi en masse frisindede danskere, der drog til Letland for at gøre i et forsøg på at hjælpe letterne ud af deres homofobi. IIgen var der her tale om et elskværdigt oplyst folk, som af frygt undertrykker i kærlighedens navn – ”for at beskytte vore børn mod aids og udenlandsk umoral.”
Men, som du selv antyder, er vi måske heller ikke så frisindede herhjemme overfor homoseksuelle, som min gode ven Søren Espersen brøster sig af at være. For hvor dybt stikker det når han og partifællerne stemmer imod lesbiskes ret til kunstig insemination og et flertal nægter at give fire forældre og otte bedsteforældre glæden ved at se deres børn og børnebørn gift i et kirkebryllup? Undertrykkeren ender altid med selv at miste friheden.
 

Debatten fortsættes i 3. afsnit


 

 

Copyright © 2004 Jacob Holdt;